0
2
σχόλια
665
λέξεις
ΣΙΝΕΦΙΛ
Από τους Ghostbusters, στον Κασσαβέτη και από τη σχολή Σταυράκου στις 10 υποψηφιότητες των Όσκαρ. Η αργή και σταθερή άνοδος του σκηνοθέτη στο παγκόσμιο σινεμά. Από τον Χ. Λακταρίδη
 
DOCTV.GR
24 Ιανουαρίου 2019
Οι 10 υποψηφιότητες για την Ευνοούμενη, την καινούργια ταινία του Γιώργου Λάνθιμου, στην ανακοίνωση των υποψηφιοτήτων για τα Βραβεία Όσκαρ το απόγευμα της Τρίτης 22 Ιανουαρίου, ήρθε να επιβεβαιώσει αυτό που γνωρίζαμε σχεδόν όλοι μας: ότι ο σκηνοθέτης, δεν βρίσκεται εκεί που βρίσκεται τυχαία ή λόγω της προώθησης της δουλειάς του από φεστιβαλικούς κριτικούς, αλλά λόγω του ταλέντου του.

Καθώς οι οσκαρικές υποψηφιότητες προκύπτουν από τις επιλογές των ανθρώπων της κινηματογραφικής βιομηχανίας του Χόλιγουντ, τους ίδιους τους επαγγελματίες τεχνικούς και καλλιτέχνες στις ΗΠΑ, αλλά και όπου στον κόσμο, οι (Έλληνες) αρνητές και οι λασπολόγοι στα πέρι της αξίας του ίδιου και του έργου του, καλό θα ήταν πλέον να σωπάσουν. Άλλο το να μην αρέσει σε κάποιον η δουλειά του, και άλλο η συλλήβδην απόρριψη του έργου του, επειδή δεν υπακούει στους κανόνες του κινηματογραφικού mainstream. 

Έτσι, μετά την Έμα Στόουν που δήλωσε ότι περίμενε 3 χρόνια για να δουλέψει μαζί του, η Κέιτ Μπλάνσετ, αλλά και ο ελληνικής καταγωγής, σπουδαίος Γάλλος συνθέτης Αλεξάντρ Ντεσπλά, εξέφρασαν την επιθυμία για μια συνεργασία        

Όλα αυτά μέχρι χθες. Όχι γιατί Η Ευνοούμενη είναι mainstream, αλλά γιατί το πλησιάζει χωρίς όμως να απαρνηθεί τα γνώριμα χαρακτηριστικά του, το ιδιότυπο χιούμορ του ή την αποστασιοποιημένη και παραμορφωτική ματιά του -ακόμη και χωρίς τη συμβολή του μέχρι χθες συνεργάτη του, σεναριογράφου Ευθύμη Φιλίππου με τον οποίο υπήρξαν οι θεμελιωτές του λεγόμενου Ελληνικού Weird Κύματος. Ενός κινηματογραφικού κύματος που για τον γράφοντα, υπήρξε μια επιτυχής μίξη της Αυστριακής σκληρότητας τύπου Χάνεκε και Ούλριχ Ζάιντλ (Η Τριλογία του Παράδεισου), με το σουρεαλιστικό και μακάβριο χιούμορ του Σουηδού Ρόι Άντερσον ('Ένα Περιστέρι Έκατσε σε Ένα Κλαδί Συλλογιζόμενο την Ύπαρξή του, Τραγούδια Από τον Δεύτερο Όροφο).


Το ό,τι αυτά τα χαρακτηριστικά παραμένουν από ταινία σε ταινία (μέχρι σήμερα τουλάχιστον), όχι μόνο απογειώνει τον Λάνθιμο στον αστερισμό των Auteurs, των δημιουργών που το έργο τους διακρίνεται από το μοναδικό ύφος τους, αλλά και αποδεικνύει, ότι υπάρχει μια στερεή βάση από κάτω και ότι τίποτα δεν οφείλεται στην τύχη. Η εισπρακτική επιτυχία του στο ανεξάρτητο κύκλωμα της Αμερικής (με τις υποψηφιότητες να παρακινούν περισσότερο κόσμο να την δει από εδώ και εμπρός), αποτελεί άλλη μία απόδειξη πως ο Έλληνας σκηνοθέτης χαίρει και της εκτίμησης ενός κοινού, το καλλιτεχνικό έργο του οποίου πιθανόν μέχρι χτες να αγνοούσε.

Οδηγήθηκε βήμα βήμα στην καλλιτεχνική καταξίωσή του, στα Ευρωπαϊκά Κινηματογραφικά Φεστιβάλ και στην καθολική αποδοχή της αξίας του, από τους επαγγελματίες του χώρου του, στην απέναντι πλευρά του Ατλαντικού και παντού στον κόσμο                  

Αυτό δεν ισχύει για τους ηθοποιούς οι οποίοι εκτιμούν εδώ και χρόνια τη δουλειά του και περιμένουν όσο χρειαστεί για να συνεργαστούν μαζί του. Έτσι, μετά την Έμα Στόουν που δήλωσε στη Βενετία ότι περίμενε 3 χρόνια για να δουλέψει μαζί του, η Κέιτ Μπλάνσετ, πιο σπουδαία ηθοποιός της γενιάς της και της εποχής μας, αλλά και ο ελληνικής καταγωγής, σπουδαίος Γάλλος συνθέτης Αλεξάντρ Ντεσπλά, εξέφρασαν την επιθυμία για συνεργασία μαζί του.

Όλα αυτά είναι ιδιαίτερα τιμητικά για τον Αθηναίο έφηβο της δεκαετίας του 80, ο οποίος αγαπούσε την Επιστροφή στο Μέλλον, το Dirty Dancing, το Top Gun, τους Ghostbusters και τις ταινίες του Μπρους Λι, πριν να ανακαλύψει τον Νίκο Παπατάκη, τον Μπρεσόν και τον Κασσαβέτη. Τον απόφοιτο της Σχολής Σταυράκου που έμαθε να κάνει σινεμά γυρίζοντας διαφημίσεις και βίντεο κλιπ, για να επιβιώσει και για να χρηματοδοτήσει τις δικές του δουλειές στο σινεμά και το θέατρο, δουλειές που τον έφεραν δίπλα σε ονόματα όπως ο Δημήτρης Παπαϊωάννου στην Τελετή Έναρξης των Ολυμπιακών Αγώνων στην Αθήνα το 2004 και τον οδήγησαν βήμα βήμα στην καλλιτεχνική καταξίωση του, στα Ευρωπαϊκά Κινηματογραφικά Φεστιβάλ και στην καθολική αποδοχή της αξίας του, από τους επαγγελματίες του χώρου του, στην απέναντι πλευρά του Ατλαντικού και παντού στον κόσμο.

Η Ευνοούμενη θα βγει στις αίθουσες στις 7 Φεβρουαρίου, δέκα μόλις μέρες πριν την απονομή των Όσκαρ στις 17 του ίδιου μήνα.
εμφάνιση σχολίων