0
1
σχόλια
447
λέξεις
TECH

Η μεγαλύτερη φιλανθρωπική δωρεά του ιδρυτή του Facebook και τα μελανά της σημεία

ΛΕΝΑ ΛΥΔΑΚΗ
11 Δεκεμβρίου 2015
Λίγοι δεν έχουν ακούσει την είδηση που έκανε πρόσφατα το γύρο του κόσμου, σχετικά με τη μεγαλύτερη δωρεά στην ιστορία. Ο ιδρυτής του Facebook Mark Zuckerberg και η σύζυγός του Priscilla Chan δίνουν το 99% των μετοχών τους, ύψους περίπου 40 δις ευρώ, για φιλανθρωπικούς σκοπούς.

Το ποσό είναι τέτοιο που μπορεί να χρηματοδοτήσει μια από τις μεγαλύτερες φιλανθρωπικές προσφορές για τα επόμενα 45 χρόνια. Ωστόσο το όφελος μοιάζει να επιστρέφει στον ίδιο και αυτό γίνεται ως εξής: Η προσφορά γίνεται στον οργανισμό Chan Zuckerberg Initiative LLC, ένα ίδρυμα το οποίο ανήκει στον ίδιο και τη σύζυγό του, μέσω του οποίου διατηρείται ο έλεγχος των μετοχών του Facebook για το «προσεχές μέλλον». Αυτό σημαίνει ότι η ιδιοκτησία των μετοχών μεταφέρεται χωρίς να γίνει φορολόγηση επί των κερδών, ενώ ταυτόχρονα, εκτός από τον ίδιο, επωφελείται και μελλοντικά η οικογένειά του, καθώς οι απόγονοί τους επίσης δεν υποχρεώνονται να πληρώσουν φόρους.

Επιπλέον τα χρήματα της δωρεάς δεν αποτελούν ένα «ταμείο φιλανθρωπίας» το οποίο θα προσφέρει χρήματα σε διάφορους σκοπούς, αλλά το ίδιο το ίδρυμα Chan Zuckerberg Initiative, LLC θα έχει τη δυνατότητα να επενδύσει τα χρήματα κατά το δοκούν, μεταξύ άλλων και σε ιδιωτικές, επικερδείς επενδύσεις.

Αν και η φιλανθρωπία θα είναι αναμφίβολα ένας βασικός επενδυτικός στόχος, είναι επίσης σίγουρο ότι δε θα είναι ο μοναδικός. Όπως αναφέρεται σε σχετική δήλωση: «Η Πρωτοβουλία Chan Zuckerberg θα επιδιώξει τους στόχους της μέσω χρηματοδότησης ΜΚΟ, ιδιωτικές επενδύσεις και συμμετοχή σε διάλογο που αφορά τη χάραξη πολιτικών, σε κάθε περίπτωση δημιουργώντας θετικό αντίκτυπο σε περιοχές που βρίσκονται σε ανάγκη.(...) Κέρδη που θα προκύψουν από επενδύσεις θα χρησιμοποιηθούν για τη χρηματοδότηση περαιτέρω δουλειάς για την επίτευξη των στόχων».

Ένα άλλο σημείο της όλης κίνησης που αποκρύπτεται είναι ότι η δωρεά αυτή δε γίνεται εφάπαξ στο σύνολό της, αλλά αφορά το υπόλοιπο της ζωής των χρηματοδοτών της. Τελικά, αντί να προσφέρει σε υπάρχουσες ΜΚΟ, ο Ζούκερμπεργκ κάνει αυτό που έχουν κάνει επίσης άλλοι μεγάλοι επιχειρηματίες, που προσφέρουν την περιουσία τους σε οργανισμούς των οποίων έχουν την ιδιοκτησία. Το πρόβλημα είναι ότι με αυτόν τον τρόπο κάθε φορά που ένας πλούσιος επιχειρηματίας θέλει να προσφέρει χρήματα, φτιάχνει έναν δικό του οργανισμό στον οποίο διοχετεύονται τα χρήματα, με αποτέλεσμα να αυξάνεται συνεχώς ο αριθμός των ΜΚΟ και να διατηρείται αυστηρά ο έλεγχος των δραστηριοτήτων που πρόκειται να χρηματοδοτηθούν.

«Το ότι κάποιος είναι επιτυχημένος στον επιχειρηματικό κόσμο, δε σημαίνει ότι οι ΜΚΟ τον έχουν ανάγκη για να τους δείξει πώς γίνεται σωστα η δουλειά», αναφέρει ο γενικός διευθυντής μεγάλου αμερικανικού, φιλανθρωπικού οργανισμού. «Η Αμερική έχει ίσως τον πιο περίπλοκο μη κερδοσκοπικό τομέα που έχει υπάρξει. Η σημασία βρίσκεται στη συνεργασία των εταίρων μεταξύ τους. Αυτή είναι η σωστή προσέγγιση.»

εμφάνιση σχολίων