1
1
σχόλια
557
λέξεις
ΣΙΝΕΦΙΛ

Ένας ανομολόγητος έρωτας διαβρώνει τη γαλήνη μιας οικογένειας στη γυναικοκρατούμενη 'Ανδρο της δεκαετίας του ‘30

ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΑΚΗΣ ΛΑΚΤΑΡΙΔΗΣ [email protected]
5 Δεκεμβρίου 2013
Στην Άνδρο του ‘30. Η όμορφη Ορσαλία Σαλταφέρου (Πηνελόπη Τσιλίκα) αγαπά τον υποπλοίαρχο Σπύρο Μαλταμπέ (Ανδρέας Κωνσταντίνου). Κλειστός χαρακτήρας, δεν αποκαλύπτει το μυστικό της σε κανέναν. Δυστυχώς, η μάνα της (Αννέζα Παπαδοπούλου) έχει άλλα σχέδια και την παντρεύει με τον γιο ενός πλούσιου συφιλιδικού πλοιοκτήτη. Η αδερφή της, Μόσχα (Σοφία Κόκκαλη), δυναμική και γεμάτη όνειρα, θέλει να φύγει από την Άνδρο και ν’ αποδράσει από τη μοίρα των γυναικών του νησιού, οι οποίες παντρεύονται ναυτικούς που όλο λείπουν ή θαλασσοπνίγονται.

Η Όρσα, άρρωστη μετά τη γέννηση του πρώτου της μωρού, κι αφού περνάει μερικούς μήνες σε ένα αναρρωτήριο, επιστρέφει στο νησί. Την υποδέχεται η αδερφή της, παρέα με τον νέο αρραβωνιαστικό της. Το βλέμμα της όμως παγώνει, καθώς συνειδητοποιεί πως πρόκειται για τον αγαπημένο της Σπύρο. Άθελά της, η μητέρα τους ναρκοθετεί το ίδιο τους το σπιτικό. Δίνει στα κορίτσια της το διώροφο που έχτισε με τα εμβάσματα του άντρα της. Στον κάτω όροφο η Ορσαλία, στον πάνω η Μόσχα.



Μετά τις «Νύφες», ο Παντελής Βούλγαρης συνεργάζεται για δεύτερη φορά με τη σύζυγό του, Ιωάννα Καρυστιάνη, μεταφέροντας στην οθόνη ένα από τα γνωστότερα και πιο αγαπημένα από το αναγνωστικό κοινό βιβλίο της, τη Μικρά Αγγλία. Ο 73χρονος σκηνοθέτης ανήκει στη γενιά που ανανέωσε τον ελληνικό κινηματογράφο λίγο πριν από τη μεταπολίτευση του 1974. Ωστόσο, ίσως γιατί ξεκίνησε ως βοηθός στα στούντιο του Φίνου («Αμόκ», «Η Βίλα των Οργίων», «Λόλα», «Δις Διευθυντής»), αλλά και επειδή, κατά δική του ομολογία, τον ενδιαφέρει το κοινό να βλέπει τις ταινίες του, σε αντίθεση με τους περισσότερους σκηνοθέτες εκείνης της γενιάς, δεν ήρθε σε ρήξη με τον παλιό ελληνικό εμπορικό κινηματογράφο, αλλά τον εξανθρώπισε και τον προσγείωσε με μαστοριά στην πραγματικότητα της τότε εποχής.

Από το «Προξενιό της Άννας» (1974) μέχρι και το «Ψυχή Βαθιά» (2009), οι ταινίες του είναι όλες βατές, ανθρωποκεντρικές, λυρικές, αλλά ποτέ επιτηδευμένες προς χάριν μιας ανέξοδης μοντερνιάς ή μιας άσκοπα περίπλοκης ψευτοσινεφίλ θεματικής. Γνωρίζουμε ήδη από τις προηγούμενες ταινίες εποχής που έχει κάνει («Ψυχή Βαθιά», «Νύφες», «Ακροπόλ», «Πέτρινα Χρόνια», «Ελευθέριος Βενιζέλος») ότι ξέρει ν’ αναπαριστά με περισσή πειστικότητα ατμόσφαιρες περασμένων εποχών.

Το ίδιο συμβαίνει και εδώ, στην «Μικρά Αγγλία». Γνωρίζουμε επίσης ότι είναι γνώστης και ότι έχει εντρυφήσει στη γυναικεία ψυχολογία και τον τρόπο σκέψης της, ήδη από τις προηγούμενες «γυναικείες» ταινίες του. Εδώ έχουμε φυσικά και τη στέρεα βάση του μυθιστορήματος της Καρυστιάνη, η οποία υπογράφει και το σενάριο. Ένα σενάριο που συμπυκνώνει με εμπεριστατωμένο τρόπο τη μοίρα των γυναικών των ναυτικών και τα τεχνάσματα που εκείνες έπρεπε να εφευρίσκουν, για να καταφέρνουν να κρατούν δεμένες τις οικογένειές τους, καταπιέζοντας, όπως τότε (και δυστυχώς, όπως πάντα) τις πραγματικές επιθυμίες και τα θέλω τους.

Σύμμαχοί τους στην επιτυχή προσπάθεια, ένα εκπληκτικό επιτελείο νέων και παλαιότερων ηθοποιών, η σκηνογραφία του Αντώνη Δαγκλίδη, τα κοστούμια της Γιούλας Ζωιοπούλου, η φωτογραφία του Σίμου Σαρκετζή, το μοντάζ του Τάκη Γιαννόπουλου, η μουσική της Κατερίνας Πολέμη, αλλά και η αθρόα συμμετοχή των κατοίκων της Άνδρου που έπαιξαν ως κομπάρσοι. Καλοτάξιδη!


Info: «Μικρά Αγγλία» -Κοινωνική-Δραματική. Ελλάδα 2013. Πρεμιέρα: Πέμπτη 5 Δεκεμβρίου. Σκηνοθεσία: Παντελής Βούλγαρης. Σενάριο: Ιωάννα Καρυστιάνη. Παίζουν: Πηνελόπη Τσιλίκα, Σοφία Κόκκαλη, Ανδρέας Κωνσταντίνου, Μάξιμος Μουμούρης, Αννέζα Παπαδοπούλου, Βασίλης Βασιλάκης, Χρήστος Καλαβρούζος, Ειρήνη Ιγγλέση, Βαγγελιώ Ανδρεαδάκη, Αγγελική Παπαθεμελή, Χρύσα Παπαϊωάννου, Κώστας Κλεφτογιάννης, Κατερίνα Αντωνακάκη. Εντεταλμένος Παραγωγός: Γιάννης Ιακωβίδης. Παραγωγή: Μικρά Αγγλία Α.Ε. Εκτέλεση Παραγωγής: Black Orange. Διανομή: Feelgood Entertainment.


Διαβάστε επίσης τις ταινίες της εβδομάδας
 
εμφάνιση σχολίων