28 Χρόνια Μετά. Έλιο. Με Διπλή Ταυτότητα. Πάρτι Χωρισμού. Το Παιδί και το Δελφίνι. Η Νύχτα των Σαλτιμπάγκων. Alphaville. Ρώμη, Ανοχύρωτη Πόλη. Καμιά Συμπάθεια για τον Διάβολο. Από τον Χ. Λακταρίδη
28 ΧΡΟΝΙΑ ΜΕΤΑ: Έχουν περάσει σχεδόν τρεις δεκαετίες από τότε που ο ιός ξέφυγε από ένα εργαστήριο βιολογικών όπλων και τώρα, κατά τη διάρκεια μιας επιβεβλημένης καραντίνας, κάποιοι έχουν βρει τρόπους να ζουν ανάμεσα στους μολυσμένους. Μια τέτοια ομάδα επιζώντων ζει σε ένα μικρό νησί που συνδέεται με την ηπειρωτική χώρα με μια μοναδική, ισχυρά φυλασσόμενη γέφυρα. Όταν ένας από την ομάδα φεύγει από το νησί για μια αποστολή στην καρδιά της ηπειρωτικής χώρας, ανακαλύπτει μυστικά, θαύματα και φρικαλεότητες που έχουν μεταλλάξει όχι μόνο τους μολυσμένους αλλά και άλλους επιζώντες.18 Ιουνίου 2025
Ντάνι Μπόιλ (σκηνοθεσία) και Αλεξ Γκάρλαντ (σενάριο), συνεργάζονται ξανά για την τρίτη συνέχεια της σειράς σύγχρονων ταινιών με νεκροζώντανους που ξεκίνησε από τους ίδιους το 2002 στο «28 Μέρες Μετά» και συνεχίστηκε με άλλους συντελεστές το 2007 με το «28 Εβδομάδες Μετά».
Καθώς αυτή η καινούργια ταινία θα είναι η πρώτη μιας καινούργιας τριλογίας, γυρίστηκε παράλληλα με τη συνεχεια της «28 Years Later: The Bone Temple», την οποία σκηνοθέτησε η Νία ΝταΚόστα και που θα βγει μέσα στο 2026.
Στην πραγματικότητα πρόκειται για απευθείας συνέχεια της πρώτης ταινίας του 2002, με τον χαρακτήρα του Κίλιαν Μέρφι να μην συμμετέχει (ο ηθοποιός είναι ένας από τους παραγωγούς), χωρίς να αποκλείεται η επιστροφή του σε μία από τις δύο επόμενες συνέχειες. Η ταινία γυρίστηκε στο μεγαλύτερο μέρος της με iphone 15 Pro Max, γεγονός που την κάνει την μεγαλύτερη σε διάρκεια, έως τώρα, στουντιακή ταινία μυθοπλασίας που έγινε με αυτόν τον τρόπο. Το μουσικό σκορ υπογράφουν οι Young Fathers.
info: 28 Χρόνια Μετά (28 Years Later). Θρίλερ Τρόμου. Ηνωμένο Βασίλειο, ΗΠΑ, 2025. Πρεμιέρα: Πέμπτη, 19 Ιουνίου. Σκηνοθεσία: Ντάνι Μπόιλ. Παίζουν: Τζόντι Κόμερ, Ααρον Τέιλορ-Τζόνσον, Τζακ Ο’Κόνελ, Αλφι Γουίλιαμς, Ρέιφ Φάινς. Διανομή: Feelgood Entertainment.
ΕΛΙΟ: Ο Έλιο είναι ένα αγόρι που έχει μία και μόνο επιθυμία: να τον απαγάγουν οι εξωγήινοι. Αιφνιδίως, το όνειρό του γίνεται πραγματικότητα και έτσι, μαζί με τη θεία του και τον πιο πιστό φίλο του, τον εξωγήινο Γκλόρντο, ο Έλιο ταξιδεύει εκατομμύρια μίλια στην καρδιά του γαλαξία, περιπέτεια που τον φέρνει σε επαφή με πρωτοφανείς κόσμους και απερίγραπτα πλάσματα.
Εμπνευσμένη από τον Στίβεν Σπίλμπεργκ, τον «Ε.Τ.» (τον Εξωγήινο) και το «Στενές Επαφές Τρίτου Τύπου», το «Ελιο», που είναι η 26η ταινία της Pixar, η οποία βγαίνει στην επέτειο των 30 χρόνων από τότε που εμφανίστηκε στο προσκήνιο με το «Toy Story» (1995), πραγματοποιήθηκε κυρίως με την σκηνοθετική συμμετοχή του Έιντριαν Μολίνα (σεναριογράφου και συν-σκηνοθέτη της «Coco»), ο οποίος ζήτησε και τη βοήθεια των animators Ντόμι Σι (Όλα στο Κόκκινο, Τα Μυαλά που Κουβαλάς, Bao) και Μάντελαϊν Σαραφιάν (Όλα στο Κόκκινο, Coco). Θα παιχτεί μεταγλωττισμένη, αλλά και στην ορίτζιναλ εκδοχή της (μόνο την πρώτη εβδομάδα και μόνο στους γνωστούς πολυκινηματογράφους).
info: Έλιο (Elio). Ψηφιακά Κινούμενα Σχέδια. ΗΠΑ, 2025. Πρεμιέρα: Πέμπτη, 19 Ιουνίου. Σκηνοθεσία: Μάντελαϊν Σαραφιάν, Ντόμι Σι, Έιντριαν Μολίνα. Ακούγονται οι: Γιόνας Κιμπρεάμπ, Ζόι Σαλντάνα, Ρέμι Εντγερλι, Μπραντ Γκάρετ, Τζαμίλα Τζαμίλ, Σίρλεϊ Χέντερσον, Ματίας Σβαϊγκχέφερ, Μπράντον Μουν (Αγγλικά) & Μιχάλης Ψυχράμης, Τάνια Παλαιολόγου, Φοίβος Ριμένας, Μαρία Ζερβού, Άγγελος Λιάγκος, Μαριλένα Χατζηνικολαϊδη, Δημήτρης Μάριζας, Γιάννης Στεφανόπουλος, Κατερίνα Γκίργκις (Ελληνικά). Διανομή: Feelgood Entertainment.
ΜΕ ΔΙΠΛΗ ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ: Μια μυστική πράκτορας, αφού πέρασε αρκετά χρόνια διεισδύοντας στους κύκλους της αριστεράς του Abertzale ως μία νεαρή υποστηρίκτρια της τρομοκρατικής ομάδας ETA, αποκτά αυτό που έψαχνε: η ETA επικοινωνεί μαζί της.
Πρόκειται για την αληθινή ιστορία της αστυνόμου Elena Tejada που διείσδυσε το 1998, στα 20 της μόλις χρόνια, στην ΕΤΑ με ψευδώνυμο. Η ταινία ήταν υποψήφια για 13 Βραβεία Goya (Ταινίας, Σκηνοθεσίας, Σενάριου, Α' και Β' Γυναικείου Ρόλο, Β' Ανδρικού ρόλου για τον Λούις Τοσάρ, Διεύθυνσης Παραγωγής, Φωτογραφίας, Μουσικής, Μοντάζ, Ήχου, Οπτικών Εφέ, για Κομμώσεις/Μακιγιάζ). Πήρε αυτά της Καλύτερης Ταινίας και Α' Γυναικείας Ερμηνείας για την Καρολίνα Γιούστε.
info: Με Διπλή Ταυτότητα (La Infiltrada/Undercover). Δραματική Αστυνομική. Ισπανία, 2024. Πρεμιέρα: Πέμπτη, 19 Ιουνίου. Σκηνοθεσία: Αραντσα Εστεβάρια. Παίζουν: Καρολίνα Γιούστε, Λούις Τοσάρ. Διανομή: Spentzos Film.
ΠΑΡΤΙ ΧΩΡΙΣΜΟΥ: Ύστερα από δεκαπέντε χρόνια σχέσης, ένα ζευγάρι αποφασίζει να χωρίσει και να το γιορτάσει, αφήνοντας εντελώς μπερδεμένους όλους τους φίλους τους. Μπορεί ένας χωρισμός να είναι αφορμή για ένα μεγάλο πάρτι; Και μπορεί ένα ζευγάρι να χωρίσει πραγματικά αγαπημένα; Τις απαντήσεις θα προσπαθήσει να δώσει το πρωτότυπο, διασκεδαστικό «Πάρτι Χωρισμού» του Ισπανού Χονάς Τρουέμπα, που έκανε παγκόσμια πρεμιέρα στο Δεκαπενθήμερο των Σκηνοθετών του Φεστιβάλ Καννών.
Μετά από 14 χρόνια, η Άλε και ο Άλεξ, αγαπημένο κατά τ’ άλλα ζευγάρι, παίρνουν από κοινού τη δύσκολη απόφαση να χωρίσουν. Θέλουν, όμως, ο χωρισμός τους να είναι διαφορετικός από το συνηθισμένο, μια αφορμή για εορτασμό και όχι για πένθος. Έτσι, ανακοινώνουν στους πάντες γύρω τους (γονείς, αδέλφια, φίλους, συναδέλφους, γείτονες - ακόμη και στον υδραυλικό τους), ότι θα οργανώσουν ένα μεγάλο «πάρτι χωρισμού» - γιατί ποιος είπε ότι μόνο οι γάμοι αξίζουν το δικό τους πάρτι;
info: Πάρτι Χωρισμού (Volveréis/The Other Way Around). Ρομαντική Δραματική Κομεντί. Ισπανία, Γαλλία, 2024. Πρεμιέρα: Πέμπτη, 19 Ιουνίου. Σκηνοθεσία: Χόνας Τρουέμπα. Παίζουν: Iτσαρο Αράνα, Βίτο Σανθ, Φερνάντο Τρουέμπα. Διανομή: Rosebud 21.
ΤΟ ΠΑΙΔΙ ΚΑΙ ΤΟ ΔΕΛΦΙΝΙ: Ελλάδα των ‘50s. Στην Ύδρα, η Φαίδρα κάνει καταδύσεις για να μαζεύει σφουγγάρια από το βυθό της θάλασσας. Σε μία από αυτές, ανακαλύπτει ένα αρχαίο γλυπτό αμύθητης αξίας, σύμβολο τιμής για τους ντόπιους, εξαφανισμένο για τουλάχιστον 2.000 χρόνια. Στα μάτια της δεν είναι τίποτα περισσότερο από έναν θησαυρό που θα της χαρίσει πλούτη, μα η τελική της απόφαση διχάζεται ανάμεσα στους υποψήφιους αποδέκτες του: έναν έντιμο αρχαιολόγο που έχει σκοπό να το παραδώσει στις ελληνικές Αρχές κι έναν αδίστακτο έμπορο έργων Τέχνης και ιστορικών αντικειμένων που θα το πουλήσει στο εξωτερικό.
Η πρώτη χολιγουντιανή παραγωγή που γυρίστηκε στην Ελλάδα, σε Ύδρα, Αθήνα, Ρόδο, Δήλο, Μύκονο, Πόρο, Επίδαυρο και Μετέωρα, όπως επίσης το αμερικανικό ντεμπούτο της Σοφία Λόρεν που ούτε με Ελληνίδα μοιάζει, ούτε μιλάει τα Αγγλικά με ελληνική προφορά. Περισσότερο νοσταλγική, παρά οτιδήποτε άλλο, η "εξωτική" για το ξένο κοινό της εποχής της (1957), περιπέτεια, η οποία βασίζεται σε μυθιστόρημα του Ντέιβιντ Ντιβάιν, προσφέρεται για ανώδυνη θερινή διασκέδαση.
Κέρδισε το Οσκαρ Μουσικής (Ούγκο Φρίντχοφερ), αλλά έκανε παγκόσμια γνωστό το "Τι Είναι Αυτό που το Λένε Αγάπη" του Τάκη Μωράκη (1955), όπως το ερμηνεύει, με σπαστά Ελληνικά, η Σοφία Λόρεν. Στην κιθάρα μαζί της ο Τώνης Μαρούδας.
info: Το Παιδί και το Δελφίνι (Boy on a Dolphin). Περιπέτεια Κομεντί. ΗΠΑ, 1957. Επανέκδοση: Πέμπτη, 19 Ιουνίου. Σκηνοθεσία: Ζαν (Γιαν) Νεγκουλέσκο. Παίζουν: Αλαν Λαντ, Κλίφτον Γουέμπ, Σοφία Λόρεν, Αλέξης Μινωτής. Διανομή: Repertory.
Η ΝΥΧΤΑ ΤΩΝ ΣΑΛΤΙΜΠΑΓΚΩΝ: Οι περιπέτειες μιας ομάδας περιπλανώμενων τσιρκολάνων στη Σουηδία του 1900. Μετά από μια έντονη βροχή που καταστρέφει μέρος του εξοπλισμού τους, το μπουλούκι του τσίρκου "Αλμπέρτι", σταματά στην πόλη στην οποία ζει, η αποξενωμένη από τον ίδιο πλέον, γυναίκα και οι δυο γιοι του επικεφαλής, Αλμπερτ Γιόχανσον.
Απηυδισμένος πλέον από τη ζωή στο δρόμο, θα προσπαθήσει να την πείσει να τον αποδεχτεί ξανά στην ζωή τους μετά από τρία ολόκληρα χρόνια. Την ίδια στιγμή, η νεαρή ερωμένη του, το ίδιο απηυδισμένη, φοβούμενη ότι ο Αλμπερτ θα την εγκαταλείψει, αλλά και φιλοχρήματη, πέφτει θύμα βιασμού από έναν κυνικό, αλαζόνα και νάρκισσο ηθοποιό του τοπικού θεάτρου, από τον οποίο ο Αλμπερτ θα ζητήσει εκδίκηση, μέσα στην αρένα του τσίρκου, μπροστά στο κοινό.
Μία από τις πρώτες "φιλοσοφικές" ταινίες του Μπέργκμαν, με θεματικές όπως, το αναπόδραστο της μοίρας, οι εξουσιατικές αντιπαραθέσεις (είτε αυτές είναι ταξικές, είτε ερωτικές-σεξουαλικές), αλλά και ο κάθε είδους εξευτελισμός και ταπείνωση της αξιοπρέπειας, που μοιάζει να διέπει τις σχέσεις των ανθρώπων, είτε καλυμμένα, είτε απροκάλυπτα.
Είναι ανά στιγμές ονειρική (η εναρκτήρια σεκάνς είναι κομμάτι ανθολογίας), άλλες πάλι, νατουραλιστικά σκληρή και ιδιαίτερα απαισιόδοξη, σε ό,τι αφορά την ανθρώπινη μοίρα, χωρίς να της λείπει και το σαρκαστικό χιούμορ.
Αριστούργημα, το οποίο σηματοδοτεί και την πρώτη συνεργασία του σκηνοθέτη με τον Σβεν Νίκβιστ στην φωτογραφία, που συνεχίστηκε για όλο το υπόλοιπο της ιδιαίτερα σημαντικής δουλειάς του. Χάρη στους τίτλους που επανεκδίδει αυτό το καλοκαίρι η Weird Wave, κάποιοι γνωρίζουμε, ή ξαναβλέπουμε το από κάθε άποψη εκπληκτικό, ξεκίνημα του μνημειώδους έργου του.
info: Η Νύχτα των Σαλτιμπάγκων (Gycklarnas Afton/Sawdust and Tinsel). Δραματική. Σουηδία, 1953. Επανέκδοση: Πέμπτη, 19 Ιουνίου. Σκηνοθεσία: Ινγκμαρ Μπέργκμαν. Παίζουν: Ακε Γκρόνμπεργκ, Χάριετ Αντερσον, Χάσσε Εκμαν. Διανομή: Weird Wave.
4 + 1 αριστουργήματα του Ίνγκμαρ Μπέργκμαν | Καλοκαίρι 2025
ALPHAVILLE: Προσποιούμενος τον δημοσιογράφο, ο μυστικός πράκτορας Λεμί Κοσιόν φτάνει στη φουτουριστική πόλη της Αλφαβίλ αναζητώντας έναν συνάδελφό του. Ανακαλύπτει ότι η πόλη εξουσιάζεται από έναν παντοδύναμο υπολογιστή, τον Alpha 60, που απαγορεύει την ελεύθερη σκέψη, την ποίηση, την αγάπη και τα υπόλοιπα συναισθήματα ενσυναίσθησης. Γνωρίζει την κόρη του τυραννικού κατασκευαστή του Νατάσα, την οποία ερωτεύεται και έρχεται σε σύγκρουση μαζί του, προσπαθώντας να απελευθερώσει τους κατοίκους και να τους δώσει πίσω την ικανότητα να αισθάνονται.
Noir επιστημονικής φαντασίας του Ζαν-Λικ Γκοντάρ, ο οποίος χρησιμοποιεί ευφυώς το νυχτερινό Παρίσι του 1965 ως σκηνικό μιας φουτουριστικής πόλης του μέλλοντος, το οποίο αποδεικνύεται ιδιαίτερα σκοτεινό, αλλά και προφητικό για την ανθρώπινη κοινωνία, αρκεί να σκεφτεί κανείς την σημερινή χρήση της ΑΙ.
Με επιρροές από τον μύθο του «Ορφέα και της Ευρυδίκης», τον Τζορτζ Όργουελ, αλλά και από τα "λαϊκά" pulp μυθιστορήματα και στην κινηματογραφική μεταφορά τους από το Χόλιγουντ, στο οποίο κάνει αναφορά, όσο και κριτική για τον τρόπο με τον οποίο τα διαχειρίζεται, χρησιμοποιεί αποσπάσματα από την «Πρωτεύουσα της Οδύνης» του σουρεαλιστή ποιητή Πολ Ελιάρ, σε ένα παζλ αλληγορικών εννοιών, με πρωτόγνωρο για την εποχή μοντάζ και κίνηση της κάμερας και του φακού.
Το μουσικό σκορ του Πολ Μισρακι τονίζει την noir ατμόσφαιρα, ενώ ο Alpha 60 προηγείται κατά 5 χρόνια από τον Hal 9000 της «Οδύσσειας του Διαστήματος» του Στάνλεϊ Κιούμπρικ. Ταινία που χρειάζεται περισσότερες από μία αναγνώσεις, είχε παιχτεί και στη χώρα μας back 2 back με το «Blade Runner» του Ρίντλεϊ Σκοτ, την δεκαετία του '80, με σκοπό να αναδειχθεί η "αδυναμία" του δεύτερου. Οι δυο ταινίες μοιράζονται πολλά κοινά, αλλά και διαφέρουν ολότελα μεταξύ τους, όχι μονάχα στο επίπεδο παραγωγής, αλλά και στην νοηματοδότησή τους. Ευτυχώς αυτές οι "ανταγωνιστικές" εποχές έχουν περάσει.
info: Alphaville. Αστυνομική Noir Φαντασίας. Γαλλία, 1965. Επανέκδοση: Πέμπτη, 19 Ιουνίου. Σκηνοθεσία: Ζαν-Λικ Γκοντάρ. Παίζουν: Εντι Κονσταντιν, Ανα Καρίνα, Ακίμ Ταμίροφ, Ζαν Πιερ Λεό. Διανομή: Summer Classics.
ALPHAVILLE | TRAILER on Vimeo
ΡΩΜΗ, ΑΝΟΧΥΡΩΤΗ ΠΟΛΗ: Κατά τη διάρκεια της ναζιστικής κατοχής της Ρώμης, το 1944, ένας καθολικός ιερέας και μια χήρα, αλλά και μέλλουσα νύφη, σε κατάσταση εγκυμοσύνης, βοηθούν τον Φραντσέσκο, έναν κομμουνιστή αντιστασιακό να διαφύγει από τις δυνάμεις της Γκεστάπο. Η απρόσεκτη και επιπόλαιη αδελφή της χήρας όμως, η οποία δουλεύει σε ένα καμπαρέ που συχνάζουν Γερμανοί, θα τους οδηγήσει στα ίχνη του Φραντσέσκο και του ιερέα, που θα συλληφθούν και θα βασανιστουν.
Γυρισμένη μέσα στα ερείπια της Ρώμης λίγους μήνες μετά το τέλος του πολέμου, η πρώτη ταινία της τριλογίας του Ρομπέρτο Ροσελίνι (μαζί με τα «Παϊζά» και «Γερμανία, Έτος Μηδέν»), σηματοδοτεί και την έναρξη του "κινήματος" του ιταλικού νεορεαλισμού.
Βασισμένο σε αληθινές ιστορίες το μυθοπλαστικό σενάριο το οποίο συνυπογράφει και ο Φεντερίκο Φελίνι, διαθέτει τόσο πινελιές πηγαίου χιούμορ, όσο και θετικά μηνύματα για τον κοινό αγώνα, ανθρώπων με διαφορετική κοσμοαντίληψη και ιδεολογία, για την ελευθερία, ενάντια στην ναζιστική καταπίεση και θηριωδία. Γυρισμένη στους δρόμους, σχεδόν σαν ντοκιμαντέρ, καταγράφει την "πραγματικότητα" μιας εποχής άμεσα, χωρίς σκηνοθετικές ή άλλες φορτιτούρες με απαράμιλλο τρόπο.
info: Ρώμη, Ανοχύρωτη Πόλη (Rome, Open City). Δραματική. Ιταλία, 1945. Επανέκδοση: Πέμπτη, 19 Ιουνίου. Σκηνοθεσία: Ρομπέρτο Ροσελίνι. Παίζουν: Αννα Μανιάνι, Αλντο Φαμπρίτσι, Μαρτσέλο Παλιέρο. Διανομή: New Star.
ΚΑΜΙΑ ΣΥΜΠΑΘΕΙΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΔΙΑΒΟΛΟ: Ένας ταμίας γνωρίζει τον έρωτα στο πρόσωπο μιας σερβιτόρας που μόλις αποφυλακίστηκε. Όταν τη χάνει, θα ταξιδέψει μέχρι την κόλαση για να τη βρει. Μια ατμοσφαιρική μεταφορά του μύθου του «Ορφέα και της Ευρυδίκης» σε μια δυστοπική Αθήνα που ζει στο σκοτάδι, με συνεχείς ανατροπές, ωραία μουσική και εκθαμβωτικές ασπρόμαυρες εικόνες που παραπέμπουν στο κλασικό σινεμά, βγαίνει σε Director's Cut, γιορτάζοντας τα "30 Χρόνια Σινεμά του σκηνοθέτη της, Δημήτρη Αθανίτη.
info: Καμιά Συμπάθεια για τον Διάβολο - Director's Cut. Δραματική Φαντασίας. Ελλάδα, 1997. Επανέκδοση: Πέμπτη, 19 Ιουνίου. Σκηνοθεσία: Δημήτρης Αθανίτης. Παίζουν: Λένα Κιτσοπούλου, Κώστας Καζανάς, Γιώργος Κοτανίδης, Πάνος Θανασούλης, Γιάννης Μποσταντζόγλου, Τάκης Βαμβακίδης. Διανομή: New Star.
εμφάνιση σχολίων