4
4
σχόλια
1432
λέξεις
ΣΙΝΕΦΙΛ

Suntan. Η Αγκαλιά του Φιδιού. Το Μάθημα. Η Κιβωτός των Ανθρώπων

ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΑΚΗΣ ΛΑΚΤΑΡΙΔΗΣ [email protected]
30 Μαρτίου 2016
Πατήστε στις φωτό για να τις δείτε σε μεγάλη διάσταση


SUNTAN: Ο εσωστρεφής και μοναχικός Κωστής, χωρίς οικογενειακές υποχρεώσεις και ενήλικες δεσμεύσεις, βρίσκεται λίγο μετά τα 40 του στην Αντίπαρο για να αναλάβει, ως γιατρός, το τοπικό ιατρείο. Ο χειμώνας στο νησί περνά ήσυχα, δίχως πολλές εκπλήξεις και ανατρεπτικές συγκινήσεις, όμως πολύ σύντομα έρχεται το καλοκαίρι και όλα αλλάζουν. Η χειμωνιάτικη ρουτίνα δίνει τη θέση της σε ένα μωσαϊκό χρωμάτων και αισθήσεων, και η οργασμική κυκλαδίτικη ατμόσφαιρα δημιουργεί Διονυσιακές ψευδαισθήσεις. Η καθημερινότητα του Κωστή δεν θ’ αργήσει να ανατραπεί βίαια, από τη στιγμή που μια ξέφρενη, διεθνής ομάδα νεαρών και όμορφων τουριστών θα εισβάλει απροσδόκητα στην μέχρι πρότινος συνηθισμένη του ζωή. Ανάμεσά τους ο Κωστής θα ξεχωρίσει και θα ερωτευτεί παράφορα τη νεαρή Άννα, όμως, από εκείνη τη στιγμή και μετά, το ηδονιστικό καλοκαίρι στο νησί θα μετατραπεί σε μια σκοτεινή δίνη, που παρασέρνει την ανυποψίαστη παρέα σε ένα μονοπάτι γεμάτο οδυνηρές εκπλήξεις και επικίνδυνες ακρότητες.

Μία από τις πιο αναμενόμενες ταινίες της χρονιάς, είναι επιτέλους εδώ αποζημιώνοντας όσους την περίμεναν εναγωνίως, για την μακροχρόνια αναμονή (γυρίστηκε πριν από δύο καλοκαίρια στην Αντίπαρο). Αν και η ιδέα στην οποία βασίζεται το στόρι φέρνει στον νου μια διαφορετική, σύγχρονη και ρεαλιστική εκδοχή του Έρωτα του Οδυσσέα (1984), του Βασίλη Βαφέα, ο Αργύρης Παπαδημητρόπουλος του Gang Bank και του Wasted Youth (εξ ημισείας), σκηνοθετεί κάτι περισσότερο από μία ονειρική κομεντί περιπλάνησης προς μια καθυστερημένη ψυχολογική ωρίμανση.

Στο όνειρο του ελληνικού καλοκαιριού και της διονυσιακής μέθης του που μετατρέπεται σε εφιάλτη, ο Παπαδημητρόπουλος (και ο συν-σεναριογράφος του Σύλλας Τζουμέρκας -ο σκηνοθέτης της Έκρηξης και του Χώρα Προέλευσης- ο οποίος κρατά και έναν μικρό ρόλο για τον εαυτό του), φτιάχνουν μια παραβολή για την σύγχρονη Ελλάδα και την ευρωπαϊκή μέθη της, η οποία κατέληξε στο παρατεταμένο hangover της σημερινής της κατάστασης.


Εκείνο που εντυπωσιάζει, είναι η ρεαλιστική (για όσους την έχουν ζήσει), αναπαράσταση του καλοκαιρινού παροξυσμού, καθώς και της σχιζοφρενικής ατμόσφαιρας των ελληνικών νησιών, του χειμώνα της εγκατάλειψης και του (σχεδόν) απόλυτου τίποτα, τα οποία προσπαθούν να ισορροπήσουν ανάμεσα σε αυτές τις δύο ακραίες καταστάσεις.

Τον εξαιρετικό Μάκη Παπαδημητρίου συνδράμει δυναμικά η Έλλη Τρίγγου, ενώ μια σειρά από συναδέλφους και φίλους του σκηνοθέτη - σε μια κίνηση αλληλεγγύης - κάνουν cameo εμφανίσεις σε χαρακτηριστικούς ρόλους. Αυτό το μαύρισμα (suntan), θα μείνει ανεξίτηλο, αφού όμως πρώτα τσουρουφλίσει το ελληνικό γίγνεσθαι του ονείρου, που κατέληξε εφιάλτης.

Info: Suntan. Αισθηματική Δραματική Κομεντί. Ελλάδα 2016. Πρεμιέρα: Πέμπτη 31 Μαρτίου. Σκηνοθεσία: Αργύρης Παπαδημητρόπουλος. Παίζουν: Μάκης Παπαδημητρίου, Έλλη Τρίγκου, Μιλού Φαν Χρούσεν, Ντίμι Χαρτ, Χαρά Κότσαλη, Μάρκους Κόλεν. Διανομή: Odeon.




ΣΤΗΝ ΑΓΚΑΛΙΑ ΤΟΥ ΦΙΔΙΟΥ: Με απόσταση δεκαετιών, δύο επιστήμονες αναζητούν στον Αμαζόνιο ένα ιερό φυτό με θαυματουργές θεραπευτικές ιδιότητες. Η περιπλάνηση θα οδηγήσει και τους δύο στον ίδιο Σαμάνο, τελευταίο επιζώντα της φυλής του. Η σχέση και των δύο μαζί του αφού περάσει από τα στάδια της γνωριμίας και της φιλίας, θα πάρει μία απρόβλεπτη τροπή.

Εμπνευσμένος από τα ημερολόγια του Ολλανδού εξερευνητή Θίοντορ Κοχ Γκράμπεργκ και του Αμερικανού Ρίτσαρντ Έβανς, ο 35χρονος Κολομβιανός σκηνοθέτης Σίρο Γκέρα, στην πρώτη του ταινία η οποία έφτασε μέχρι τις 5 υποψηφιότητες για το ξενόγλωσσο όσκαρ, κινηματογραφεί λυρικά, με στιλπνό ποιητικό ασπρόμαυρο που παραπέμπει στις πρώτες φωτογραφικές μαρτυρίες από τα βάθη του Αμαζονίου (καθώς και στην δουλειά του Σεμπαστιάο Σαλγάδο, όπως την είδαμε πέρυσι στο Αλάτι της Γης), την ιστορία της οδυνηρής συνάντησης δυο διαφορετικών πολιτισμών, σε μια περιπετειώδη περιπλάνηση που εστιάζει, κυρίως, στις ανεπούλωτες ακόμα πληγές της ευρωπαϊκής αποικιοκρατίας, στο νότιο ημισφαίριο του πλανήτη μας.

Η σχέση ανάμεσα στους δύο επιστήμονες και τον ιθαγενή Σαμάνο αποτυπώνει χωρίς ηθικολογίες και διδακτισμούς, την αρχή της βίαιης εξαφάνισης των πολιτισμών και των γηγενών φυλών του Αμαζονίου, η οποία - με την συνεχή και χωρίς προοπτικές τέλους - αποψίλωση των δασικών εκτάσεών του, συνεχίζεται μέχρι και σήμερα.

Ο υπνωτικός ρυθμός του βυθίζει τον θεατή σε ένα εγκεφαλικό trip, ένα ψυχεδελικό ταξίδι που παραπέμπει τόσο στην Καρδιά του Σκοταδιού, του Τζόζεφ Κόνραντ, όσο και στην Αποστολή (1986), του Ρόλαντ Τζόφι. Είτε ψάχνοντας για τον χρυσό του Eldorado, είτε για φυτά με θεραπευτικές ιδιότητες, η παρέμβαση του λευκού ανθρώπου στις παρθένες περιοχές του πλανήτη υπήρξε καταστροφική και οι συνέπειές της συνεχίζουν να χτυπούν ανά κύματα, την ανθρωπότητα, το περιβάλλον, τον πλανήτη ακόμη και σήμερα που ο ανθρώπινος πολιτισμός μοιάζει να έχει πάρει, για άλλη μια φορά, μια φθίνουσα πορεία. Δεν πρόκειται για έναν arthouse οικολογικό θρήνο, αλλά για μια κατάβαση στο σκοτάδι της ανθρώπινης ψυχοσύνθεσης, από τον πραγματικό Αμαζόνιο στον μυθικό Αχέρωντα.

Info: Στην Αγκαλιά του Φιδιού (El Abrazo de la Serpiente/Emprace of the Serpent). Ιστορική Δραματική Περιπέτεια. Κολομβία Βενεζουέλα Αργεντινή 2015. Πρεμιέρα: Πέμπτη 31 Μαρτίου. Σκηνοθεσία: Σίρο Γκέρα. Παίζουν: Νίλμπιο Τόρες, Γιάν Μπιζοβέ, Αντόνιο Μπολιβάρ, Μπριόν Ντέιβις. Διανομή: Danaos Films.




ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ: Σε μία μικρή πόλη της Βουλγαρίας, η Ναντέζντα, μία νεαρή καθηγήτρια ψάχνει τον κλέφτη στην τάξη της για να του δώσει ένα μάθημα για το σωστό και το λάθος. Το μάθημα συγχώρεσης που προσπαθεί να διδάξει στα παιδιά μετατρέπεται απροσδόκητα σ` ένα μάθημα ζωής για την ίδια. Η καθημερινότητα θα είναι αμείλικτη για την ίδια καθ'ως τα οικονομικά προβλήματα της, θα την οδηγήσουν σε ακραίες καταστάσεις Καθώς θα βρεθεί υπερχρεωμένη, θα μπορέσει να βρει άραγε, τον σωστό δρόμο που η ίδια δίδαξε;

Εξαιρετικό δείγμα σπουδαίου κινηματογράφου, φτιαγμένου με απλά υλικά, το Νταρντενικής (δηλαδή, με τον τρόπο των Αδερφών Νταρντέν), υφής και προβληματικής, Μάθημα, είναι ένα κοινωνικοπολιτικό ψυχολογικό θρίλερ δωματίων, από αυτά που δεκάδες άνθρωποι ζουν καθημερινά και στην χώρα μας, τα τελευταία 7 χρόνια. Η αναζήτηση χρημάτων για την αποπληρωμή καθυστερημένων δόσεων δανείου. έτσι ώστε να αποφύγει την κατάσχεση του σπιτιού της, φέρνει μια νεαρή και αδέκαστη δασκάλα, αντιμέτωπη με τα πιστεύω της, αλλά και με όσα προσπαθεί να διδάξει τους μαθητές της, στο σχολείο.

Κουρδισμένο σαν ένα θρίλερ, με τον τρόπο του Δυο Μέρες, Μια Νύχτα των Νταρντέν (οι ταινίες γυρίστηκαν την ίδια χρονιά), το πολυβραβευμένο φιλμ των Γκρότζεβα και Βαλτσάνοφ (Συμμετοχή στο Τορόντο, υποψήφια Ευρωπαϊκή Ταινία της Χρονιάς, Βραβείο Σεναρίου στην Θεσσαλονίκη, δεκάδες άλλα βραβεία ανά την Ευρώπη), σε συμπαραγωγή της ελληνικής Graal, αποκαλύπτει την ληστρική, τοκογλυφική και ανεπαίσχυντη τακτική των τραπεζών και του συστήματος που όχι μόνο τις ανέχεται, αλλά τρέχει και να τις συνδράμει με έξοδα και δάνεια του δημοσίου, καθώς βρίσκεται κι αυτό εξαρτημένο, από την δική τους χρηματοδότηση.

Ταυτόχρονα είναι ένα πλήρες ψυχολογικό πορτραίτο ενός απόλυτα ισορροπημένου ανθρώπου, ούτε αγίου, ούτε τέρατος (εξαιρετικές οι επιλογές του να είναι η ηρωίδα δασκάλα και του επεισοδίου της κλοπής μέσα στην τάξη, με το οποίο ξεκινά η ταινία. Συγκλονιστική ή αυστηρή ερμηνεία της πρωταγωνίστριας Μαργκίτα Γκόσεβα), ο οποίος έρχεται αντιμέτωπος με την επιλογή ανάμεσα στο τι είναι τελικά σωστό και στο τι είναι στην πραγματικότητα ηθικό.

Μαζί με το Δύο Μέρες, Μια Νύχτα, την Όμορφη Νιότη και το Ο Νόμος της Αγοράς, το Μάθημα, ανήκει σε εκείνο το είδος των ταινιών οι οποίες αφορούν το τώρα του ευρωπαϊκού γίγνεσθαι. Μικρά πορτραίτα του πραγματικού άσχημου προσώπου της γενικευμένης πλέον παρακμής του περίφημου πεφωτισμένου, παλαιού κόσμου.

Info: Το Μάθημα (Urok/The Lesson). Κοινωνική Δραματική. Βουλγαρία Ελλάδα 2014. Πρεμιέρα: Πέμπτη 31 Μαρτίου. Σκηνοθεσία: Κριστίνα Γκρόζεβα & Πέταρ Βαλτσάνοφ. Παίζουν: Μαργκίτα Γκόσεβα, Ιβάν Μπάρνεφ, Ιβάνκα Μπρατόεβα, Στεφάν Ντενολγιούμποφ. Διανομή: Seven Films & Spentzos Film.




Η ΚΙΒΩΤΟΣ ΤΩΝ ΑΝΘΡΩΠΩΝ: Η ιστορία δύο αξιόλογων ανδρών, του Ζακ Ζοζάρ, διευθυντή του Λούβρου, και του κόμη Φραγκίσου Βολφ-Μέτερνιχ, αξιωματικού των κατοχικών δυνάμεων των ναζί - δύο αλλοτινών εχθρών και κατοπινών συνεργατών, των οποίων η συμμαχία αποτέλεσε το μοχλό για τη συντήρηση των θησαυρών του μουσείου.

13 χρόνια μετά την Ρώσικη Κιβωτό και το Hermitage της Αγίας Πετρούπολης, ο Σοκούροφ επισκέπτεται κινηματογραφικά το Λούβρο και εξερευνά την ιστορία του μέσα στους αιώνες, εμμένοντας στα γεγονότα κατά την διάρκεια της γερμανικής κατοχής του Παρισιού, θέλοντας να διερευνήσει την σχέση ανάμεσα στην τέχνη, στην εξουσία, στον πόλεμο και στον δυτικοευρωπαϊκό πολιτισμό.

Με ξεναγούς τον Ναπολέοντα και την Μαριάν της Γαλλικής Δημοκρατίας, αναδεικνύει τον ρόλο του (κατακτητικού) πολέμου ως τροφοδότη του μουσείου και τον ρόλο του δεύτερου, όχι μόνο ως κιβωτού πολιτισμού, αλλά και ως τροπαίου εξουσίας και προφανούς ένδειξης ισχύος. Βαδίζει στους παράλληλους δρόμους τέχνης και ιστορίας μέχρι την, ευτυχή για το Λούβρο, συνάντηση των δύο φιλότεχνων ανδρών οι οποίοι δεν δίστασαν να παραβούν κανόνες και να παραμερίσουν προσωπικές φιλοδοξίες, για να σώσουν ό,τι μπορούσε να σωθεί, από τα εκθέματα του μουσείου.

Με αφήγηση από τον ίδιο τον σκηνοθέτη (ο οποίος φροντίζει να αναδείξει την διαφορετική αντιμετώπιση από τους Γερμανούς, των αδερφών Γάλλων, έναντι των Μπολσεβίκων), ιστορικά επίκαιρα, αλλά και δραματοποιημένα κομμάτια (για την σχέση Ζοζάρ και Μέτερνιχ), το ιδιαίτερο αυτό ντοκιμαντέρ, προσφέρει οξυδερκείς παρατηρήσεις, συγκίνηση και εξαιρετικής ποιότητας τροφή για το πνεύμα.

Info: Η Κιβωτός των Ανθρώπων (Francofonia). Ιστορικό Δραματοποιημένο Ντοκιμαντέρ. Γαλλία Γερμανία Ολλανδία 2015. Πρεμιέρα: Πέμπτη 31 Μαρτίου. Σκηνοθεσία: Αλεξάντρ Σοκούροφ. Παίζουν: Λουί-Ντο ντε Λενκεσέν, Μπενζαμέν Ουστερά, Βενσάν Νεμέτ, Γιοχάνα Κόρταλς Αλτες. Διανομή: Filmtrade.


 
εμφάνιση σχολίων