4
4
σχόλια
1247
λέξεις
ΣΙΝΕΦΙΛ

Η Υπηρέτρια. Η Αποφοίτηση. The Beatles: Eight Days a Week - The Touring Years. Ρισάλτο

ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΑΚΗΣ ΛΑΚΤΑΡΙΔΗΣ [email protected]
13 Οκτωβρίου 2016
Πατήστε στις φωτό για να τις δείτε σε μεγάλη διάσταση


Η ΥΠΗΡΕΤΡΙΑ: Στην υπό γιαπωνέζικη κατοχή Κορέα της δεκαετίας του 30, η νεαρή Σούκι προσλαμβάνεται από έναν απατεώνα για να υπηρετήσει τη Γιαπωνέζα αριστοκράτισσα Χιντέκο, σε μια προσπάθεια, στο να κάνει την δεύτερη να τον ερωτευτεί, καθώς στοχεύει να κάνει δική του, την περιουσία της. Μεταξύ των δύο γυναικών όμως, θα γεννηθεί ένα πάθος απρόσμενο.

Μετά από το άνισο πέρασμά του από την Αμερική με το Stoker ο Κορεάτης Τσαν-Γου Παρκ (Oldboy), επιστρέφει στα πάτρια εδάφη και διασκευάζει το μυθιστόρημα της Σάρα Γουότερς, Fingersmith (2002), το οποίο μεταφέρει από την Βικτωριανή Αγγλία, στην κατεχόμενη από τους Γιαπωνέζους Κορέα της δεκαετίας του 30, τονίζοντας πέρα από το ταξική και την πολιτική διάστασή του. Οι συσχετισμοί της βίαιης εξουσίας και του σεξ (με τον τρόπο που ο Παζολίνι διασκεύασε τα γραπτά του Ντε Σαντ, στο Salo), διαποτίζονται εδώ με το ιδιότυπο χιούμορ και την θεματική του Κορεάτη δημιουργού,σε ό,τι αφορά την σύγχυση της πραγματικότητας με την αναπαράστασή της. Η αφήγηση, στην αρχή αποτυπωμένη από την πλευρά της Σούκι ανατρέπεται αναπάντεχα στη μέση της διαδρομής για να περάσει στη συνέχεια, μέσα από φλας μπακ σε μια επαναληπτική και διαφωτιστική, επαναδιατύπωση της, με συμπληρωματικό τρόπο, από την πλευρά της Χιντέκο.


Με έναν ιδιαίτερα αισθησιακό, βίαιο και φετιχιστικό τρόπο (από τις σχέσεις των ηρώων μεταξύ τους, μέχρι στην αναπαράσταση της εποχής), ο Τσαν-Γου Παρκ υμνεί τον Έρωτα σαν επαναστατική πράξη, χωρίς να αμελήσει να επαναλάβει τις αναφορές του, στον Σέξπιρ, αλλά και στην αρχαία ελληνική τραγωδία. Αν και οι φεμινίστριες, μάλλον τον περιμένουν στη γωνία, το να μιλήσει κανείς για την βία κατά των γυναικών χωρίς να την δείξει, εκτός από πολιτικά ορθό, είναι και άκαιρο στην περίπτωση του Ασιάτη στυλίστα, ειδικά εδώ, όπου με τον αέρα ενός Μάρκο Φερέρι (Η Τελευταία Γυναίκα), παρουσιάζει τους άντρες ως φορείς, όχι μόνο της βίας, αλλά και της διαστροφικής παρακμής.

Info: Η Υπηρέτρια (Ah-ga-ssi/The Handmaiden). Ερωτικό Αισθηματικό Θρίλερ Εποχής. Κορέα 2016. Πρεμιέρα: Πέμπτη 13 Οκτωβρίου. Σκηνοθεσία: Τσαν-Γου Παρκ. Παίζουν: Γιούνγκ-Γου Χα, Μιν-Χι Κιμ, Γι-Γουνγκ Τζο, Τάε-Ρι Κιμ. Διανομή: Ama Films.


 

Η ΑΠΟΦΟΙΤΗΣΗ: Ο Ρομέο είναι ένας γιατρός που ζει σε ένα μικρό ορεινό χωριό της Τρανσυλβανίας και έχει μεγαλώσει την 18χρονή κόρη του με την ιδέα ότι θα φύγει να σπουδάσει στο εξωτερικό. Το σχέδιο του βρίσκεται πολύ κοντά στην επιτυχία αφού η Ελίζα έχει κερδίσει μια υποτροφία για σπουδές Ψυχολογίας στο Ηνωμένο Βασίλειο. Πρέπει απλώς να περάσει τις τελικές εξετάσεις, κάτι πολύ εύκολο για μια τόσο καλή μαθήτρια. Όμως μία μέρα πριν τις εξετάσεις συμβαίνει ένα ατύχημα που θέτει σε κίνδυνο την αναχώρηση της Ελίζα. Τώρα ο Ρομέο καλείται να λάβει μία απόφαση. Υπάρχουν τρόποι να λύσει το πρόβλημα αλλά κανένας από αυτούς δεν συμβαδίζει με τις αρχές που ο ίδιος σαν πατέρας δίδαξε στην κόρη του.

Ο Κριστιάν Μουντζίου (4 Μήνες, 3 Εβδομάδες και 2 Μέρες, Πίσω Από τους Λόφους), ένας από τους ιδρυτές του νεορεαλιστικού κύματος του Ρουμάνικου κινηματογράφου της νέας χιλιετίας, επιστρέφει με μια δυνατή οικουμενική σπουδή πάνω στην πατρική ανασφάλεια, την σχετικότητα της αλήθειας και την αμφισημία του συμβιβασμού, ιδωμένη μέσα από μία σχέση πατέρα και κόρης. Η ασυμβίβαστη και απόλυτα ρεαλιστική οπτική του, συνεχίζει να μελετά την αδιέξοδη καθημερινότητα των ανθρώπων της χώρας του, οι οποίοι προσπαθούν, χρόνια τώρα, να απαλλαγούν από τα κακώς κείμενα της βαλκανικής ταυτότητάς τους και να βρουν τον βηματισμό τους σε μια Ευρώπη η οποία καταρρέει κοινωνικά και οικονομικά. Περισσότερο λιτή από τις προηγούμενες δουλειές του, αλλά όχι λιγότερο σημαντική, είναι σκηνοθετημένη με μια σχεδόν αδιόρατη μαεστρία, η οποία του χάρισε και το βραβείο σκηνοθεσίας στο τελευταίο φεστιβάλ των Κανών.

Info: Η Αποφοίτηση (Bacalaureat/The Graduation). Κοινωνική Δραματική. Ρουμανία - Γαλλία 2016. Πρεμιέρα: Πέμπτη 13 Οκτωβρίου. Σκηνοθεσία: Κριστιάν Μουντζίου. Παίζουν: Αντριάν Τιτένι, Μαρία Βοκτόρια Ντράγκους, Ράρες Άντριτσι. Διανομή: Spentzos Film.




THE BEATLES: EIGHT DAYS A WEEK - THE TOURING YEARS: Μετά το θρυλικό ντεμπούτο τους στο The Ed Sullivan Show το 1954, οι Beatles μάγεψαν τις ΗΠΑ και οι μετασεισμοί έγιναν αισθητοί παντού, μεταμορφώνοντας την ποπ κουλτούρα για πάντα.

Το ντοκιμαντέρ του Ρον Χάουαρντ, εξερευνά την ιστορία των Beatles μέσα από τις συναυλίες τους, από τα πρώτα χρόνια τους στα μικρά κλαμπ του Λίβερπουλ μέχρι τις παγκόσμιες τουρνέ σε γεμάτα στάδια σε όλον τον κόσμο. Ο βασικός της κορμός όμως επικεντρώνεται πολύ σωστά, στις τρεις μεγάλες περιοδείες τους στις ΗΠΑ και στην διαφορετική αντιμετώπιση του συγκροτήματος, την κάθε φορά. Η πρώτη ήταν απόλυτα θριαμβευτική. Στην δεύτερη, τα Σκαθάρια θα συγκρουστούν με τον συντηρητισμό του αμερικάνικου νότου, όταν επιβάλουν την συνύπαρξη μαύρων και λευκών στο ίδιο ακροατήριο. Στην τρίτη, θα αντιμετωπίσουν την οργή, του κατευθυνόμενου από τον τύπο κοινού, σχετικά με την δήλωση του Λένον, ότι οι Beatles είναι πιο δημοφιλείς κι από τον Ιησού.

Η ταινία παρουσιάζει σπάνιο αρχειακό υλικό, καθώς και καινούριες συνεντεύξεις με τον Πολ ΜακΚάρτνεϊ, τον Ρίνγκο Σταρ, τον Έλβις Κοστέλο και πολλούς άλλους, για να απεικονίσει την τρέλα της απίστευτης ανόδου του συγκροτήματος, καθώς και το μεγάλο βάρος που αυτή σήμαινε για τα 4 μέλη του, τα οποία αποφάσισαν να σταματήσουν εντελώς τις συναυλίες, στις οποίες η κάθε είδους βία (αστυνομική για το κοινό - ψυχολογική γι αυτούς), άρχισε να παίρνει το επάνω χέρι. Το τέλος της τρίτης περιοδείας βρίσκει το συγκρότημα έτοιμο να πειραματιστεί και να ωριμάσει. Οι Beatles δίνουν την θέση τους στην Μπάντα των Μοναχικών Καρδιών του Λοχία Πέπερ.

Info: The Beatles: Eight Days A Week - The Touring Years. Βρετανία - ΗΠΑ 2016. Πρεμιέρα: Πέμπτη 13 Οκτωβρίου. Σκηνοθεσία: Ρον Χάουαρντ. Διανομή: Odeon.




ΡΙΣΑΛΤΟ: Η κεντρική ιδέα του Ρισάλτο είναι πώς οι νέοι, γεμάτοι όνειρα και ενέργεια, συνθλίβονται κάτω από το βάρος της οικογένειάς τους και από μια κοινωνία, την οποία χαρακτηρίζουν η αναλγησία, οι απάνθρωποι στόχοι για επιτυχία και η θέληση για απόλυτη κυριαρχία πάνω στην τάση τους για ανεξαρτησία. Οι καταστάσεις που βιώνει ο ήρωας της ταινίας είναι ιδωμένες μέσα από μία πλάγια και σκωπτική ματιά η οποία συνδυάζει τα κωμικά με τα δραματικά στοιχεία της σύγχρονης ελληνικής πραγματικότητας. Αναφέρεται σε ένα νεαρό σκηνοθέτη του θεάτρου και της τηλεόρασης, που ζει ανάμεσα σε δύο κόσμους. Από τη μία μεριά είναι ο κόσμος του θεάματος γεμάτος λάμψη και γοητεία, που στηρίζεται στους τρεις πυλώνες της κοινωνίας μας, δηλαδή στο σεξ, στο χρήμα και στην εξουσία. Από την άλλη, ο οικογενειακός του περίγυρος, αντιμετωπίζει δύσκολες οικονομικές συνθήκες, οι οποίες επιδεινώνουν τις ανθρώπινες σχέσεις, που ούτως ή άλλως είναι περίπλοκες και τραυματικές. Προσπαθώντας να βρει την ισορροπία του μέσα από την ερωτική αναζήτηση, θα οδηγηθεί σε δύσβατα μονοπάτια. Όλα αυτά θα γίνουν ακόμα πιο εφιαλτικά, όταν η πολιτική κατάσταση στη χώρα γίνει επικίνδυνη με την εγκαθίδρυση μιας δικτατορίας.

Ο Βασίλης Βαφέας (Ανατολική Περιφέρεια, Ρεπό, Ο Έρωτας του Οδυσσέα), ανέκαθεν αγαπούσε τον λαϊκό κινηματογράφο τον οποίο εμπλούτιζε με αναφορές στο σύγχρονο ευρωπαϊκό σινεμά της δεκαετίας του 60 και του 70 (Τατί, Μπουνιουέλ), αλλά και να πλαισιώνει τους επαγγελματίες ηθοποιούς με ερασιτέχνες, πιστεύοντας στη δυναμική αυτής της αλληλεπίδρασης. Η χρήση του ασπρόμαυρου στο Ρισάλτο παραπέμπει στο σινεμά μιας άλλης εποχής, παίζοντας ταυτόχρονα με την διαπίστωση που θέλει την χώρα μας να επιστρέφει, σαν κοινωνία, σε προδικτατορικές εποχές. Ταυτόχρονα μοιάζει να μιλάει και για το εγγύς μέλλον μας, καθώς η σημερινή πολιτική πόλωση, θα μπορούσε κάλλιστα να μας οδηγήσει ξανά σε νέες περιπέτειες, αν και η δικτατορία των Αγορών και των Τραπεζών, είναι ήδη εδώ, άλλοτε με υπόγειο κι άλλοτε με φανερό τρόπο. Την ανάλλογη μουσική (αναφορά), της ταινίας, υπογράφει ο Θάνος Μικρούτσικος.

Info: Ρισάλτο. Κοινωνική Δραματική Κομεντί. Ελλάδα 2016. Πρεμιέρα: Πέμπτη 13 Οκτωβρίου. Σκηνοθεσία - Σενάριο: Βασίλης Βαφέας. Παίζουν: Νίκος Πουρσανίδης, Αμαλία Αρσένη, Τάκης Παπαματθαίου. Σίγμα Φιλμ - Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου.



εμφάνιση σχολίων