6
1
σχόλια
1686
λέξεις
ΣΙΝΕΦΙΛ
Οι Κληρονόμοι. Κορίτσι. λπ. Φανταστικά Ζώα: Τα Εγκλήματα του Γκρίντελβαλντ. Μαίρη Σέλλεϋ
 
ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΑΚΗΣ ΛΑΚΤΑΡΙΔΗΣ
[email protected]
15 Νοεμβρίου 2018
ΟΙ ΚΛΗΡΟΝΟΜΟΙ: Η Τσέλα και η Τσικίτα, δύο γυναίκες που προέρχονται από ευκατάστατες οικογένειες, συμβιώνουν για πάνω από 30 χρόνια. Το τελευταίο διάστημα η οικονομική τους κατάσταση έχει επιδεινωθεί με αποτέλεσμα να αρχίζουν να πουλάνε κάποια από τα αντικείμενα που έχουν κληρονομήσει. Όταν η Τσικίτα καταδικάζεται λόγω χρεών και φυλακίζεται, η Τσέλα καλείται να αντιμετωπίσει μόνη αυτή τη νέα πραγματικότητα, και αρχίζει να κάνει την οδηγό για μια παρέα ηλικιωμένων και πλούσιων κυριών. Η Τσέλα συνηθίζει σε ένα καινούριο τρόπο ζωής, και όλα αλλάζουν όταν γνωρίζει την αρκετά νεότερή της Άντζι που της κεντρίζει το ενδιαφέρον και την ωθεί να κάνει την προσωπική της επανάσταση.

Ντεμπούτο του Μαρτσέλο Μαρτινέσι από την Παραγουάη το οποίο έφτασε μέχρι το Διαγωνιστικό Τμήμα του περασμένου φεστιβάλ Βερολίνου όπου κέρδισε και την Αργυρή Άρκτο Σκηνοθεσίας, Α' Γυναικείου Ρόλου και Κριτικών, αλλά και στο ανάλογο τμήμα στις Νύχτες Πρεμιέρας, που της δόθηκε το Πρώτο Βραβείο.

Με ιδιαίτερη ευαισθησία, η ταινία σκιαγραφεί έναν αποκλειστικά γυναικείο κόσμο, που δεν αφορά μονάχα τις γυναίκες στην ηλικία της Τσέλα ή την ομοφυλοφιλική επιθυμία, αλλά στοχάζεται πάνω σε θέματα που καταρρίπτουν τα στεγανά φύλου, σεξουαλικής ταυτότητας και ηλικίας. Μέσα από την ιστορία της καθυστερημένης χειραφέτηση της ηρωίδας της, μιλάει για τις ιεραρχικές ταξικές διαφορές, την ερωτική επιθυμία, την μοναξιά, αλλά και την απελευθέρωση από τις κοινωνικές επιταγές, με σφιχτά πλάνα που επιμένουν στα πρόσωπα των γυναικών, εστιάζουν στην εκφραστικότητα της βραβευμένης Άνα Μπρουν για να ανοίξουν στη συνέχεια και στο βάθος πεδίου, αντικατοπτρίζοντας το άνοιγμα των ματιών της, προς τον κόσμο γύρω της.

Επίσημη πρόταση της Παραγουάης για το φετινό ξενόγλωσσο όσκαρ.

Info: Οι Κληρονόμοι (Las Herederas/The Heiresses). Κοινωνική Δραματική. Παραγουάη, Γερμανία, Ουρουγουάη, Βραζιλία, Νορβηγία, Γαλλία 2018. Πρεμιέρα: Πέμπτη 15 Νοεμβρίου. Σκηνοθεσία: Μαρτσέλο Μαρτινέσι. Παίζουν: Άνα Μπρουν, Μαργκαρίτα Ιρούν, Άνα Ιβάνοβα. Διανομή: Weird Wave.


ΚΟΡΙΤΣΙ: Η Λάρα είναι ένα 15χρονο κορίτσι, γεννημένο με το σώμα ενός αγοριού, το οποίο ονειρεύεται να γίνει μπαλαρίνα. Αν και παίρνει ορμόνες υπό ιατρική παρακολούθηση κι ο γιατρός της πιστεύει πως η διαδικασία εξελίσσεται φυσιολογικά, πως είναι ήδη γυναίκα και ότι δεν πρέπει να ανησυχεί, εκείνη έχει αντίθετη άποψη. Ταλαιπωρεί το κορμί της, σε μια προσπάθεια να το κάνει να βιαστεί και να αλλάξει προς τη μορφή που εκείνη ονειρεύεται.

Εκπληκτικό ντεμπούτο του μόλις 26χρονου Φλαμανδού-Βέλγου, Λουκάς Ντοντ που εντυπωσίασε και βραβεύτηκε στο Ένα Κάποιο Βλέμμα των Καννών για τη σκηνοθεσία (Χρυσή Κάμερα) και τη συγκλονιστική ερμηνεία του 16χρονου νεαρού χορευτή Βίκτορ Πόλστερ, που υποδύεται τη Λάρα. Αν και πρόκειται για άλλη μια ταινία ενηλικίωσης, η προσέγγιση του Ντοντ αποφεύγει κάθε γνωστό στερεότυπο. Η οικογένεια και ο περίγυρος της νεαρής χορεύτριας, δεν της δημιουργούν ιδιαίτερα προβλήματα σε σχέση με τη ταυτότητα φύλου της. Η δραματική φόρτιση δεν έχει να κάνει τόσο με την αλληλεπίδρασή της με τον κόσμο γύρω της, όσο με τη σχέση της με τον ίδιο τον εαυτό της. Με το αγορίστικο σώμα της που δεν μπορεί να ακολουθήσει, τη δική της εφηβική βιασύνη στην διαδικασία της μεταμόρφωσής του. Με εντελώς ρεαλιστικό και φυσικό τρόπο, χρησιμοποιώντας τον χορό σαν έκφραση των συναισθημάτων της ηρωίδας του, η κάμερα του Ντοντ παρακολουθεί αυτή την εσωτερική σύγκρουση, η οποία αποδεικνύεται ψυχολογικά πολύ πιο επώδυνη από την όποια εξωτερική, χωρίς μελοδραματικά κρεσέντα ή στρατευμένη γκέι ματιά. Η less is more προσέγγισή του, είναι άμεση, μοιάζει να αφορά όλους τους θεατές ασχέτως σεξουαλικής κατεύθυνσης, είναι συγκινητική και δεν χάνει ούτε στιγμή τον στόχο της, να μιλήσει για το διαχρονικό ταμπού της ρευστότητας των ανθρώπινων φύλων.

Info: Κορίτσι (Girl). Κοινωνική Δραματική. Βέλγιο, Ολλανδία 2018. Πρεμιέρα: Πέμπτη 15 Νοεμβρίου. Σκηνοθεσία: Λουκάς Ντοντ. Παίζουν: Βίκτορ Πόλστερ, Άριε Βόλταλτερ, Όλιβερ Μπόνταρντ. Διανομή: Seven Films.


λπ: Η Λένα Πλάτωνος, αποτελεί μια μοναδική φιγούρα της ελληνικής μουσικής δημιουργίας, έχοντας αποδείξει πως ήταν μπροστά από την εποχή της, σε ότι αφορά τη ριζοσπαστική προσέγγισή της στην ηλεκτρονική μουσική τη δεκαετία του 80, καθώς σήμερα, μια σειρά από επανεκδόσεις και ριμίξ των άλμπουμ της, γνωρίζει το ενδιαφέρον πολλών διαφορετικών μουσικών ανά τον κόσμο. Αναγνωρισμένοι αλλά και νέοι καλλιτέχνες τη θεωρούν σαν βασική τους επιρροή, τόσο για τους πειραματισμούς της με τη μουσική, όσο για τους μυστηριώδεις στίχους της και τη μοναδική, ελεύθερη από στεγανά προσέγγισή της στη μουσική σύνθεση.

Με τη βοήθεια συνεργατών, φίλων και μουσικών της παγκόσμιας κοινότητας του ηλεκτρονικού ήχου, όπως ο Αλέξις Τέιλορ των Hot Chip και των Red Axes, το ντοκιμαντέρ μιλάει για τον αντίκτυπο που έχουν σήμερα αυτά τα επαναστατικά άλμπουμ, πηγαίνοντας πίσω στην εποχή που αυτά γράφτηκαν και ηχογραφήθηκαν.

Έχουν περάσει 30 χρόνια από την κυκλοφορία του Σαμποτάζ ,του πρώτου άλμπουμ της Πλάτωνος, ενός άλμπουμ που το 2015 έγινε ανάρπαστο, όταν κυκλοφόρησε σε βινύλιο από την αμερικάνικη Dark Entries. Το ντοκιμαντέρ του Χρήστου Πέτρου που παρουσιάστηκε τον περασμένο Δεκέμβριο στην Στέγη, επιστρέφει για αποκλειστική προβολή από το Τριανόν. Πρόκειται για μια αναδρομή στην καριέρα της Πλάτωνος, με τη συνδρομή αρχειακού υλικού και τη συμμετοχή του Γιάννη Παλαμίδα, της Σαββίνας Γιαννάτου, του Coti K, του Δημήτρη Παπαϊωάννου, της Έλλης Πασπαλά, του Γιώργου Χρονά, του Felizol και πολλών άλλων. Οι παράλληλες εκδηλώσεις περιλαμβάνουν Dj sets (ένα after screening set από τον Larry Gus, την Πέμπτη 15/11 κι άλλο ένα την Κυριακή 18/11 από τους Dimitri Papaioannou & NTEIBINT), Q & A με τον σκηνοθέτη επίσης την Κυριακή 18/11 κι ένα After Screening Live της Πλάτωνος, με συμμετοχή του Φοίβου Δεληβοριά.

Info: λπ. Ντοκιμαντέρ. Ελλάδα 2018. Πρεμιέρα: Πέμπτη 15 Νοεμβρίου. Σκηνοθεσία-Σενάριο: Χρήστος Πέτρου. Φωτογραφία: Γιώργος Καρβέλας. Μοντάζ: Τόλης Αποστολίδης. Παραγωγή: Γιώργος Καρναβάς, Κωνσταντίνος Κοντοβράκης, ΕΚΚ, ΕΡΤ, Dark Entries Records.


ΦΑΝΤΑΣΤΙΚΑ ΖΩΑ: ΤΑ ΕΓΚΛΗΜΑΤΑ ΤΟΥ ΓΚΡΙΝΤΕΛΒΑΛΝΤ: Στο τέλος της πρώτης ταινίας, ο ισχυρός σκοτεινός μάγος Γκέλερτ Γκρίντελβαλντ με τη βοήθεια του Νιουτ Σκαμάντερ, συλλαμβάνεται από το MACUSA (το Κογκρέσο Μαγείας των Ηνωμένων Πολιτειών της Αμερικής). Αλλά, τηρώντας την απειλή του, καταφέρνει να διαφύγει. Στόχος του είναι να συγκεντρώσει γύρω του, όσους περισσότερους  ανυποψίαστους για την πραγματική του ατζέντα– συμμάχους μπορεί, ώστε να θέσει σ΄εφαρμογή το σχέδιό του: ν’ αναθρέψει καθαρόαιμους μάγους για να καταδυναστεύουν όλα τα άμαγα πλάσματα.

Σε μια προσπάθεια ν’ ανατρέψει τα σχέδια του Γκρίντελβαλντ, ο Άλμπους Ντάμπλντορ καλεί τον πρώην μαθητή του Νιουτ Σκαμάντερ, που δέχεται να τον βοηθήσει, αγνοώντας τους κινδύνους που βρίσκονται μπροστά τους. Πολύ γρήγορα οι μάσκες θα πέσουν και οι διαχωριστικές γραμμές θα τεθούν, καθώς δοκιμάζεται η αγάπη και η αφοσίωση, ακόμη και ανάμεσα στους πιο κοντινούς φίλους ή στα μέλη της ίδιας οικογένειας, σ’ έναν κόσμο μαγείας που διχάζεται όλο και περισσότερο.

Το δεύτερο από τα 5 συνολικά μέρη των Φανταστικών Ζώων, prequel της μυθολογίας του Χάρι Πότερ δια χειρός της Τζέι Κέι Ρόουλινγκ, πέρα από την παρουσία του νεότερου σε ηλικία Ντάμπλντορ τον οποίο υποδύεται ο Τζουντ Λο, διαθέτει στην υπερβολικά επεισοδιακή πλοκή της, όλα εκείνα τα θέματα που την αποσχολούν: τις προκαταλήψεις απέναντι στη διαφορετικότητα, τον θανάσιμο κίνδυνο του ολοκληρωτισμού, τον γοητευτικό για κάποιους, τρόμο του φασισμού. Φορτωμένο με υποπλοκές που δεν οδηγούν πουθενά, φλύαρο και εξ επί τούτου θορυβώδες, είναι οπτικά εντυπωσιακό, αλλά υπολείπεται σε ουσία, αν αυτό ήταν τελικά το ζητούμενο. Για όσους αναζητούν τη κινηματογραφική μαγεία, η σειρά μοιάζει κουρασμένη, καθώς ανακυκλώνει ατέρμονα τον εαυτό της

Info: Φανταστικά Ζώα: Τα Εγκλήματα του Γρίντελβαλντ (Fantastic Beasts: The Crimes of Grindelwalnd). Φαντασίας. Βρετανία, ΗΠΑ 2018. Πρεμιέρα: Πέμπτη 15 Νοεμβρίου. Σκηνοθεσία: Ντέιβιντ Γέιτς. Παίζουν: Έντι Ρέντμεϊν, Κάθριν Γουότερσον, Τζουντ Λο, Τζόνι Ντεπ, Νταν Φόλγκερ, Ζόι Γκράβιτς. Διανομή: Tanweer.


ΜΑΙΡΗ ΣΕΛΛΕΫ: 200 χρόνια μετά την έκδοση του Φρανκενστάιν, η Μαίρη Σέλλεϋ έρχεται για να μας συστήσει τη γυναίκα που βρίσκεται πίσω από τη συγγραφή του βιβλίου που στιγμάτισε την παγκόσμια λογοτεχνία. Η ταινία σκιαγραφεί το πολυτάραχο ειδύλλιο ανάμεσα στον ποιητή Πέρσι Σέλλεϋ και τη 16χρονη Μαίρη Γουόλστονκραφτ Γκόντγουιν που είχε που σαν αποτέλεσμα τη συγγραφή της εμβληματικής γοτθικής νουβέλας από την Γκόντγουιν, σε μια εποχή κατά την οποία οι γυναίκες συγγραφείς δεν έχαιραν ιδιαιτέρου κύρους.

Πρόκειται για τη δεύτερη φίξιον ταινία της Σαουδαραβικής καταγωγής Χάιφα Αλ-Μανσούρ που με ντεμπούτο της, Το Απαγορευμένο Ποδήλατο, το 2013, είχε φτάσει μέχρι τα όσκαρ ξενόφωνης ταινίας. Εδώ, σε παραγωγή, Βρετανίας, Ιρλανδίας, Ηνωμένων Πολιτειών και Λουξεμβούργου (η τρίτη ταινία της Nappily Ever After, αμερικανικής παραγωγής, βγήκε τον Σεπτέμβριο από το Netflix), αναλαμβάνει την βιογραφία της Μαίρη Σέλλεϋ, η οποία υποτίθεται πως αποκαλύπτει τις αιτίες που ώθησαν την Σέλλεϋ να γράψει τον Φρανκενστάιν, ο οποίος αρχικά κυκλοφόρησε με το όνομα του Πέρσι Σέλλεϋ. Το πρώτο μέρος αφορά τη γνωριμία και το ειδύλλιο των δυο τους (ο Πέρσι ήταν ήδη παντρεμένος κι είχε μια κόρη, γεγονός το οποίο κρατούσε κρυφό από εκείνη, στην αρχή τουλάχιστον), ενώ το δεύτερο, περιγράφει τα αισθηματικά και οικονομικά προβλήματα της σχέσης τους, αλλά και το χρονικό της συγγραφής του Φρανκενστάιν, σε μια νοικιασμένη από τον Λόρδο Βύρωνα βίλα στην Ελβετία. Αυτό το τελευταίο επεισόδιο, αποτελούσε και το θέμα του Gothic, ταινίας του Κεν Ράσελ από το 1986. Κι ενώ ο Ράσελ έκανε μια πειραγμένη ταινία τρόμου, η Μανσούρ ακολουθεί την –καθόλου αμελητέα– συνταγή της Βρετανικής ταινίας εποχής, η οποία είναι μεν καλογυρισμένη, αλλά που δεν διαφοροποιείται από τα συνηθισμένα αλά BBC μονοπάτια. Εκεί που η Μαίρη Σέλλεϋ σαν ταινία συνδέεται με Το Απαγορευμένο Ποδήλατο, είναι στον διαρκή αγώνα των γυναικών της κάθε εποχής για ανεξαρτησία από την ανδρική υπεροψία και στην επίπονη προσπάθειά τους να αποδείξουν ότι δεν υστερούν σε ικανότητες, ή όπως πιο συγκεκριμένα εδώ, σε τρέλα, αποφασιστικότητα και φαντασία.

Info: Μαίρη Σέλλεϋ (Mary Shelley). Αισθηματική Δραματική Βιογραφία Εποχής. Βρετανία, Λουξεμβούργο, ΗΠΑ 2017. Σκηνοθεσία: Χάιφα Αλ-Μανσούρ. Παίζουν: Ελ Φάνινγκ, Μέισι Γουίλιαμς, Ντάγκλας Μπουθ, Στίβεν Ντιλέιν, Μπελ Πάουλι. Διανομή: Odeon.


ΑΙΓΑΙΟ SOS: Καλοκαίρι 2018. Ελληνοτουρκικές φρεγάτες οργώνουν τη θάλασσα. Ένας μεγάλος σεισμός στο Αιγαίο φέρνει στην επιφάνεια μια βραχονησίδα σε αμφισβητούμενα χωρικά ύδατα. Έλληνες και Τούρκοι στέλνουν άμεσα στρατεύματα για να καταλάβουν το νησί. H κάθε διμοιρία καταλαμβάνει περίπου… από μισό. Τα αστεία αλλά και σοβαρά περιστατικά μεταξύ Ελλήνων και Τούρκων δεν αργούν να πάρουν διαστάσεις τσουνάμι. Πείνα, τρέλα, έρωτες και στρατιώτες διατεθειμένοι να αλληλοσκοτωθούν για χάρη μιας γυναίκας, σε μια μάχη που αναμένεται να είναι πολλών ρίχτερ.

Στρατιωτική κωμωδία στην παράδοση της σύγχρονης εκδοχής του Λούφα και Παραλλαγή, σε σκηνοθεσία του Πιέρρου Ανδρακάκου, γνωστού από τις συμπαθητικές τηλεοπτικές σειρές, Ταμάμ και Βασιλιάδες. Το σενάριο γράφτηκε από τον Μαργαρίτη Παπαδόπουλο, τον Δημήτρη Μαρούδη και τον Γιάννη Παπαδόπουλο. Αν είναι να γεμίσει τις αίθουσες με κόσμο, καλοδεχούμενη.

Info: Αιγαίο SOS. Κωμωδία. Ελλάδα 2018. Πρεμιέρα: Πέμπτη 15 Νοεμβρίου. Σκηνοθεσία: Πιέρρος Ανδρακάκος. Παίζουν: Θοδωρής Αθερίδης, Πάνος Βλάχος, Ευαγγελία Συριοπούλου, Μιχάλης Λεβεντογιάννης, Κωνσταντίνος Μπιμπής. Διανομή: Odeon.
εμφάνιση σχολίων