6
3
σχόλια
2161
λέξεις
ΣΙΝΕΦΙΛ

Αγώνες Πείνας: Επανάσταση - Μέρος ΙΙ. Άσφαλτος. Chevalier. Η Γέφυρα των Κατασκόπων. 99 Σπίτια. 28ο Πανόραμα Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου

ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΑΚΗΣ ΛΑΚΤΑΡΙΔΗΣ [email protected]
27 Νοεμβρίου 2015
Πατήστε στις φωτό για να τις δείτε σε μεγάλη διάσταση


ΑΓΩΝΕΣ ΠΕΙΝΑΣ: ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ - Μέρος II: Με το έθνος του Πάνεμ να βρίσκεται σε ολοκληρωτικό πόλεμο, η Κατνίς ετοιμάζεται για την τελική αναμέτρηση με τον πρόεδρο Σνόου. Μαζί με τους υπόλοιπους συντρόφους της από την Επαρχία 13, ξεκινάει με αποστολή, ένα παράτολμο σχέδιο δολοφονίας του προέδρου της Κάπιτολ, ο οποίος έχει πλέον παθιαστεί με τον αφανισμό της.

Το δεύτερο μέρος της τρίτης συνέχειας των Αγώνων Πείνας έρχεται να αποζημιώσει τους fans της σειράς για την αποσπασματική μορφή του πρώτου μέρους και για τις λίγες και μικρές σε διάρκεια σκηνές δράσης του. Εδώ θα βρουν ανάμεσα στις πολλές, μία σκηνή ισάξια, αν όχι ανώτερη, εκείνων της διεξαγωγής των Αγώνων, των δύο πρώτων ταινιών,  η οποία εξελίσσεται στους κλειστοφοβικούς υπονόμους της Κάπιτολ.

Συνεχίζοντας στο ίδιο σκοτεινό ύφος με το πρώτο μέρος, η συνέχεια της Επανάστασης παίρνει στα πολύ σοβαρά τον εαυτό της και προσπαθεί, με αρκετή επιτυχία, να ξεφύγει από την πεπατημένη ανάλογου ύφους νεανικών περιπετειών φαντασίας. Έτσι, είναι πολύ πιθανόν το τέλος της τριλογίας (υπάρχουν σκέψεις για συνέχεια ή ένα prequel) να αφήσει κάποιους ανικανοποίητους, αλλά αυτό δεν είναι απαραίτητα κακό, παρά μόνο για τους φανατικούς των mainstream προσεγγίσεων.

Παραβλέποντας τις τρύπες της αφήγησης που υπάρχουν διάσπαρτα στις τέσσερις ταινίες της σειράς, τον αλλοπρόσαλλο, κατά τη γνώμη της στήλης, σχεδιασμό παραγωγής που συνδυάζει το hi-tech με το βουκολικό και τα κακόγουστα (πάλι κατά τη γνώμη της στήλης), κοστούμια, οι Αγώνες Πείνας, έστω με το άτσαλα διατυπωμένο πολιτικό μήνυμά τους, παραμένουν στην κορυφή του ενδιαφέροντος, αφήνοντας πίσω τους τους άλλους δύο ανταγωνιστές τους (Τριλογία της Απόκλησης & Λαβύρινθο). Ειδικά όταν ο πιο ενδιαφέρων από τους αντιπάλους τους, H Εκδίκηση του Έντερ, δεν κατάφερε, δυστυχώς (για τους συντελεστές του κυρίως), να σαγηνεύσει το κοινό.


Ακόμα κι αν όλα αυτά σάς αφήνουν παγερά αδιάφορους, δεν θα συμβεί το ίδιο και για την απολύτως τελευταία εμφάνιση του Φίλιπ Σέιμουρ Χόφμαν, στη μνήμη του οποίου είναι αφιερωμένες οι ταινίες της Επανάστασης, έστω και σε έναν ρόλο που δεν εκμεταλλεύεται το ερμηνευτικό του ταλέντο.

Ιnfo: Αγώνες Πείνας: Επανάσταση - Μέρος II (Hunger Games: Mockingjay - Part 2). Περιπέτεια Φαντασίας. ΗΠΑ 2015. Πρεμιέρα: Πέμπτη 26 Νοεμβρίου. Σκηνοθεσία: Φράνσις Λόρενς. Παίζουν: Τζένιφερ Λόρενς, Τζος Χάτσερσον, Λίαμ Χέλμσγουορθ, Γούντι Χάρελσον, Ντόναλντ Σάδερλαντ, Τζούλιαν Μουρ, Φίλιπ Σέιμουρ Χόφμαν, Στάνλεϊ Τούτσι, Τζέφρι Ράιτ. Διανομή: Seven Films & Spentzos Film.




ΑΣΦΑΛΤΟΣ: Μια εργατική πολυκατοικία στο Παρίσι. Ένας ανελκυστήρας εκτός λειτουργίας. Τρεις τυχαίες συναντήσεις. Έξι αλλόκοτοι χαρακτήρες. Θα μπορέσει ο Στέρνκοβιτς να αφήσει το αναπηρικό του καροτσάκι και να βρει τον έρωτα στο πρόσωπο της νυχτερινής νοσοκόμας; Θα καταφέρει ο μοναχικός έφηβος Τσάρλι να βοηθήσει τη διάσημη ηθοποιό των ’80s, Ζαν Μεγιέρ, να βρει ρόλο σε μια ταινία; Και τι θα απογίνει τελικά με τον Τζον ΜακΚένζι, τον αστροναύτη που έπεσε από τον ουρανό και βρέθηκε υπό την προστασία της κυρίας Χαμιντά;

Τρεις διαφορετικές ιστορίες προαστιακής μοναξιάς, σε μία feelgood, σουρεαλιστική, δραματική, τρυφερή, αισιόδοξη και χιουμοριστικά πικρή κομεντί. Με μία αισθητική που θυμίζει το εικαστικό σύμπαν του Ρόι Άντερσον (Ένα Περιστέρι Έκατσε &..., Τραγούδια Από τον 2ο Όροφο), ο ποιητής, συγγραφέας, ηθοποιός και σκηνοθέτης Σαμουέλ Μπενσεντρί (Janis & John) μεταφέρει στον κινηματογράφο τα δικά του Χρονικά της Ασφάλτου, στα οποία βασίζονται οι δύο από τις τρεις αυτές ιστορίες.

Πρόκειται για τη χαμηλόφωνη εξιστόρηση των χρονικών τριών απρόσμενων συναντήσεων από ισάριθμα, φαινομενικά αταίριαστα ζευγάρια, με τρόπο που φέρνει στον νου το λεγόμενο ανεξάρτητο αμερικανικό σινεμά και το παράδοξα χιουμοριστικό σύμπαν δημιουργών όπως ο Τζιμ Τζάρμους (Οι Εραστές Μένουν Πάντα Ζωντανοί, Σπασμένα Λουλούδια, Down By Law).

Κι αν η πίστη του σκηνοθέτη ότι αρκεί να πλησιάσουμε ο ένας τον άλλον για να μετατραπεί η αδιαφορία σε καλοσύνη, η αποξένωση σε αλληλεγγύη και η απογοήτευση σε δίψα για ζωή, μοιάζει αρκετά απλοϊκή, έρχεται να δέσει απόλυτα με το χαλαρό, σουρεαλιστικό και παραμυθένιο ύφος της αφήγησής του.

Ιnfo: Άσφαλτος (Asphalte). Δραματική Κομεντί. Γαλλία 2015. Πρεμιέρα: Πέμπτη 26 Νοεμβρίου. Σκηνοθεσία: Σαμουέλ Μπενσεντρί. Παίζουν: Ιζαμπέλ Ιπέρ, Βαλέρια Μπρούνι-Τεντέσκι, Μάικλ Πιτ, Ζιλ Μπενσεντρί, Γκιστάβ Κερβέρν. Διανομή: Weird Wave.




CHEVALIER: Μια παρέα αντρών επιστρέφει από χειμερινή εκδρομή ψαρέματος σε ένα γιοτ. Όταν μια μηχανική βλάβη τούς εγκλωβίζει στο σκάφος, κάπου στον Σαρωνικό, θα σκοτώσουν την ώρα τους με ένα αυτοσχέδιο παιχνίδι που ονομάζεται Chevalier. To Chevalier είναι τόσο διασκεδαστικό, όσο και βαθιά ανταγωνιστικό. Κανείς δεν θα αποβιβαστεί, αν δεν ανακηρυχτεί ο νικητής.

Μια μαύρη κωμωδία για τον ανόητα ανταγωνιστικό κόσμο των ανδρών (όχι απαραίτητα μόνο των Ελλήνων), σε σενάριο του Ευθύμη Φιλίππου του Κυνόδοντα και του Αστακού του Γιώργου Λάνθιμου, είναι η καινούργια ταινία της Αθηνάς (Ραχήλ) Τσαγγάρη, η οποία της χάρισε το βραβείο Καλύτερης Ταινίας στο φετινό φεστιβάλ κινηματογράφου του Λονδίνου. Αν και το εύρημα πάνω στο οποίο στηρίζεται θα μπορούσε να δώσει ένα δυνατό ψυχολογικό θρίλερ με πολιτικές προεκτάσεις, η γνωστή χαλαρή και ειρωνική προσέγγιση χαρακτήρων και καταστάσεων από τα προηγούμενα κινηματογραφικά και θεατρικά έργα του Φιλίππου τη μετατρέπει σε μια φάρσα του παράλογου, με πολλά αυτοσχεδιαστικά στοιχεία, καθώς κατά ομολογία των συντελεστών της, στο προσχέδιο του σεναρίου έχουν προστεθεί ιδέες όλων: σεναριογράφου, σκηνοθέτη και ηθοποιών.

Αξιοποιώντας τον κλειστό και κλινικά λευκό χώρο του σκάφους, το οποίο βρίσκεται απομονωμένο μεσοπέλαγα, αλλά και τις διαφορετικές προσωπικότητες των έξι ηθοποιών της, η Τσαγγάρη φροντίζει να κρατήσει το επίπεδο σε καθημερινά πλαίσια, δίνοντας έτσι την ευκαιρία σε περισσότερους θεατές να ταυτιστούν με τους ήρωές της.

Κι αν οι ξένοι κριτικοί επιμένουν να βλέπουν στην αλληγορία της τα χαρακτηριστικά της ελληνικής κρίσης των ημερών μας -κάτι που οι ίδιοι οι δημιουργοί της βρίσκουν εξαιρετικά περιοριστικό-, η δημιουργία των Τσαγγάρη - Φιλίππου αποτελεί ένα κλείσιμο του ματιού για την ανδρική φύση, τον macho ανταγωνισμό και τον εγωκεντρικό παλιμπαιδισμό της, ή όπως είπε η ίδια η σκηνοθέτις σε μια συνέντευξή της, ένα είδος επιστημονικής φαντασίας της καθημερινής ζωής, όπου οι ήρωες βρίσκονται, σαν αστροναύτες, μετέωροι σε έναν χώρο, χωρίς στην ουσία να μπορούν ποτέ να φτάσουν στη Γη.

Εξαιρετικό το καστ της ταινίας, το οποίο έχει ήδη βραβευτεί στο σύνολό του από το φεστιβάλ του Σεράγεβο. Εκτός από το Λονδίνο και το Σεράγεβο, η ταινία μέχρι στιγμής έχει συμμετάσχει και στα φεστιβάλ Τορόντο, Λοκάρνο, Αμβούργου και Θεσσαλονίκης. Η επόμενη ταινία της Τσαγγάρη θα λέγεται White Knucles, θα το δουλέψει σαν resident του Lincoln Center της Νέας Υόρκης και θα είναι μία ταινία δρόμου, εμπνευσμένη από τον Δολοφόνο με το Αγγελικό Πρόσωπο (Le Samourai), το νουάρ του Ζαν Πιερ Μελβίλ, γυρισμένο το 1967.

Ιnfo: Chevalier. Δραματική Κωμωδία. Ελλάδα 2015. Πρεμιέρα: Πέμπτη 26 Νοεμβρίου. Σκηνοθεσία: Αθηνά Τσαγγάρη. Παίζουν: Γιώργος Κέντρος, Πάνος Κορώνης, Βαγγέλης Μουρίκης, Μάκης Παπαδημητρίου, Γιώργος Πυρπασόπουλος, Σάκης Ρουβάς και οι Γιάννης Δρακόπουλος, Νίκος Ορφανός, Κώστας Φιλίππογλου. Διανομή: Feelgood Entertainment.




Η ΓΕΦΥΡΑ ΤΩΝ ΚΑΤΑΣΚΟΠΩΝ: ΗΠΑ 1957. Ο Τζέιμς Ντόνοβαν, ένας δικηγόρος από το Μπρούκλιν, βρίσκεται ξαφνικά στο επίκεντρο του Ψυχρού Πολέμου, καθώς πρώτα καλείται να υπερασπιστεί έναν φερόμενο ως κατάσκοπο της Σοβιετικής Ένωσης, ο οποίος έχει μόλις πέσει στα χέρια των υπηρεσιών ασφαλείας (πράγμα που θα τον φέρει αντιμέτωπο με τις προκαταλήψεις της κοινής γνώμης της εποχής), ενώ στη συνέχεια στέλνεται από τη CIA, σε μια αποστολή στο Ανατολικό Βερολίνο (την εποχή της ανύψωσης του γνωστού τείχους), για να διαπραγματευτεί  την απελευθέρωση ενός Αμερικανού πιλότου, ο οποίος βρίσκεται κρατούμενος από τους Ρώσους.

Από την εποχή που γύρισε το Πορφυρό Χρώμα (1985) και μετά, ο Στίβεν Σπίλμπεργκ ασχολήθηκε, άλλοτε με μεγάλη επιτυχία (Η Λίστα του Σίντλερ, Λίνκολν, Η Διάσωση του Στρατιώτη Ράιαν, Μόναχο) κι άλλοτε με μέτρια αποτελέσματα (Amistad), με την κινηματογραφική εξιστόρηση συμβάντων και γεγονότων από την αμερικανική και την παγκόσμια ιστορία.

Η Γέφυρα των Κατασκόπων, βασισμένη χαλαρά σε πραγματικά γεγονότα, δραματοποιεί με τη σιγουριά της επιδεξιότητας του 70χρονου πλέον Σπίλμπεργκ, μια τυπική All American Hero ιστορία, με τον Τομ Χανκς σαν άλλον Τζίμι Στιούαρτ (πολλοί μέχρι σήμερα τον έχουν παρομοιάσει με τη σημερινή ενσάρκωση του σπουδαίου εκείνου ηθοποιού του κλασικού Χόλιγουντ), να μένει ακλόνητος και πιστός στα υψηλά ιδεώδη της Δημοκρατίας των ΗΠΑ και ιδιαίτερα σε εκείνο της Δικαιοσύνης Για Όλους. Ένα ιδεώδες ξεχασμένο στη σημερινή εποχή του Γκουαντάναμο, όπου η αντικομμουνιστική υστερία έχει δώσει τη θέση της σε αυτήν της ανεγκέφαλης ισλαμοφοβίας.

Με ευθείες αναφορές στο εξπρεσιονιστικό σύμπαν των κατασκοπικών νουάρ εκείνης της εποχής, αλλά με μια, αλά '70s αντικειμενική ματιά, σε ό,τι αφορά στην ψυχροπολεμική προπαγάνδα και των δύο πλευρών, το δικαστικό δράμα του πρώτου τρίτου της διάρκειας της ταινίας μετατρέπεται σε κατασκοπικό θρίλερ, το οποίο μπορεί να μην κρύβει καμία κινηματογραφική πρωτοτυπία, είναι όμως συναρπαστικό, ισορροπημένο, γυρισμένο στο πρώην ανατολικό Βερολίνο, στα σετ του οποίου έχει γίνει μια εκπληκτική αναπαράσταση της εποχής.

Εκείνο που μοιάζει δύσκολο να πιστέψει κανείς είναι το πως καμία από τις δύο πλευρές δεν βασάνισε σοβαρά τον αιχμάλωτό της, για να αποσπάσει τα πολύτιμα μυστικά του. Στο σενάριο βρίσκεται ο Ματ Τσάρμαν (Γαλλική Σουίτα) με τους Αδερφούς Κοέν. Εξαιρετική η μουσική του Τόμας Νιούμαν. Η διεύθυνση φωτογραφίας από τον μόνιμο συνεργάτη του σκηνοθέτη, Γιάνουζ Καμίνσκι, είναι και πάλι όλα τα λεφτά.

Ιnfo: Η Γέφυρα των Κατασκόπων (Bridge of Spies). Κατασκοπευτικό Δραματικό Βιογραφικό Θρίλερ. ΗΠΑ - Ινδία - Γερμανία 2015. Πρεμιέρα: Πέμπτη 26 Νοεμβρίου. Σκηνοθεσία: Στίβεν Σπίλμπεργκ. Παίζουν: Τομ Χανκς, Μαρκ Ράιλανς, Έιμι Ράιαν, Άλαν Άλντα, Σεμπάστιαν Κοχ. Διανομή: Odeon.




99 ΣΠΙΤΙΑ: Όταν θα γίνει έξωση στον Ντένις Νας, έναν νεαρό πατέρα που προσπαθεί να φροντίσει τη μητέρα του και τον μικρό του γιο, αυτός είναι τόσο απεγνωσμένος στο να βρει μια λύση που θα τον βοηθήσει να παρέχει τα απαραίτητα στην οικογένειά του, που πιάνει δουλειά για τον Κάρβερ, τον άνθρωπο που τον εκδίωξε από το σπίτι του. Ο Κάρβερ υπόσχεται στον Νας έναν τρόπο για να ξανακερδίσει το σπίτι του και να μπορέσει να παρέχει ασφάλεια στην οικογένειά του, σταδιακά όμως τον παρασύρει σε ένα lifestyle πλούτου και γκλαμουριάς. Είναι μια συμφωνία με τον διάβολο, που έρχεται με υψηλό τίμημα. Υπό τις εντολές του Κάρβερ, ο Νας υποχρεώνεται να κάνει έξωση σε οικογένειες από τα σπίτια τους.

Η τραγικά επίκαιρη νέα ταινία του Ραμίν Μπαχρανί (Άντρας Σπρώχνει Καρότσι) παρακολουθεί την ιστορία ενός αδίστακτου επιχειρηματία που κερδίζει περιουσίες επανακτώντας σπίτια, τζογάροντας στην αγορά ακινήτων και στο Χρηματιστήριο. Κι αν το σχήμα της ιστορίας του θύματος, που γίνεται υποχείριο του θύτη μέχρι να γίνει ίδιο με αυτόν, ή να συγκρουστεί ανοιχτά μαζί του, είναι παλιομοδίτικο και πολυχρησιμοποιημένο, η δυναμική της κατά μέτωπο σκηνοθεσίας και των συνταρακτικών ερμηνειών των δύο πρωταγωνιστών είναι τέτοια, που σε συνδυασμό με το πολιτικό μήνυμα, σε ό,τι αφορά στον αόρατο για την κοινή γνώμη, κοινωνικό και ταξικό πόλεμο στο λίκνο του καπιταλισμού -όπου οι τράπεζες πλέον έχουν πάρει τη θέση της μαφίας- του δίνει την ιλιγγιώδη αίσθηση σασπένς ενός καλοκουρδισμένου θρίλερ.

Ο Άντριου Γκάρφιλντ (Amazing Spiderman) δείχνει το ερμηνευτικό του εύρος απέναντι στον πάντα συγκλονιστικό Μάικλ Σάνον. Το 99 σαφώς αναφέρεται στο γνωστό ποσοστό του 1% των προυχόντων του Αμερικανικού Ονείρου και στο 99% όλων των υπολοίπων.

Ιnfo: 99 Σπίτια (99 Homes). Κοινωνική Δραματική. ΗΠΑ 2014. Πρεμιέρα: Πέμπτη 26 Νοεμβρίου. Σκηνοθεσία: Ραμίν Μπαχρανί. Παίζουν: Άντριου Γκάρφιλντ, Μάικλ Σάνον, Λόρα Ντερν, Νόα Λόμαξ. Διανομή: Tanweer.




28ο ΠΑΝΟΡΑΜΑ ΕΥΡΩΠΑΪΚΟΥ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ: Πέρασαν κιόλας 28 χρόνια από τότε που ο κριτικός κινηματογράφου και δάσκαλος της στήλης Νίνο Φενέκ Μικελίδης ξεκινούσε, με τη συμπαράσταση της Ελευθεροτυπίας, τα ετήσια Πανοράματα Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου. Στην ουσία, την πρώτη διοργάνωση κινηματογραφικού φεστιβάλ στην Αθήνα, επτά χρόνια πριν τις Νύχτες Πρεμιέρας του περιοδικού Σινεμά.

Κι αν η εφημερίδα του δεν υπάρχει πια όπως την ξέραμε, εκείνος συνεχίζει την αδιάκοπη πορεία του, με τη βοήθεια του Κέντρου Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου, του Υπουργείου Πολιτισμού, του Δήμου της Αθήνας, του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου, των Μορφωτικών Ινστιτούτων Γαλλίας και Ιταλίας, καθώς και της Γενικής Γραμματείας Απόδημου Ελληνισμού.

Το Διαγωνιστικό Τμήμα περιλαμβάνει 12 ταινίες, ευρωπαϊκής παραγωγής ή συμπαραγωγής, όπως τη Ζεναϊντά των Αλέξη Τσάφα και Γιάννη Φώτου, που είναι ελληνική συμπαραγωγή με το Πράσινο Ακρωτήρι. Συμμετέχουν ταινίες από Αγγλία, Γερμανία, Ουγγαρία, Σερβία, Κροατία, Κύπρο, Σλοβενία, Ρουμανία, Γαλλία, ΠΓΔΜ, Κόσοβο, Τσεχία, Σλοβακία και Ελβετία. Ελληνική παραγωγή είναι και Οι Εντυπώσεις Ενός Πνιγμένου, του Κύρου Παπαβασιλείου, που έχει ως θέμα της την επιστροφή του Κώστα Καρυωτάκη στην τελευταία μέρα της ζωής του, το Invisible, του Δημήτρη Αθανίτη και το Κυπαρίσσι του Βυθού, του Νίκου Κορνήλιου. Περισσότερα για το Διαγωνιστικό τμήμα του φεστιβάλ, διαβάστε εδώ.

Τα αφιερώματα της φετινής διοργάνωσης αφορούν τους Αιγυπτιώτες του Ελληνικού Σινεμά (Φέρρη, Μαυρίκιο, Κατακουνζινό, Βαφέα, Κυριακίδη, Χριστοφή), τον Όρσον Γουέλς (4 ταινίες), τον Μπερτράντ Ταβερνιέ (5 ταινίες), τον Τζον Κασαβέτη (3 ταινίες), τον Βασίλη Βαφέα (4 ταινίες) και στις ταινίες μικρού μήκους των σπουδαστών του New York College και της Horme Pictures (9 ταινίες).

Στις Avant-Premieres θα προβληθεί ο Βοκάκιος των αδερφών Ταβιάνι, το Deadly Casting του Δημήτρη Παναγιωτάτου, το περίφημο Mustang της Ντενίζ Γκαμζέ Εργκιουβέν, το Blood of My Blood του Μάρκο Μπελόκιο και το Brooklyn του Τζον Κρόουλι.

Το Φάνι και Αλέξανδρος του Μπέργκμαν, η Σύντομη Συνάντηση του Ντέιβιντ Λιν, η Γυναίκα της Διπλανής Πόρτας του Τριφό, η Λόλα Μόντες του Μαχ Οφιλς, το Senso του Βισκόντι, το Μαζί Ποτέ του Ακίν και το Alphaville του Γκοντάρ, είναι κάποια από τα διαχρονικά αριστουργήματα που μπορείτε να απολαύσετε σε μεγάλη οθόνη.

Περισσότερα για το 28ο Πανόραμα Ευρωπαϊκού κινηματογράφου μπορείτε να διαβάσετε εδώ.

Ιnfo: 28ο Πανόραμα Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου. 26 Νοεμβρίου έως 2 Δεκεμβρίου. Στην Ααβόρα, την Ταινιοθήκη της Ελλάδας, το Άστυ (Τελετή Έναρξης) και την Όπερα (Τελετή Λήξης). Γενική είσοδος: 5 ευρώ. Τελετή έναρξης & λήξης: 6 ευρώ. Κάρτα διαρκείας 10 προβολών: 25 ευρώ.


 
εμφάνιση σχολίων