1
1
σχόλια
809
λέξεις
ΣΙΝΕΦΙΛ

Το τρίτο μέρος που ολοκληρώνει τη γνωστή τριλογία του Λικλέιτερ, με φόντο την Ελλάδα

ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΑΚΗΣ ΛΑΚΤΑΡΙΔΗΣ [email protected]
13 Ιουνίου 2013
Ο Τζέσι γνώρισε τη Σελίν ένα βράδυ σ’ ένα τρένο με προορισμό τη Βιέννη το 1995 στο «Πριν το Ξημέρωμα». Γύρω στα είκοσι και οι δυο τους, αμερικανός εκείνος, γαλλίδα εκείνη, αποφασίζουν να περάσουν το βράδυ συζητώντας στους δρόμους της αυστριακής πρωτεύουσας μέχρι το ξημέρωμα, όπου εκείνος πρέπει να πάρει το αεροπλάνο της επιστροφής στην πατρίδα του. Η ερωτική έλξη που θα νιώσει ο ένας για τον άλλο δε θα μπορέσει τελικά να εμποδίσει τον αναπόφευκτο αποχωρισμό, αλλά ούτε και θα τους φέρει εις σάρκαν μίαν, έτσι, για ένα γρήγορο ξέδωμα.

Εννιά χρόνια αργότερα, στο «Πριν το Ηλιοβασίλεμα» θα ξανασυναντηθούν στο Παρίσι. Εκείνος έχει πάει για να παρουσιάσει τη γαλλική έκδοση του πρώτου μυθιστορήματός του. Η Σελίν θα εμφανιστεί μπροστά του, καθόλου τυχαία αυτή τη φορά, και μέσα σε 80 λεπτά (του πραγματικού χρόνου της διάρκειας της ταινίας, όπου εκείνος και πάλι πρέπει να βιαστεί για να μη χάσει την πτήση της επιστροφής), ο έρωτάς τους θα αναθερμανθεί. Μόνο που εκείνος είναι πλέον παντρεμένος και έχει αποκτήσει κι έναν γιο. Οι κουβέντες στους δρόμους του Παρισιού θα τους οδηγήσουν τελικά στο διαμέρισμά της. Εκεί θα του παίξει στην κιθάρα ένα τραγούδι που είχε γράψει για την πρώτη τους συνάντηση στη Βιέννη. Στην τελευταία σκηνή, όταν εκείνος θα βάλει στο cd μια ζωντανή ηχογράφηση του Just in Time της Νίνα Σιμόν, η Σελίν θα του κάνει μια παντομίμα της Σιμόν, όπως την είχε δει στη συγκεκριμένη συναυλία. «Μωρό μου, θα χάσεις το αεροπλάνο σου» θα του πει, κι εκείνος θ’ απαντήσει: «Το ξέρω».

Άλλα εννέα χρόνια πέρασαν από τότε και τους ξαναβρίσκουμε στην Ελλάδα. Μετά από έξι εβδομάδες διακοπών, ο Τζέσι, παντρεμένος πλέον με τη Σελίν, με την οποία έχει αποκτήσει δίδυμες κόρες, αποχαιρετά τον έφηβο γιο του από τον πρώτο γάμο, τον οποίο πρέπει να βάλει στο αεροπλάνο της επιστροφής για την Αμερική. Το ότι δε θα μπορέσει να τον ξαναδεί μέχρι τις επόμενες διακοπές τον βάζει σε σκέψεις και φλερτάρει με την πιθανή προοπτική να μεταφερθούν όλοι στο Σικάγο. Προοπτική που η Σελίν δε συζητάει καθόλου, καθώς κι εκείνη εξετάζει μια πρόταση για μια καινούργια, αλλά με πολλές απαιτήσεις ωραρίου και υποχρεώσεων, δουλειά. Μοιραία, αυτή η τελευταία μέρα των διακοπών θα περάσει μέσα από ατέρμονες συζητήσεις σχετικά με τη φθορά που έχει προκαλέσει στη σχέση τους η ρουτίνα της συμβίωσης, με τις καταπιεσμένες επιθυμίες του καθενός, με τη μη πραγμάτωση του ονείρου του παντοτινού έρωτα, έτσι όπως τον φαντάζονται όλα τα ζευγάρια στο ξεκίνημά τους. Στα 40 τους πλέον, θα πρέπει να έρθουν αντιμέτωποι με τους δαίμονές τους για να σώσουν τον εαυτό τους και τη σχέση τους.



Ο Ρίτσαρντ Λικλέιτερ γύρισε την πρώτη ταινία, η οποία βασίστηκε σε μια δική του, προσωπική εμπειρία, με ευρωπαίους παραγωγούς, έχοντας ως αναφορά το σινεμά του Έριχ Ρόμερ. Ένα σινεμά για τις ανθρώπινες σχέσεις, όπου όλα γίνονται στο «μιλητό», με υπερβολική χρήση διαλόγων οι οποίοι δε φλυαρούν, αλλά ξεσκεπάζουν ή κρύβουν, ανάλογα, το σκεπτικό και τις αληθινές προθέσεις των ηρώων του.

Χαλαρό, τρυφερό και γλυκόπικρο, χωρίς να θέλει ν’ αποδείξει κάτι πέρα από τον προβληματισμό των ηρώων πάνω στις ανθρώπινες σχέσεις, τη διαφορά νοοτροπίας αρσενικού-θηλυκού, ευρωπαίας-αμερικανού, αλλά και τη γοητεία που ασκεί η Ευρώπη (ειδικά η Γαλλία) στους «καλλιεργημένους» αμερικανούς, το «Πριν το Ξημέρωμα» αποτέλεσε μια προσωπική και καλλιτεχνική επιτυχία. Εννέα χρόνια αργότερα, η σύντομη συνάντηση των δύο ηρώων ήταν ακόμη πιο ουσιαστική κι ενδιαφέρουσα. Το «Πριν το Ηλιοβασίλεμα», αυτή τη φορά γραμμένο από τον σκηνοθέτη αλλά και τους πρωταγωνιστές του, ήρθε σαν φυσική συνέχεια και είχε σαν συνέπεια τη σχέση των ηθοποιών και στην πραγματική ζωή. Άλλα εννέα χρόνια μετά, όλοι τους πιο ώριμοι (;) πια, συνεχίζουν να προβληματίζονται πάνω σε νέα δεδομένα με ακόμα πιο διεισδυτικό και επώδυνο, όμως πάντα γλυκόπικρο και ελαφρά ειρωνικό, τρόπο πάνω στη σχέση τους, όντας πλέον στα 40 τους, ενάντια στη φθορά και το αναπόφευκτο του χρόνου και της πεζής καθημερινότητας.

Γραμμένο και πάλι από τους τρεις τους στην Ελλάδα και γυρισμένο από ελληνικό συνεργείο με έλληνες συμπαραγωγούς στη Μεσσηνία, τούτο το τρίτο και τελευταίο (;) μέρος του κινηματογραφικού έρωτα της Σελίν και του Τζέσι είναι και το πιο ενδιαφέρον. Η προσέγγιση στο ελληνικό τοπίο δεν είναι τουριστική, όπως δεν ήταν και στις δύο προηγούμενες ταινίες στη Βιέννη και το Παρίσι. Από ελληνικής πλευράς συμμετέχουν η Αθηνά Ραχήλ Τσαγγάρη, η Ξένια Καλογεροπούλου, αλλά και ο Γιάννης Παπαδόπουλος που «έφαγε το φαγητό του πουλιού». Σε ένα μικρό ρόλο και ο Γουόλτερ Λάσαλι, ο θρυλικός διευθυντής φωτογραφίας του «Ζορμπά» και πολλών άλλων ελληνικών και ξένων ταινιών, που αγάπησε τη χώρα μας όσο κανείς άλλος. Ραντεβού σ’ εννέα χρόνια πάλι άραγε; Θα περιμένουμε.


Info: «Πριν τα Μεσάνυχτα» (Before Midnight) -Κοινωνικό. ΗΠΑ 2013. Πρεμιέρα: Πέμπτη 13 Ιουνίου. Σκηνοθεσία: Ρίτσαρντ Λινκλέιτερ. Σενάριο: Ρίτσαρντ Λινκλέιτερ, Ίθαν Χοκ, Ζιλί Ντεπλί. Φωτογραφία: Χρήστος Βουδούρης. Παίζουν: Ίθαν Χοκ, Ζιλί Ντεπλί, Ξένια Καλογεροπούλου, Γιάννης Παπαδόπουλος. Διανομή: Feelgood Entertainement


Διαβάστε επίσης: Πριν τα Μεσάνυχτα, η πραγματική ιστορία
 
εμφάνιση σχολίων