3
3
σχόλια
1320
λέξεις
ΣΙΝΕΦΙΛ

Η Αλήθεια. Γλυκιά Απόδραση. Η Αλίκη Μέσα Από τον Σπασμένο Καθρέφτη

ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΑΚΗΣ ΛΑΚΤΑΡΙΔΗΣ [email protected]
26 Μαΐου 2016
Πατήστε στις φωτό για να τις δείτε σε μεγάλη διάσταση


Η ΑΛΗΘΕΙΑ: Το πρωί της 9ης Σεπτεμβρίου 2004, η βετεράνος παραγωγός του δελτίου ειδήσεων του CBS, Μέρι Μέιπς, πίστευε ότι είχε κάθε λόγο να αισθάνεται περήφανη για τη δουλειά της. Μέχρι το βράδυ της ίδιας μέρας, η Μέιπς με τον κεντρικό παρουσιαστή του δελτίου Νταν Ράδερ, θα δεχόντουσαν πολύ σκληρή κριτική κι έλεγχο από το ίδιο τους το κανάλι.

Οι δυο τους είχαν παρουσιάσει στην εκπομπή τους 60 Minutes, αμφισβητούμενες πλέον, αποδείξεις, ότι ο πρόεδρος Τζορτ Μπους είχε βρει τρόπο να αποφύγει τη στρατιωτική του θητεία από το 1968 έως το 1974. Η εκπομπή υποστήριξε ότι ο Τζορτζ Μπους χρησιμοποίησε οικογενειακές γνωριμίες και πολιτική δύναμη για να μη στρατολογηθεί στο πόλεμο του Βιετνάμ, αλλά να καταταχθεί στην Εναέρια Εθνική Φρουρά του Τέξας. Ωστόσο, ούτε στο σώμα του Τέξας παρουσιάστηκε ποτέ. Η Μέιπς και η ομάδα της δούλεψαν σκληρά για να έχουν ζωντανά στην εκπομπή μάρτυρες κι έγγραφα για να υποστηρίξουν τις κατηγορίες τους, κι ένιωθαν βέβαιοι ότι η υπόθεση ευσταθούσε. Το θέμα της αυθεντικότητας ή μη των εν λόγω εγγράφων, θα είχε σοβαρές επιπτώσεις στην επερχόμενη καμπάνια του Μπους για τις προεδρικές εκλογές του 2004. Ολόκληρο το τμήμα των 60 Minutes, θα δεχτεί ολομέτωπη επίθεση από το πολιτικό και δημοσιογραφικό κατεστημένο, ενώ το ίδιο τους το κανάλι θα ξεκινήσει ερευνητικές διαδικασίες εκ των έσω, θέλοντας να αποτινάξει από πάνω του την κατηγορία του συκοφάντη, θυσιάζοντας ουσιαστικά ολόκληρο το team της εκπομπής προς χάριν της δήθεν δημοσιογραφικής ουδετερότητας.

Το αμερικάνικο σινεμά και το Χόλιγουντ, έχουν αποδείξει επανειλημμένα ότι δεν φοβούνται το πολιτικό σινεμά και την κριτική των πεπραγμένων από τις ΗΠΑ εκ των έσω, ιδιαίτερα όταν ο ήρωας ή ο σκοπός τον οποίον υπηρετεί δικαιώνεται και ότι παρά τις εκάστοτε παράπλευρες απώλειες, η Δημοκρατία λειτουργεί και η δικαιοσύνη τελικά αποκαθίσταται. Όχι ότι δεν υπάρχουν εξαιρέσεις. Ιδιαίτερα την ανήσυχη δεκαετία ανάμεσα στο 68 και το 78, πολλοί δημιουργοί δεν έκρυψαν την απαισιοδοξία τους, καθώς προέβλεπαν τον θαυμαστό καινούργιο κόσμο που ερχόταν, το τέλος των ιδεολογιών και την απόλυτη επικράτηση του καπιταλιστικού μοντέλου. Η άνοδος του Μπους του νεότερου και η μετά την 11 Σεπτεμβρίου εποχή, μετά το πρώτο μούδιασμα, έδωσαν καινούργια ώθηση στο είδος, η οποία καταλάγιασε μετά την νίκη του υποτιθέμενα πιο προοδευτικού Ομπάμα για να περάσει σε πιο mainstream χωράφια, σε κατασκοπικά θρίλερ τύπου Τζέισον Μπορν, ή (καθώς λείπουν οι πρωτότυπες ιδέες) σε αναπαραστάσεις αληθινών ιστοριών και γεγονότων, ακόμα και με την μορφή της κομεντί, όπως το πρόσφατο Μεγάλο Σορτάρισμα.

Εδώ, ο σεναριογράφος του Zodiac (2007), Τζέιμς Βάντερμπιλντ, διασκευάζει το αυτοβιογραφικό βιβλίο της Μέιπς, Truth and Duty: The Press, the President and the Privilege of Power, στο οποίο αφηγείται τα γεγονότα εκείνων των ημερών όπως τα έζησε εκείνη και το team της εκπομπής του καναλιού CBS, 60 Minutes, όταν τόλμησαν να ερευνήσουν το αν ο Πρόεδρος Μπους, υπέρμαχος του πολέμου κατά της τρομοκρατίας, είχε υπηρετήσει κανονικά την θητεία του. Μπροστά στον σάλο που ξεσηκώθηκε, οι πηγές ανασκεύασαν τις μαρτυρίες τους και παρόλο που η αυθεντικότητα της πληροφορίας δεν θα επιβεβαιωθεί, αλλά ούτε και θα διαψευστεί ποτέ, οι δημοσιογράφοι της εκπομπής θα βρεθούν στο στόχαστρο του διαπλεκόμενου κατεστημένου, μόνο και μόνο επειδή τόλμησαν να διερωτηθούν κάτι τέτοιο, κατά την διάρκεια της προεκλογικής περιόδου του 2004 (η οποία τελικά επανέφερε τον Μπους για μια δεύτερη τετραετία στον προεδρικό θώκο). Το χειρότερο ήταν ότι το κανάλι ξεκίνησε μια εσωτερική διαδικασία επανεξέτασης των γεγονότων που οδήγησαν σε αυτή την υποτιθέμενη συκοφαντία για να βρεθούν οι ένοχοι που παραβίασαν την αρχή της δημοσιογραφικής ουδετερότητας, έτσι ώστε να τινάξει από πάνω του την ρετσινιά της μονομερούς ενημέρωσης.

Αν και η ταινία αντανακλά κυρίως την οπτική της Μέιπς, θέτει με θάρρος μια σειρά ερωτήματα για τον τρόπο με τον οποίο τα κανάλια διαπλέκονται με τις εκάστοτε οικονομικές και πολιτικές Αρχές, και το κάνει με εξαιρετικό τρόπο. Η αποκαθήλωση των δημοσιογράφων από το ίδιο τους το κανάλι προς χάριν της ανεξαρτησίας του, αποτέλεσε ένα από τα πιο δυσκοίλια παραδείγματα νεοπαγούς πολιτικής ορθότητας. Η Κέιτ Μπλάνσετ δίνει άλλη μια συνταρακτική ερμηνεία η οποία θα μπορούσε άνετα να της είχε δώσει μια διπλή υποψηφιότητα για τα φετινά βραβεία Όσκαρ. Το ότι η ταινία απουσίαζε εντελώς από τα βραβεία της Ακαδημίας, σε αντίθεση με τα σαφώς κατώτερα, Spotlight και Μεγάλο Σορτάρισμα, είναι ενδεικτικό για το είδος της διαπλοκής την οποία καυτηριάζει η ταινία. Απολύτως ενδεικτικό και το ότι στο μεγαλύτερο μέρος της, η χρηματοδότηση έγινε από Αυστραλούς παραγωγούς και το ότι η ταινία γυρίστηκε εξ ολοκλήρου στην Αυστραλία. Η εμπορική της αποτυχία δεν έχει καμία σχέση με την πραγματική αξία της. Τελικά οι εποχές έχουν αλλάξει. Πολιτική κριτική, εκτός από τον Μάικλ Μουρ, στις ΗΠΑ, μπορεί να κάνει μονάχα ο
Κάπτεν Αμέρικα.

Info: Η Αλήθεια (Truth). Πολιτική Βιογραφία. Αυστραλία ΗΠΑ 2015. Πρεμιέρα: Πέμπτη 26 Μαίου. Σκηνοθεσία: Τζέιμς Βάντερμπιλντ. Παίζουν: Κέιτ Μπλάνσετ, Ρόμπερτ Ρέντφορντ, Ντένις Κουέιντ, Τόφερ Γκρέις, Ελίζαμπεθ Μος, Μπρους Γκρίνγουντ, Στέισι Κιτς. Διανομή: Seven Films & Spentzos Film



ΓΛΥΚΙΑ ΑΠΟΔΡΑΣΗ: Ο Μισέλ είναι ένας πενηντάρης γραφίστας, σε κρίση μέσης ηλικίας, με τάσεις φυγής. Παραγγέλνει μέσω διαδικτύου ένα καγιάκ με σκοπό μια γλυκιά απόδραση. Κωπηλατώντας διασχίζει την υπέροχη γαλλική εξοχή και μέσα από μια σειρά απρόσμενων συναντήσεων έρχεται σε επαφή με πρωτόγνωρες γι' αυτόν εμπειρίες και συναισθήματα.

Ο ηθοποιός (Μεσιέ Σοκολά) και σκηνοθέτης Μπρουνό Πονταλιντέζ, γράφει και σκηνοθετεί μια τρυφερή κομεντί υπαρξιακής αναζήτησης ενός μεσήλικα άντρα σε κλιμακτήριο. Αγαπώντας από παιδί τα αεροπλάνα, καταλήγει να αγοράσει ένα καγιάκ πάνω στο οποίο πέφτει τυχαία, ψάχνοντας στο διαδίκτυο. Η κάθοδός του σε έναν μικρό ποταμό της καλοκαιρινής γαλλικής επαρχίας, από συμβολικό ταξίδι προς την ωρίμανση μετατρέπεται σε επιστροφή προς τα όνειρα και τις επιθυμίες της νεανικής του ηλικίας. Καταδικασμένος να επιστρέφει σε αυτήν (όπως όλοι μας άλλωστε) την φαντασιώνεται και την ζει σαν μια ιδιότυπη κοινότητα που εδρεύει σε ένα κάμπινγκ στο πλάι του ποταμού. Εκεί, χάρη και στην γνωριμία του με δύο (σεξιστικά είναι η αλήθεια), αρχέτυπα γυναικών, προσπαθεί, και κάποιες φορές τα καταφέρνει, να δραπετεύσει από την πραγματικότητα, πετώντας με το καγιάκ πάνω από το νυχτερινό δάσος, στα όνειρά του.

Χωρίς την διάχυτη μελαγχολία ενός Αλεξάντερ Πέιν (Πλαγίως, Νεμπράσκα), αλλά με την ίδια στωϊκότητα και αγάπη για τον καθημερινό άνθρωπο, ο Πονταλιντέζ γεμίζει την ταινία του με καλοπροαίρετους ανθρώπους (εκτός από έναν ψαρά ο οποίος όμως βασικά, εξυπηρετεί ένα κωμικό γκαγκ με τον Πιέρ Αρντιτί να παίζει κάποιον που του μοιάζει) και χαμηλότονο, κάποιες φορές, weird και ποιητικό χιούμορ, υπογράφοντας μια τρυφερή, αστεία, feelgood και εξόχως γαλλική κομεντί η οποία κέρδισε το πρώτο βραβείο στο φετινό Φεστιβάλ Γαλλόφωνων Ταινιών της Αθήνας.

Info: Γλυκιά Απόδραση (Comme un Avion). Κομεντί. Γαλλία 2015. Πρεμιέρα: Πέμπτη 26 Μαίου. Σκηνοθεσία-σενάριο: Μπρουνό Πονταλιντέζ. Παίζουν: Μπρουνό Πονταλιντέζ, Σαντρίν Κιμπερλέν, Ανιές Ζαουί, Βιμαλά Πονς, Πιέρ Αρντιτί. Διανομή: Filmtrade




Η ΑΛΙΚΗ ΜΕΣΑ ΑΠΟ ΤΟΝ ΚΑΘΡΕΦΤΗ: Αυτή τη φορά η Αλίκη ξυπνά στη Χώρα των Θαυμάτων και πρέπει να αντιμετωπίσει έναν νέο εχθρό, τον Χρόνο. Πρέπει να ταξιδέψει σε ένα νέο μυστηριώδη κόσμο, για να βρει ένα μαγικό σκήπτρο με το οποίο θα σταματήσει τον Κακό Άρχοντα του Χρόνου - μισός άνθρωπος, μισός ρολόι - πριν αυτός εξαφανίσει τη Χώρα των Θαυμάτων.

Η συνέχεια των περιπετειών της Αλίκης του Λούις Κάρολ (1832-1898), έχει μεταφερθεί πολλές φορές στην τηλεόραση, αλλά ποτέ πριν στην μεγάλη οθόνη. Με τον Τιμ Μπάρτον πλέον στην θέση του παραγωγού, την σκηνοθεσία αναλαμβάνει ο Βρετανός Τζέιμς Μπόμπιν, του Τα Μάπετς Καταζητούνται (2014) και των τηλεοπτικών Flight of the Conchords και Da Ali G Show, με τον Σάσα Μπάρον Κοέν. Κρατώντας την αισθητική και τους πρωταγωνιστές της πρώτης ταινίας, δεν καταφέρνει πολλά περισσότερα από εκείνη, η οποία δεν ήταν και τόσο ιδιαίτερα αξιόλογη στην τελική. Ευτυχώς είναι κι αυτή εικαστικά πλούσια σε ψηφιακή μαγεία, τα παιδιά θα την αγαπήσουν, ενώ οι μεγαλύτεροι θα διασκεδάσουν με την σπιρτάδα του διδύμου, Σάσα Μπάρον Κοέν και Έλενα Μπόναμ Κάρτερ.

Info: Η Αλίκη Μέσα Από τον Σπασμένο Καθρέφτη (Alice Through the Looking Glass). Παιδική Περιπέτεια Φαντασίας. ΗΠΑ 2016. Πρεμιέρα: Πέμπτη 26 Μαίου. Σκηνοθεσία: Τζέιμς Μπόμπιν. Παίζουν: Μία Γουασικόφσκα, Τζόνι Ντεπ, Έλενα Μπόναμ Κάρτερ, Σάσα Μπάρον Κοέν, Αν Χάθαγουεϊ, Ρις Ιφανς, Άλαν Ρίκμαν. Διανομή: Feelgood Entertainment



εμφάνιση σχολίων