3
1
σχόλια
1102
λέξεις
ΣΙΝΕΦΙΛ
Belfast. Αζορ: Ο Κωδικός του Τραπεζίτη, Χρυσή Αυγή: Υπόθεση Όλων Μας. Από τον κινηματογραφικό μας συντάκτη Χ. Λακταρίδη
 
[email protected] |  ΦΩΤΟ: BELFAST
27 Ιανουαρίου 2022
Belfast: Στις 15 Αυγούστου του 1969, η βία κάνει την εμφάνισή της ξαφνικά στους δρόμους μιας 'μικτής' εργατικής συνοικίας, Καθολικών και Προτεσταντών, στο Μπέλφαστ της Βόρειας Ιρλανδίας, που ζει ο μικρός Μπάντι, με τον έφηβο αδελφό του Γουίλ και την μητέρα του. Ο πατέρας του δουλεύει στην Αγγλία και έρχεται να τους δει κάθε φορά που παίρνει άδεια. Μια ομάδα πιστών στο στέμμα Προτεσταντών, έρχεται να σπάσει και να βάλει φωτιά στα σπίτια και τα μαγαζιά των Καθολικών, τους οποίους θεωρούν 'δεμένους' με την υπόλοιπη, μη βρετανική και καθολική στην πίστη, Ιρλανδία.

Τις επόμενες εβδομάδες παρακολουθούμε την καθημερινότητα του Μπάντι σε μια φρουρούμενη γειτονιά την οποία προστατεύουν έλεγχοι εισόδου – εξόδου και  στρατιωτικό συρματόπλεγμα. Μαθαίνουμε για τον έρωτά του με μια καθολική συμμαθήτριά που λόγω καλής επίδοσης κάθεται στα μπροστινά από αυτόν, θρανία. Βλέπουμε τον παππού του να τον βοηθάει στα μαθήματα, την γιαγιά του να του δίνει κρυφά χαρτζιλίκι για γλυκά, την μητέρα του να δέχεται τηλεφωνήματα από την εφορία για οικογενειακά χρέη, τον πατέρα του, ο οποίος, κάθε φορά που έρχεται από 'απέναντι', προσπαθεί να πείσει την σύζυγό του να μετακομίσουν με τους γιους τους στην Αγγλία, τον Καναδά ή την Αυστραλία, μέχρι να τελειώσουν οι φασαρίες.

Μια νεαρή, αλλά μεγαλύτερή του γειτόνισσα να τον μπλέκει σε φασαρίες και τον βλοσυρό Προτεστάντη Πάστορα στην κυριακάτικη λειτουργία να τον τρομάζει με τα όσα λέει για την επιλογή της 'Σωτήριας Οδού', τα οποία εκείνος συνδέει με τα γεγονότα στην γειτονιά και στο σπίτι του. Τον βλέπουμε να παρακολουθεί στο θέατρο την 'Χριστουγεννιάτικη Ιστορία' του Ντίκενς με την γιαγιά του. Να πηγαίνει με ολόκληρη την οικογένεια στον τοπικό κινηματογράφο, για να δουν τον 'Κατακλυσμό' (One Million Years B.C.) και το Chitty Chitty Bang Bang, ενώ την τηλεόραση στο σπίτι να παίζει τα γουέστερν 'Ο Άνθρωπος που Σκότωσε τον Λίμπερτι Βάλανς' και 'Το Τραίνο θα Σφυρίξει Τρεις Φορές', τα οποία ευφυώς παραλληλίζονται με τα όσα συμβαίνουν έξω στον δρόμο.

Ο Κένεθ Μπράνα, ηθοποιός και σκηνοθέτης βρετανικών (Ερρίκος ο 5ος, Νεκροί Ξανά, Οι Φίλοι του Πίτερ) και χολιγουντιανών (Θορ, Τζακ Ράιαν: Η Πρώτη Αποστολή, Αρτέμης Φάουλ), παραγωγών, γράφει και σκηνοθετεί μια νοσταλγική ταινία με αυτοβιογραφικά στοιχεία, ειδομένη μέσα από την ματιά του 9χρονου ήρωά της. Η ασπρόμαυρη φωτογραφία της παραπέμπει στην 'Ρόμα΄του Κουαρόν, όμως εκείνη ήταν αρκετά πιο arthouse στην προσέγγισή της και η οικογένεια του σκηνοθέτη όπως και ο ίδιος, ήταν δευτεραγωνιστές στην ιστορία της ινδιάνικης καταγωγής υπηρέτρια του σπιτιού.

Εδώ όλα είναι πιο 'απλά', πιο γλαφυρά και πιο άμμεσα. Ο μικρός πρωταγωνιστής, Τζουντ Χιλ είναι απολαυστικός και η παρουσία του δεν περνάει καθόλου απαρατήρητη. Σε ό,τι αφορά την τοπική διαμάχη, η ταινία κρατά μια ουδέτερη, 'φιλειρηνική' στάση σε όλα όσα συμβαίνουν και ο 'κακός' της ιστορίας, ένας αργόσχολος προτεστάντης. 'θύμα' και ο ίδιος του χαρακτήρα του και της πατριωτικής προπαγάνδας, είναι αρκετά μονοδιάστατος και εξυπηρετεί απλά την πλοκή.

Εξαιρετική και η Κατρίνα Μπαλφ στον ρόλο της μητέρας. Η ταινία έχει κερδίσει ήδη 33 βραβεία και την Χρυσή Σφαίρα Σεναρίου, πριν καν τις ανακοινώσεις για τα Οσκαρ και τα βρετανικά BAFTA Awards, στα οποία όλοι περιμένουν να είναι φαβορί. Η ατμοσφαιρική φωτογραφία είναι του Χάρη Ζαμπαρλούκου, ενώ η μουσική και τα τραγούδια του σπουδαίου Βαν Μόρισον.

Info: Belfast. Δραματική Βιογραφία. Βρετανία 2021. Πρεμιέρα: Πέμπτη 27 Ιανουαρίου. Σκηνοθεσία: Κένεθ Μπράνα. Παίζουν: Τζουντ Χιλ, Κατρίνα Μπαλφ, Τζούντι Ντεντς, Τζέιμι Ντόρναν, Κίραν Χάιντς, Λάρα ΜακΝτόναλντ, Λούις ΜακΆσκι. Διανομή: Tulip Entertainment.


Αζορ: Ο Κωδικός του Τραπεζίτη: Στην υπό δικτατορία Αργεντινή του 1980, ένας Ελβετός τραπεζικός εξαφανίζεται κάτω από αδιευκρίνιστες συνθήκες. Όταν ο αντικαταστάτης του αναλαμβάνει να διερευνήσει ο ίδιος την υπόθεση, βυθίζεται σε ένα μυστήριο που εκτυλίσσεται πίσω από τις βαριές πόρτες μεγαλοαστικών γραφείων και τους πυκνούς κήπους των νεόπλουτων ευνοούμενων του καθεστώτος.

Την 'Καρδιά του Σκότους' (Heart of Darkness), του Τζόζεφ Κόνραντ, στην οποία βασίστηκε και η 'Αποκάλυψη Τώρα!' (1979), του Κόπολα, θυμίζει αυτή η πρώτη ταινία του Ελβετού Αντρέας Φοντάνα. Ο Ιβάν ντε Βιλ, ιδρυτής της ιδιωτικής τράπεζας Keys & de Viel, καταφθάνει στο Μπουένος Άιρες της Αργεντινής του 1980, μετά την εξαφάνιση του συνεταιρου του Κις, ο οποίος έκανε όλα τα 'κονέ' με τους Αργεντίνους πελάτες τους.

Δεν έρχεται να τον αναζητήσει, αλλά να ολοκληρώσει τις επαφές με την πλουτοκρατία, την εκκλησία και την στρατιωτική δικτατορία, τους πελάτες της τράπεζάς τους που έμειναν στη μέση. Σε κάθε του καινούργια συνάντηση με πλούσιες οικογένειες. ιδιωτικές λέσχες και το ίδιο το παρακράτος που ξεπουλά τις περιουσίες των 'εξαφανισμένων', ακολουθεί χωρίς να το έχει σχεδιάσει τα βήματα του υπόπτως απώντα συνεταίρου του, με τον ίδιο τρόπο που οι ήρωες του Κόνραντ και του Κόπολα βυθίζονται μέσα στην παραισθησιογόνο ατμόσφαιρα της ζούγκλας του Κονγκό ο πρώτος, της ζούγκλας και του πολέμου του Βιετνάμ ο δεύτερος.

Ο Φοντάνα γράφει και σκηνοθετεί την ιστορία του με χειρουργική ακρίβεια, βυθίζοντας και τον ίδιο τον θεατή σε έναν κόσμο ανθρωπόμορφων τεράτων με ιδιαίτερα επιδέξιο, ανατριχιαστικό και πειστικό τρόπο. Μοναχά στο φινάλε διαφέρει στον τόνο από τις δύο ιστορίες καθώς είναι πιο 'συγκαταβατικό' και χωρίς την κορύφωση που περιμένει κάποιος που μπορεί να διακρίνει τις ομοιότητες των τριών ιστοριών. Εδώ κανείς δεν αναφωνεί 'Η Φρίκη! Η Φρίκη' που είναι η φράση που κλείνει το διήγημα του Κόνραντ και την Ταινία του Κόπολα. Όμως η φρίκη είναι διάχυτη σε ολόκληρη την ταινία, που (εν μέρη θυμίζοντάς μας και τα 'Μάτια Ερμητικά Κλειστά' του Κιούμπρικ), κινείται μέσα σε έναν κόσμο προνομιούχων, διαβολικά πλασμένο. Θα περιμένουμε με αγωνία την επόμενη δουλειά του Φοντάνα!

Info: Αζορ: Ο Κωδικός του Τραπεζίτη (Azor). Δραματική, Πολιτική, Μυστηρίου. Αργεντινή, Γαλλία, Ελβετία 2021. Πρεμιέρα: Πέμπτη 27 Ιανουαρίου. Σκηνοθεσία: Αντρέας Φοντάνα. Παίζουν: Φαμπρίτσιο Ροντζιόνε, Στεφανί Κλεό, Κάρμεν Ιριόντο, Χουάν Τρεντς, Ιγνάσιο Βιλα, Πάμπλο Τόρε Νίλσον, Ελι Μεδέιρος. Διανομή: Cinobo.


Χρυσή Αυγή: Υπόθεση Όλων μας: Ποια μπορεί να είναι η αντίσταση στην άκρα δεξιά, τον φασισμό και τον ναζισμό; Η Δημοκρατία μπορεί να απαλλαγεί οριστικά από αυτές τις λαίλαπες, χωρίς να ποδοπατήσει τις αρχές της; Πως εντέλει πρέπει να αντισταθούμε; Η απάντηση ανήκει στη δικαιοσύνη; Μπορεί να προκύψει από ένα μπαράζ των δημοκρατικών κομμάτων; Χρειάζεται ένα δημοσιογραφικό μποϊκοτάζ; Κοινωνική επαγρύπνηση; Σωστή παιδεία; Ή η αντίσταση πρέπει να είναι πιο δυναμική και μαχητική από όλα τα παραπάνω;

Η δίκη της Χρυσής Αυγής που μπορεί να συγκριθεί σε σημασία με τη δίκη της Νυρεμβέργης, αποτελεί τη ραχοκοκαλιά του νέου ντοκιμαντέρ της Ελληνογαλλίδας Ανζελίκ Κουρούνης που είναι άτυπη συνέχεια του, 'Χρυσή Αυγή: Προσωπική Υπόθεση' της σκηνοθέτη, το οποίο αφορούσε την καθημερινότητα των οπαδών του μορφώματος και τους λόγους που τους οδήγησαν στις στρατιές και στους εκλογικούς καταλόγους του. Ένα τολμηρό ντοκιμαντέρ μαχητικής δημοσιογραφίας, το οποίο μπορείτε να δείτε εδώ

Info: Χρυσή Αυγή: Υπόθεση Όλων μας (Golden Dawn: A Public Affair). Ντοκιμαντέρ. Ελλάδα 2021, Πρεμιέρα: Πέμπτη 27 Ιανουαρίου. Σκηνοθεσία: Ανζελίκ Κουρούνης. Φωτογραφία: Χριστόφορος Γεωργούτσος. Μοντάζ: Χρόνης Θεοχάρης, Διανομή: New Star. 



 
εμφάνιση σχολίων