3
1
σχόλια
1818
λέξεις
ΣΙΝΕΦΙΛ
Όλα τα Όμορφα Άλογα. Αλόις Νέμπελ. Zack Snyder's Justice League. Από τον κινηματογραφικό μας συντάκτη Χ. Λακταρίδη
 
ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΑΚΗΣ ΛΑΚΤΑΡΙΔΗΣ [email protected] | ΦΩΤΟ: ZACK SNYDER'S JUSTICE LEAGUE
1 Απριλίου 2021
ΟΛΑ ΤΑ ΟΜΟΡΦΑ ΑΛΟΓΑ: Μετά από μία απότομη αλλαγή στη ζωή τους, η Αλίκη και ο Πέτρος βρίσκουν πρόσκαιρο καταφύγιο σε μια μικρή παραθαλάσσια επαρχιακή πόλη μαζί με τον μικρό τους γιο, Παναγιώτη. Και οι δύο έχουν βρει προσωρινές δουλειές, μέρος ενός ευρύτερου σχεδίου να επιστρέψουν γρήγορα και μόνιμα στην Αθήνα. Η Αλίκη όμως αρχίζει να συνειδητοποιεί ότι το σχέδιο τους δεν λειτουργεί ή ακόμα χειρότερα ότι μπορεί καν να μην υπάρχει. Ο Πέτρος αντιλαμβάνεται την συναισθηματική απομάκρυνσή της ως μια σιωπηρή αποδοκιμασία για αυτά που δεν μπορεί να προσφέρει. Η απόσταση ανάμεσά τους μεγαλώνει επικίνδυνα κι οι δυο τους κινδυνεύουν να παγιδευτούν σε έναν ιστό από ψέματα που οι ίδιοι έφτιαξαν.

Ο Μιχάλης Κωνσταντάτος, ο σκηνοθέτης του Luton (2013), επιστρέφει με ένα ατμοσφαιρικό ψυχολογικό θρίλερ που θυμίζει τόσο τα 'Παράσιτα' του Μπονγκ Τζουν-χο, όσο και κάποια ανάλογα γαλλικά φιλμ προηγούμενων δεκαετιών. Το χτίζει κλιμακωτά, σκηνή τη σκηνή, όπου τίποτα δεν είναι αυτό που αρχικά φαίνεται. Ο θεατής βγάζει συμπεράσματα τα οποία ανατρέπονται σιγά σιγά και μεθοδικά στο ξεδίπλωμα της αφήγησης. Επίσης χρησιμοποιεί έξοχα για αρκετές φορές, το τέχνασμα του 'Βοσκού που Φώναζε, Λύκος!' με μια σειρά ανησυχητικών συναγερμών, που αποδεικνύονται ως μη τέτοιοι, αλλά ως κάτι άλλο, λίγο πολύ πιο άκακο, από αυτό που μπορεί να πίστεψε ή να φαντάστηκε κανείς. Αυτό επιτείνει δυναμικά το σασπένς, καθώς ο κάθε επόμενος κίνδυνος για το ζευγάρι ή για το παιδί του, θα μπορούσε να είναι και αληθινός.

Θύμα της οικονομικής κρίσης ο Πέτρος και λόγω ενός ιατρικού ατυχήματος που της στοίχισε τη δουλειά της, η πρώην αναισθησιολόγος Αλίκη, μετακομίζουν με τον γιο τους σε μια κοντινή στην πρωτεύουσα επαρχία, ελπίζοντας στην σύντομη επιστροφή τους με ένα καινούργιο restart, το οποίο όμως δεν φαίνεται πουθενά στον ορίζοντα. Πρόκειται για έναν καταπράσινο τόπο δίπλα στη θάλασσα, στον οποίο πολλοί εύποροι συμπολίτες τους, διατηρούν εξοχικές, εποχικές, πολυτελείς κατοικίες. Ο Πέτρος που είναι φροντίζει μία από αυτές, βρίσκει την ευκαιρία, κάθε που λείπει η ιδιοκτήτριά της, να την χρησιμοποιεί, ενίοτε με την γυναίκα του και το παιδί τους, για κατοικία και αναψυχή, ξεφεύγοντας από το μικρό και σε θορυβώδη περιοχή, διαμέρισμά τους στην κοντινή πόλη.

Στην αρχή είναι εντελώς άγνωστοι στον θεατή, σταδιακά όμως συνειδητοποιεί κανείς πως οι δυό τους είναι, αλλά δεν είναι πλέον μαζί. καθώς μοιάζουν εντελώς αποξενωμενοι. Μονάχα μπροστά στο παιδί και μπροστά σε παλιούς γνωστούς συμπεριφέρονται σαν κανονικό ζευγάρι. Όσο βρίσκονται στην βίλα, μαζί ή ο καθένας μόνος του, υπάρχει μια συνεχής αίσθηση απειλής. Στην αρχή από πρόσωπα που περιφέρονται γύρω από την κατοικία, στη συνέχεια από τους πάντες που θα μπορούσαν να ανακαλύψουν, ή από όσους ντόπιους ήδη γνωρίζουν, πως δεν θα έπρεπε να βρίσκονται καν εκεί. Το σασπένς χτίζεται πάνω στην αναμενόμενη στιγμή που η μπλόφα τους θα αποκαλυφθεί από την ιδιοκτήτρια που κάνει ξαφνικές εμφανίσεις. Οι χαρακτήρες σχηματίζονται μέσα από μια σειρά από σκηνές αλληλεπίδρασης μεταξύ τους ή με τους άλλους ανθρώπους στους περισσότερους από τους οποίους εμφανίζονται ως κάποιοι άλλοι από αυτό που είναι. Εκείνος ψάχνει απεγνωσμένα να βρει μια δουλειά που να έχει σχέση με τον τομέα του, ενώ εκείνη προσέχει έναν ηλικιωμένο άντρα την ίδια στιγμή που έχει στο πορτ μπαγκάζ μια έτοιμη βαλίτσα για να φύγει με τον γιο της την οποιαδήποτε στιγμή.

Χωρίς πολλούς διαλόγους, χαρακτήρες και σασπένς χτίζονται μεθοδικά μέχρι την αποφράδα στιγμή. Προσωπικά θα θέλαμε να τελειώνει εκεί η ταινία, χωρίς εξηγήσεις που ευτυχώς δεν δίνονται. Η τελευταία, ανησυχητική κατά τα άλλα, σκηνή στο αυτοκίνητο, γεννά άλλου είδους αναπάντητα ερωτηματικά όμως, πιθανόν λίγοτερο ενδιαφέροντα. Εξαιρετική δουλειά σε όλους τους τομείς, ερμηνευτικά και τεχνικά, με πολλές ωραίες επιμέρους σημειολογικές λεπτομέρειες που αφορούν την ψυχολογική κατάσταση των δύο βασικών ηρώων. Παίζει μέσω της Viva μέχρι τις 8 Απριλίου, όπου ο θεατής καλείται να επιλέξει να ενισχύσει την αίθουσα προτίμησής του, ανάμεσα στον Δαναό και την Έλλη. Τιμή εισόδου: 4.99 Ευρώ.

Info: Όλα τα Όμορφα Άλογα (All the Pretty Horses). Δραματική Ψυχολογικό Θρίλερ. Ελλάδα, Βέλγιο, Γερμανία 2020. Σκηνοθεσία: Μιχάλης Κωνσταντάτος. Παίζουν: Γιώτα Αργυροπούλου, Δημήτρης Λάλος, Δημήτρης Καπετανάκος, Κατερίνα Διδασκάλου, Βίκυ Παπαδοπούλου, Δημήτρης Καταλειφός, Αλέξανδρος καραμούζης, Θάλεια Παπακώστα, Κώστας Ανταλόπουλος, Θανάσης Νάκος, Κώστας Λάσκος, Αντώνης Μυριάγκος. Διανομή: Feelgood Entertainment. Πλατφόρμα: Viva.gr


ΑΛΟΪΣ ΝΕΜΠΕΛ: Λίγο πριν πέσει το Τείχος στη Γερμανία, ένας μοναχικός μεσήλικας επιστάτης σε απομακρυσμένο σταθμό τρένων στην Τσεχοσλοβακία, ο οποίος έχει εφιάλτες που τον επιστρέφουν στα παιδικά του χρόνια και στα φαντάσματα του Β' Παγκόσμιου Πόλεμου, γνωρίζει έναν μυστηριώδη μουγκό ξένο, ο οποίος έχει βρεθεί στην μικρή του πόλη για να πάρει τη δική του εκδίκηση. O Νέμπελ ζει μια μοναχική καθημερινότητα που αναλώνεται στην παράθεση γραπτά αλλά και προφορικά, του χρονοδιαγράμματος των αφίξεων και των αναχωρήσεων της γραμμής, ενώ κατατρύχεται από την ανάμνηση ενός τραγικού αποχαιρετισμού, στον ίδιο σταθμό, κατά τη διάρκεια του Β' Παγκοσμίου Πολέμου. Η ένταση αυτών των αναμνήσεων θα τον οδηγήσει σε νευρικό κλονισμό και στον εγκλεισμό του σε μια ψυχιατρική κλινική, την περίοδο της πτώσης του τείχους του Βερολίνου και της Βελούδινης Επανάστασης στην χώρα. Εκεί θα συναντήσει τον μουγκό άντρα, ο οποίος καθώς έχει περάσει παράνομα τα σύνορα από την Γερμανία, συλλαμβάνεται ,αρνούμενος να ομολογήσει. Στο παλτό του έχει καλά φυλαγμένη την ίδια φωτογραφία που έχει στην κατοχή του και ο Αλόις, η οποία απεικονίζει την οικογένεια που πρωταγωνιστεί στις δικές του αναμνήσεις. Δεμένοι με κοινό πεπρωμένο, αλλά χωρισμένοι από τις ιστορικές συγκυρίες, οι δυο άντρες θα αναμετρηθούν με το παρελθόν τους, χωρίς να γνωρίζουν τον ιστό που τους συνδέει.

Ταινία κινουμένων σχεδίων για ενήλικες που έχει γίνει με την μέθοδο του rotoscope (της ζωγραφικής που πάνω σε φιλμ που έχει γυριστεί κανονικά με ηθοποιούς), το Αλόις Νέμπελ, είναι ένα μελαγχολικό δράμα μυστηρίου με μια ιδιαίτερη, καφκική, νουάρ ατμόσφαιρα, το οποίο βασίζεται σε μια τριλογία κόμικ ιστοριών από τον Γιάροσλαβ Ρουντις και που αφορούν τον σιδηροδρομικό σταθμό του Μπίλι Πότοκ, στα τσεχο-γερμανικά σύνορα. Ο Ρουντις και ο σκηνοθέτης Τομάς Λουνάκ, κάνουν ένα έμμεσο πολιτικό σχόλιο πάνω στο παρελθόν μιας χώρας διχασμένης, διεφθαρμένης και φαινομενικά αδιάφορης, σαν τον ήρωα της που βλέπει τα τρένα να περνούν (όπως είναι και ο τίτλος της κλασικής τσεχικής ταινίας του Γίρι Μένζελ).

Μετά την κλινική και την αλλαγή στο πολιτικό σκηνικό, ο Αλόις βρίσκεται στον Κεντρικό Σταθμό της Πράγας, προσπαθώντας να επιλύσει το καθεστώς της εργασίας του από εκεί και μετά, στον σιδηρόδρομο. Ο κόσμος που τον περιβάλλει, θα παραμείνει ασπρόμαυρος και αδιάφορος ακόμη και μετά την αλλαγή του Καθεστώτος. Εκεί θα γνωρίσει την Κβέτα, η οποία θα τον αναζητήσει σε μια καλύβα στο δάσος, που θα του παραχωρηθεί. Στην ίδια καλύβα θα φιλοξενήσει και τον μουγκό σύντροφό του από την κλινική, ο οποίος την ημέρα μιας ισχυρής καταιγίδας που υπερχειλίζει τον ποταμό της περιοχής, θα καθαρίσει μια και καλή με το παρελθόν.

Η εξαιρετική αυτή στο είδος της δημιουργία που πέρα από το σχέδιο πάνω στην εικόνα, κερδίζει τις εντυπώσεις και για την δουλειά που έχει γίνει και στο ηχητικό της κομμάτι, παίζεται για πρώτη φορά στην χώρα μας από την πλατφόρμα του Cinobo και ήταν η Επίσημη Πρόταση της Τσεχίας για το Οσκαρ Ξενόγλωσσης Ταινίας στην 84η Απονομή τους το 2012.

Info: Αλόις Νέμπελ (Alois Nebel). Δραματική Μυστηρίου Animated. Τσεχία, Γερμανία 2011. Σκηνοθεσία: Τομάς Λουνάκ. Παίζουν: Μίροσλαβ Κρόμποτ, Μαρί Λουντβίκοβα, Κάρελ Ρόντεν, Τερέζα Βορίσκοβα, Αλόις Σβέλικ, Λεός Νόα. Πλατφόρμα: Cinobo.


ZACK SNYDER'S JUSTICE LEAGUE: Ο Μρούς Γουέιν, αναζητά τους τελευταίους υπερήρωες της γης για μια συμμαχία που θα σώσει τον πλανήτη από μια επερχόμενη καταστροφή, από τα βάθη του σύμπαντος και της αρχαίας ιστορίας του. Με τον Κλαρκ Κεντ να είναι νεκρός, η παρέα των ηρώων θα έχει ελάχιστες ελπίδες να τα καταφέρει. Ο Ζακ Σνάιντερ (300, Watchmen, Άνθρωπος από Ατσάλι), κόβει και ράβει από την αρχή την ταινία που άφησε στην μέση το 2016, μετά από μια οικογενειακή τραγωδία. Την ταινία είχε αποτελειώσει τότε –με όλη τη σημασία της λέξης– ο Τζος Γουέντον (Εκδικητές: Η Εποχή του Ultron), ο οποίος με προτροπή της DC της έδωσε ένα πιο ανάλαφρο ύφος με σκοπό μοιάζει με τις πιο επιτυχημένες, εμπορικά ταινίες της Marvel. Ο ελαφρύτερος τόνος, αλλά όχι σε αυτόν τον βαθμό, ήταν και στις επιδιώξεις του Σνάιντερ, ο οποίος είχε κατακριθεί για υπερβολική σοβαροφάνεια στο αμέσως προηγούμενο κινηματογραφικό κεφάλαιο της DCEU, με το, Μπάτμαν Εναντίον Σούπερμαν, τα γυρίσματα του οποίου τελείωσαν με την αρχή των γυρισμάτων του Justice League του οποίου ήταν και είναι, η νοητή συνέχεια.

Αν κάποιος θέλει να καταλάβει τις διαφορές των δύο προσεγγίσεων, στο You Tube κυκλοφορούν αυτή τη στιγμή δεκάδες βίντεο που συγκρίνουν καρέ καρέ τις δύο εκδοχές. Κατ΄αρχήν ο Σνάιντερ αποχρωματίζει προς το πιο σκοτεινό την φωτογραφία με έξτρα σκιάσεις και κόβει το ratio από το κατάλληλο για IMAX 1.78:1 στο σχεδόν ακαδημαϊκό τετράγωνο 1.33:1. Έχει αφαιρέσει όλες τις σκηνές που γύρισε ο Γουέντον και έχει επανακολλήσει τις πεταμένες στο μοντάζ δικές του, μαζί με μόλις 5 λεπτά νέου υλικού. Έχει εξαφανίσει ατάκες και χαρακτήρες, προσθέτοντας άλλους που είχαν κοπεί το 2017 (όπως τον Vulko του Γουίλεμ Νταφόε και τον Deathstroke με την φωνή του Τζο Μανγκανιέλο), ενώ έχει ενισχύσει το backstory των ηρώων που δεν είχαν ακόμη την δική τους ταινία, του Flash (Μπάρι Άλεν) και κυρίως του Cyborg (Βίκτορ Στόουν), που ήταν και ο κεντρικός χαρακτήρας κλειδί που είχε στο μυαλό του ο σκηνοθέτης για την ταινία από την αρχή.

Επίσης, επανασχεδιάζει με περισσότερη μαεστρία τα ειδικά εφέ και προσθέτει σκηνές βίας και αίματος που ανεβάζουν τις ηλικίες σε ότι αφορά την καταλληλότητα της. Ολοκαίνουργιο και το μουσικό σκορ από τον Junkie XL στο πιο επικό και σκοτεινό του, καθώς και οι επιλογές τραγουδιών (ανάμεσά τους και το περίφημο A Song to a Siren του Τιμ Μπάκλεϊ από την Ρόουζ Μπετς). Οι διάλογοι και το τόσο - όσο εύστοχο χιούμορ, είναι και αυτά αρκετά αναβαθμισμένα σε σχέση με την ταινία του Γουέντον. Διπλάσια είναι και η διάρκεια που φτάνει τις χορταστικές για τους φαν του σκηνοθέτη που απαίτησαν με ψηφοφορία αυτήν την εκδοχή από την παραγωγό εταιρεία, η οποία φτάνει τις 4 ώρες και τα 2 λεπτά, μέσα από 6 κεφάλαια, εισαγωγή και επίλογο. Ταυτόχρονα κυκλοφορεί και μια ασπρόμαυρη εκδοχή με τίτλο Justice League: Justice is Gray.

Προσωπικά μας άρεσε περισσότερο από κάθε άλλη πρόσφατη ταινία της DCEU ή του ίδιου του Ζακ Σνάιντερ, ακόμη και στα σημεία της που ήταν αρκετά προβλεπόμενα (όπως η 'τιθάσευση' του νεκραναστημένου Κλαρκ Κεντ). Μονάχα ο επίλογος μοιάζει κάπως περιττός, με τα ανοιχτά μέτωπα που αφήνει, ειδικά όταν υποτίθεται πως δεν θα υπάρξει συνέχεια, καθώς είναι σχεδόν έτοιμη επανεκκίνηση του Batman με νέο πρωταγωνιστή μέσα στο 2022. Το στόρι με τους Κύβους και την συμμαχία των ηρώων μπορεί να θυμίζει έντονα το tesseract και το Endgame των Εκδικητών, όμως η παραγωγή της DC σχεδιάστηκε πριν από εκείνη της Marvel και είναι κατά την γνώμη μας, για πρώτη φορά στα κινηματογραφικά ιστορικά των βασισμένων σε κόμικς ταινιών φαντασίας, πολύ καλύτερη από εκείνη, με κοινό χαρακτηριστικό και των δύο το corny και μακρόσυρτο φινάλε που αφορά περισσότεροτους πιο σκληροπυρηνικούς φαν. Παίζει μέσω της HBO Max αποκλειστικά στην COSMOTE TV.

Info: Zack Snyder's Justice League. Περιπέτεια Φαντασίας. ΗΠΑ 2021. Σκηνοθεσία: Ζακ Σνάιντερ. Παίζουν: Μπεν Αφλεκ, Γκαλ Γκαντότ, Τζέισον Μομόα, Ρέι Φίσερ, Εζρα Μίλερ, Χένρι Καβίλ, Έιμι Ανταμς, Γουίλεμ Νταφόε, Τζέσι Άιζενμπεργκ. Πλατφόρμα: COSMOTE TV.
εμφάνιση σχολίων