0
1
σχόλια
340
λέξεις
ΖΗΝ

Έλληνες επιστήμονες αποκαλύπτουν πιο καθαρά από ποτέ τον τρόπο που αλλάζει ο εγκέφαλος στην εφηβεία και ανοίγουν νέους δρόμους

ΑΘΗΝΑ ΛΕΒΕΝΤΗ
11 Δεκεμβρίου 2017

Η εφηβεία δεν αποτελεί μόνο μια «γέφυρα» ωρίμανσης ανάμεσα στην παιδική ηλικία και στην ενηλικίωση, αλλά επίσης μια σημαντική περίοδο για την αναδιοργάνωση του εγκεφάλου, όπως αναφέρει μια νέα έρευνα που έγινε στις ΗΠΑ, με επικεφαλής δύο ελληνικής καταγωγής επιστήμονες.

Οι ερευνητές της Ιατρικής Σχολής Πέρελμαν του Πανεπιστημίου της Πενσιλβάνια και του Νοσοκομείου Παίδων της ίδιας πόλης, με επικεφαλής τον καθηγητή ακτινολογίας Χρήστο Νταβατζίκο και τον συνεργάτη του Αριστείδη Σώτηρα έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο περιοδικό της Εθνικής Ακαδημίας Επιστημών των ΗΠΑ (PNAS). Συνολικά μελέτησαν τους εγκεφάλους 934 παιδιών και νέων ηλικίας 8 έως 22 ετών.

Η αναδιοργάνωση του φλοιού του εφηβικού εγκεφάλου επηρεάζει τις σκέψεις, τις αποφάσεις, τα κίνητρα, τα συναισθήματα και τη συμπεριφορά των εφήβων. Η μελέτη, που πλέον απεικονίζει τον εγκέφαλο πολύ πιο σφαιρικά σε σχέση με τις μέχρι τώρα τοπικές και πιο στατικές απεικονίσεις,  ανοίγει νέους δρόμους για την καλύτερη κατανόηση διαφόρων ψυχιατρικών διαταραχών, οι οποίες μπορεί να έχουν τις ρίζες τους στην εφηβική ηλικία.

Πολλές μελέτες είχαν εξετάσει στο παρελθόν τη δομή και τη λειτουργία του εγκεφάλου στους νέους, αλλά ποτέ έως τώρα δεν είχαν συσχετισθεί τόσο στενά οι απεικονίσεις του εγκεφάλου με τις βιολογικές διαδικασίες που καθοδηγούν την ανάπτυξη των εγκεφαλικών δικτύων. «Μελετώντας τον εγκέφαλο με οδηγό τα δεδομένα, βλέπουμε συστηματικές σχέσεις μεταξύ συγκεκριμένων εγκεφαλικών περιοχών, πράγμα που μας επιτρέπει να εντοπίσουμε τα μέρη του εγκεφάλου που μεταβάλλονται. Αυτό ανοίγει νέους δρόμους έρευνας, όσον αφορά τον κίνδυνο ενός ατόμου να αναπτύξει συγκεκριμένες παθήσεις, λαμβάνοντας πλέον υπόψη τον τρόπο που αυτές οι περιοχές του εγκεφάλου διαταράσσονται κατά την εφηβεία» λέει ο Αρ. Σώτηρας.

Παρόμοια διαγράμματα όπως αυτά που χρησιμοποιούνται στην παιδιατρική με τη χρήση βάρους, ύψους και ανάπτυξης, αν χρησιμοποιούνταν και στην ανάπτυξη του εγκεφάλου, κοιτάζοντας ποιες περιοχές του αλλάζουν σημαντικά σε σύγκριση με μια κανονική ανάπτυξη βασικής γραμμής, θα μπορούσαν να δείξουν το πόσο ευάλωτος μπορεί να είναι κάποιος σε μια συγκεκριμένη διαταραχή.

Στη συνέχεια, η ομάδα σκοπεύει να μελετήσει τη συσχέτιση μεταξύ των κλινικών συμπτωμάτων και συγκεκριμένων εγκεφαλικών μοτίβων.
 
εμφάνιση σχολίων