6
1
σχόλια
1496
λέξεις
ΣΙΝΕΦΙΛ
Γλυκιά Πατρίδα. Η Τζούλιετ, Γυμνή. Τσε: Ο Επαναστάτης. Στις Τρεις Κορυφές. Ο Κατάσκοπος Που Με Παράτησε. Ο Κόκκινος Κύκλος. 
 
ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΑΚΗΣ ΛΑΚΤΑΡΙΔΗΣ [email protected]
13 Σεπτεμβρίου 2018
ΓΛΥΚΙΑ ΠΑΤΡΙΔΑ: Ο Σαμ, ένας μεσήλικας Αβορίγινας, δουλεύει για έναν ιεροκήρυκα στη Βόρεια Αυστραλία. Όταν ο Χάρι Μαρτς, ένας πικρόχολος βετεράνος πολέμου μετακομίζει σε ένα γειτονικό σταθμό, ο ιεροκήρυκας στέλνει τον Σαμ και την οικογένεια του να τον βοηθήσουν να εγκατασταθεί. Αλλά η γνωριμία τους με τον σκληρό και οργισμένο Χάρι σύντομα οδηγεί σε ένα βίαιο ξέσπασμα, με απρόβλεπτες συνέπειες για τις ζωές όλων τους.

Η αλήθεια είναι πως ο Αυστραλιανός Κινηματογράφος, δεν έχει ασχοληθεί όσο θα έπρεπε με το θέμα της καταπίεσης των γηγενών πληθυσμών της χώρας από τους λευκούς αποικιοκράτες κι ούτε ασχολείται ιδιαίτερα, ακόμη και στις μέρες μας, που τα ταμπού πάνω σε αυτό το θέμα, έχουν κάπως ξεπεραστεί. Αν και η πρώτη ταινία που ασχολήθηκε σοβαρά με το θέμα, το The Chant of Jimmie Blacksmith, του Φρεντ Σκέπισι γυρίστηκε το 1978, δεν υπήρξε έκτοτε ανάλογη συνέχεια κι η πιο γνωστή ταινία παραμένει, Ο Μακρύς Δρόμος του Γυρισμού (Rabbit-Proof-Fence), του Φίλιπ Νόις, από το 2002. Στην ειρωνικά επονομαζόμενη, Γλυκειά Πατρίδα (την οποία φαντασιώνεται σε κάποια σκηνή, ο Λοχαγός Φλέτσερ, ο οποίος καταδιώκει τον Αβορίγινα φυγά), ο επίσης Αβορίγινης καταγωγής, ντοκιμαντερίστας ως επί το πλείστον, σκηνοθέτης, Γόργουικ Θόρτον, εικονογραφεί ένα πραγματικό περιστατικό που συνέβη τη δεκαετία του 20, στην περιοχή που γεννήθηκε, τον ιερό για τους Αβορίγινες τόπο του Άλις Σπρινγκς. Χωρίς να χαρίζεται σε καμία πλευρά, με μικρές πινελιές χιούμορ, αλλά και άγρια ποίηση, φροντίζει μέσα από μικρές λεπτομέρειες να σκιαγραφήσει το κλίμα της εποχής και τον τρόπο σκέψης των μεν και των δε, χωρίς διδακτισμούς και μεμψιμοιρίες. Τα φλασάκια εικόνων από παρελθόν και μέλλον που χρησιμοποιεί - κάποιες φορές και ως σκέψεις ή φαντασιώσεις των ηρώων - δίνουν μια απόκοσμη χριά στα γεγονότα. Απόκοσμα μοιάζουν κάποιες φορές και τα μοναδικά τοπία της Κεντρικής Αυστραλίας. Δεν διαθέτει τη δύναμη και την τραγικότητα του Jimmie Blacksmith, είναι όμως συναρπαστική κι αγωνιώδης, κινούμενη επιδέξια ανάμεσα στον άγριο ρεαλισμό και στην λεγόμενη Ονειροπόληση, της μυστηριακής κοσμογονίας των Αβοριγίνων.

Βραβείο της Κριτικής Επιτροπής Φεστιβάλ Βενετίας, Βραβείο Καλύτερης Ταινίας Φεστιβάλ του Τορόντο, Βραβείο Καλύτερης Ταινίας Asia Pacific Screen Awards.

Info: Γλυκιά Πατρίδα (Sweet Country). Δραματική. Αυστραλία 2017. Πρεμιέρα: Πέμπτη 13 Σεπτεμβρίου. Σκηνοθεσία: Γόργουικ Θόρτον. Παίζουν: Μπράιαν Μπράουν, Σαμ Νιλ, Χάμιλτον Μόρις, Τόμας Μ. Ράιτ, Σανίκα Κόουλ, Τρεμέιν & Τρέβον Ντούλαν, Ματ Ντέι, Έουεν Λέσλι. Διανομή: One From the Heart.


Η ΤΖΟΥΛΙΕΤ ΓΥΜΝΗ: Η Άννι έχει μακροχρόνια σχέση με τον Ντάνκαν, φανατικό θαυμαστή ενός ξεπεσμένου ροκ σταρ, ονόματι Τάκερ Κρόου. Ο Ντάνκαν είναι περισσότερο αφοσιωμένος στο μουσικό του είδωλο παρά στη σύντροφό του. Όλα αυτά μέχρι η Άννι να γνωρίσει τον Τάκερ… Μια συγκινητική ιστορία για την αγάπη, τη μοναξιά και την απροσδόκητη πορεία της ζωής.

Βασισμένη στο ομώνυμο best-seller του Νικ Χόρνμπι (High Fidelity, Για Ένα Αγόρι), η ταινία του έμπειρου τηλεοπτικού σκηνοθέτη Τζέσι Πέρεζ (GLOW), είναι μια συμπαθής μεταφορά του στην οθόνη, που δεν διεκδικεί μεν δάφνες πρωτοτυπίας, αλλά δεν περνάει κι ως εντελώς αδιάφορη. Οι αναφορές του Χόρνμπι στην ποπ & ροκ κουλτούρα, κυριαρχούν και πάλι, ενώ οι σταθερές του θεματικές, αυτές της αργοπορημένης ανδρικής ενηλικίωσης (αν καταφέρει να έρθει ποτέ) και του χτισίματος της γυναικείας αυτοπεποίθησης, σε αντιδιαστολή και αλληλεπίδραση, με το άλλο φύλο, είναι και πάλι παρούσες. Πάντα με χιούμορ, αλλά κι εξιδανίκευση χαρακτήρων και καταστάσεων, απευθύνεται στο ευρύτερο μέρος του κοινού, σε κορίτσια κι αγόρια, όλων των ηλικιών.

Info: Η Τζούλιετ, Γυμνή (Juliet, Naked). Αισθηματική Δραματική Κομεντί. ΗΠΑ 2018. Πρεμιέρα: Πέμπτη 13 Σεπτεμβρίου. Σκηνοθεσία: Τζέσι Πέρεζ. Παίζουν: Ρόουζ Μπερν, Ίθαν Χοκ, Κρις Ο'Ντάουντ. Διανομή: Odeon.


ΤΣΕ: Ο ΕΠΑΝΑΣΤΑΤΗΣ: Μετά την επανάσταση, ο Τσε βρίσκεται στο απόγειο της φήμης του και της εξουσίας του. Τότε εξαφανίζεται, πηγαίνοντας μυστικά στην Βολιβία όπου και οργανώνει μία μικρή ομάδα απο κουβανούς και ντόπιους συντρόφους προκειμένου να αρχίσει από εκεί, την μεγάλη Επανάσταση για την απελευθέρωση της Λατινικής Αμερικής. Οι Βολιβιανές Αρχές, ζητούν την βοήθεια των Αμερικάνων. Η αρχή του τέλους για τον Τσε, ξεκινάει...

Το δεύτερο μέρος του Che, τον βρίσκει κάποια χρόνια αργότερα, να περνάει μεταμφιεσμένος στην Βολιβία και να προσπαθεί, με διαφορετικό όνομα, να οργανώσει το αντάρτικο στα βουνά της χώρας και σ΄ένα τοπίο κι ένα εχθρικό περιβάλλον, εντελώς διαφορετικό από εκείνο της Κούβας. Ως Μεσσίας κι εδώ, θα βοηθήσει άρρωστους ιθαγενείς και θα είναι δίκαιος, οξυδερκής, αμείλικτος, αλλά και φιλεύσπλαχνος. Αυτή τη φορά μάλιστα, αποτυπώνεται και μια σκοτεινή πλευρά, όταν βασανισμένος από μια κρίση άσθματος μεγάλης χρονικής διάρκειας, θα μαχαιρώσει θανάσιμα το άλογο που τρομαγμένο τον ρίχνει κάτω. Η εμπλοκή των Αμερικάνων, τα κατασκοπευτικά ελικόπτερα και οι ντόπιοι σπιούνοι τους, θα φέρουν το τέλος, το οποίο εμπεριέχει και πάλι, στοιχεία χριστιανικά. Η αφήγηση είναι πιο στρωτή και πιο γραμμική, το format της εικόνας διαφορετικό (1.85 : 1 αντί του 2.35 : 1 του πρώτου μέρους), διαφορετικός κι ο ρυθμός (tempo) του μοντάζ, αλλά και τα φωτογραφικά φίλτρα, σε μια υποτιθέμενη αναφορά στην Μαρξιστική Διαλεκτική της πάλης και της ενότητας των αντιθέτων, το πέρασμα από τις ποσοτικές στις ποιοτικές αλλαγές και την άρνηση της άρνησης (πηγή: Μάκης Παρέντης). Συνολικά και οι δύο ταινίες μαζί, με το άμεσο, ντοκιμαντερίστικο ύφος τους είναι σημαντικές, έστω κι αν απλά αποτυπώνουν γεγονότα, με την ματιά ενός ψυχρού (αλλά φιλικά προσκείμενου), παρατηρητή.

Info: Τσε: Ο Επαναστάτης (Che: Guerrilla/Che: Part Two). Δραματική Βιογραφία. Ισπανία, Γαλλία, ΗΠΑ 2008. Πρεμιέρα: Πέμπτη 13 Σεπτεμβρίου. Σκηνοθεσία: Στίβεν Σόντερμπεργκ. Παίζουν: Μπενίσιο δελ Τόρο, Φράνκα Ποτέντε, Λου Ντάιμοντ Φίλιπς. Διανομή: Weird Wave.


ΣΤΙΣ ΤΡΕΙΣ ΚΟΡΥΦΕΣ: Ο Άαρον προσκαλεί τη σύντροφό του, Λέα, και τον οκτάχρονο γιο της, Τρίσταν, σε μια εκδρομή στο βουνό. Ένα ειδυλλιακό τοπίο έτοιμο να φιλοξενήσει την αφετηρία μιας καινούριας ζωής, σύντομα μετατρέπεται στο τερέν ενός σκληρού ανταγωνισμού, καθώς οι τρεις τους παλεύουν για μια θέση στη νέα οικογένεια. Και σαν να μην έφτανε αυτό, η εμμονή του Άαρον να κερδίσει την αποδοχή του μικρού αγοριού πυροδοτεί εντάσεις και ένα άκρως επικίνδυνο παιχνίδι εξουσίας, το οποίο σύντομα ξεφεύγει από κάθε έλεγχο.

Ψυχολογικό θρίλερ που αφορά την ένταση ανάμεσα σε έναν υποψήφιο πατριό και τον οκτάχρονο γιο της συντρόφου του, σε ένα παιχνίδι εξουσίας, για την θέση του καθένα στην υπό διαμόρφωση οικογένεια, αλλά και την εύνοια της μητέρας/συντρόφου, του μοναδικού κοινού τους προσώπου. Το θεαματικά όμορφο κι απειλητικό σκηνικό των κορυφών των ιταλικών Δολομιτών, σε αντιδιαστολή με τις ψυχολογικές μεταπτώσεις των ηρώων και την προσπάθεια του Άαρον να επιβληθεί, αν και θυμίζουν την Ανωτέρα Βία του Ρούμπεν Όστλουντ (Το Τετράγωνο), δεν διαθέτουν την ειρωνική, διαστροφικά χιουμοριστική ματιά του Σουηδού σκηνοθέτη. Από ένα σημείο και μετά, το ψυχολογικό θρίλερ μετατρέπεται σε θρίλερ επιβίωσης, ενώ το φινάλε, θα μπορούσε νε θεωρηθεί από κάποιους ακόμη και υπερβολικό ή αφελές. Όπως και να έχει όμως, πρόκειται για ένα δυνατό και καλογυρισμένο ντεμπούτο υψηλού επιπέδου, υψομετρικού, αλλά και καλλιτεχνικού, βραβευμένου στο Λοκάρνο, αλλά και στην πατρίδα του τη Γερμανία, όπου ο σκηνοθέτης της, Γιαν Τσαμπέιλ, πήρε το Βραβείο Καλύτερου Νέου Σκηνοθέτη.

Info: Στις Τρεις Κορυφές (Drei Zinnen/Three Peaks). Δραματική Θρίλερ. Ιταλία, Γερμανία 2017. Πρεμιέρα: Πέμπτη 13 Σεπτεμβρίου. Σκηνοθεσία: Γιαν Τσαμπέιλ. Παίζουν: Αλεξάντερ Φέλινγκ, Μπερενίς Μπεζό, Αριάν Μοντγκόμερι. Διανομή: Seven Films & Rosebud.21


Ο ΚΑΤΑΣΚΟΠΟΣ ΠΟΥ ΜΕ ΠΑΡΑΤΗΣΕ: Η Όντρεϊ και η Μόργκαν, είναι δύο 30άρες κολλητές φίλες που ζουν στο Λος Άντζελες και τελείως απρόσμενα βρίσκονται μπλεγμένες σε μία διεθνή συνομωσία όταν ο πρώην φίλος της Όντρεϊ εμφανίζεται στο διαμέρισμα τους με μία ομάδα αδίστακτων εκτελεστών να τον ακολουθεί. Εκπλήσσοντας ακόμα και τους ίδιους τους τους εαυτούς οι δύο κοπέλες ορμούν στην δράση καταστρώνοντας ένα σχέδιο για να σώσουν τον κόσμο ενώ τις αναζητούν στην Ευρώπη διάφοροί εκτελεστές αλλά και ένας γοητευτικός αλλά ύποπτος Άγγλος πράκτορας.

Διασκεδαστική παρωδία των κατασκοπευτικών ταινιών, τύπου Μυστική Αποστολή, με ισάξια συναρπαστικές και σπιντάτες σκηνές δράσης ανά την Ευρώπη, από τη Βιέννη, στο Βερολίνο, τη Βουδαπέστη, τη Πράγα και το Άμστερνταμ. Το πρώτο 40λεπτο είναι όντως απολαυστικό. Στη συνέχεια όμως, καθώς η δράση αρχίζει να μπουκώνει σκεπάζοντας το κωμικό κομμάτι της υπόθεσης κι οι δυο ηρωίδες γίνονται Ίθαν Χαντ στη θέση του Ίθαν Χαντ, οι ανατροπές παύουν να έχουν ενδιαφέρον και το θέαμα από μόνο του δεν αρκεί. Ευτυχώς οι συμπαθείς πρωταγωνιστές μοιάζουν να το διασκεδάζουν και μαζί τους διασκεδάζουμε κι εμείς, έστω και με μια μικρή ή μεγαλύτερη προσπάθεια.

Info: Ο Κατάσκοπος Που Με Παράτησε (The Spy Who Dumped Me). Κωμωδία Περιπέτεια. ΗΠΑ 2018. Πρεμιέρα: Πέμπτη 13 Σεπτεμβρίου. Σκηνοθεσία: Σουζάνα Φόγκελ. Παίζουν: Μίλα Κούνις, Κέιτ ΜακΚίνον, Τζάστιν Θερού, Σαμ Χιούγκαν, Γκίλιαν Άντερσον. Διανομή: Spentzos Films.


Ο ΚΟΚΚΙΝΟΣ ΚΥΚΛΟΣ: Μετά την πρόσφατη αποφυλάκισή του, ο διαβόητος ληστής Κόρι, συνεργάζεται με έναν δραπέτη κι έναν διεφθαρμένο αστυνομικό για τη μεγαλύτερη ληστεία διαμαντιών στο Παρίσι. Η αστυνομία έχει εξαπολύσει, ένα ανελέητο κυνηγητό στο κατόπι τους.

Κλασικό Γαλλικό Αστυνομικό Νουάρ, του πιο γνωστού και πιο σημαντικού Γάλλου σκηνοθέτη του είδους. Πρωταγωνιστεί ένα dream team του Ευρωπαϊκού Σινεμά της εποχής. Ιβ Μοντάν, Αλέν Ντελόν, Τζιάν Μαρία Βολοντέ. Το ύφος και η προσέγγιση, παραμένουν ακόμη και σήμερα, τόσο μοντέρνα και σημαντικά, όσο και το 1970 που γυρίστηκε η ταινία. Διάσημο και το σάουντρακ του Έρικ Ντεμαρσάν. Σε καινούργια, αποκατεστημένη, ψηφιακή κόπια.

Info: Ο Κόκκινος Κύκλος (Le Cercle Rouge). Αστυνομική Περιπέτεια. Γαλλία 1970. Επανέκδοση: Πέμπτη 13 Σεπτεμβρίου. Σκηνοθεσία: Ζαν-Πιέρ Μελβίλ. Παίζουν: Αλέν Ντελόν, Μπουρβίλ, Ιβ Μοντάν, Τζιάν Μαρία Βολοντέ, Πολ Κροσέ. Διανομή: Seven Films.

 
εμφάνιση σχολίων