0
6
σχόλια
957
λέξεις
ΖΗΝ

Η Νήσος, η 2η καλύτερη μπίρα στον κόσμο, εκφράζει την Ελλάδα της δημιουργίας και γίνεται πρεσβευτής του πνεύματος των Κυκλάδων

ΑΝΝΑ ΣΑΛΒΑΝΟΥ
25 Νοεμβρίου 2015
Πατήστε στις φωτό για να τις δείτε σε μεγάλη διάσταση


Η βραβευμένη μπίρα Νήσος έρχεται με γευστική και ποιοτική φόρα από την Τήνο. Ο Αλέξανδρος Κουρής, ιδιοκτήτης της Μικροζυθοποιίας Κυκλάδων, έχοντας ήδη στα χέρια του μια διάκριση που καμία άλλη ελληνική μπίρα δεν έχει λάβει, μας μιλά με πολλή αγάπη για το τοπικό προϊόν με διεθνή ακτινοβολία, που γεννήθηκε σε ένα νησί και μάλιστα μέσα σε συνθήκες κρίσης.

Πώς αποφασίσατε να προχωρήσετε στο εγχείρημα της ζυθοποιίας; «Η Νήσος ήταν ένα όνειρο που έγινε πραγματικότητα. Καταλύτης στην απόφαση, η Τήνος που γνώρισα μέσα από τα μάτια της συντρόφου και συνεταίρου μου, Μάγιας Τσόκλη. Η Μικροζυθοποιία Κυκλάδων στην Τήνο ξεκίνησε από το μηδέν το 2012 μέσα στην κρίση, με πολλή αγάπη για την ποιοτική μπίρα καθώς και διάθεση για δημιουργία και παραγωγή. Για τη δημιουργία της Νήσος η κρίση λειτούργησε ως ώθηση για δράση. Μία επιπλέον πρόκληση που μας γέμισε με περισσότερο πάθος να παλέψουμε με το τέρας της συρρίκνωσης και της απραξίας, να μην το αφήσουμε να μας καταπιεί και να μας καταναλώσει. Όταν όμως παλεύεις με τέρατα, αγριεύεις και εσύ και ξεπερνάς τον εαυτό σου».

H Νήσος αποτελεί ένα καθαρά τοπικό προϊόν. Μιλήστε μας για την Τήνο ως γενέτειρα ενός καινοτόμου προϊόντος. «Η Νήσος είναι ένα προϊόν με πατρίδα. Οι Κυκλάδες και η Τήνος είναι στο DNA της μπίρας μας. Στόχος μας όμως δεν είναι να είμαστε ένα καθαρά τοπικό προϊόν, για τοπική κατανάλωση. Αντίθετα,
προσπαθούμε να είμαστε μία μπίρα που παράγεται στις Κυκλάδες, με κορυφαία ποιότητα, ώστε να μπορούμε να σταθούμε με αξιώσεις διεθνώς. Στη συνείδησή μας, οι Κυκλάδες ταυτίζονται με το πνεύμα της νησιωτικής Ελλάδας: οι φωτογενείς εικόνες των ασβεστωμένων σπιτιών, του απέραντου γαλάζιου, του άνυδρου τοπίου με τις πεζούλες που στεφανώνεται συχνά από έναν ανεμόμυλο ή ένα κατάλευκο ξωκλήσι, είναι το αποτέλεσμα ανθρώπινου μόχθου, πραγματικών αναγκών αιώνων και όχι κάποιας εφήμερης επιθυμίας εντυπωσιασμού. Είναι το ιδανικό περιβάλλον για την παραγωγή μιας καλής μπίρας, που στο δικό μας μυαλό τουλάχιστον είναι τέχνη, δημιουργία, πολιτισμός».

Η μπίρα σας έχει βραβευθεί με την υψηλότερη διάκριση που έχει ποτέ κερδίσει ελληνική μπίρα. Σήμερα, ένα χρόνο μετά το βραβείο, πώς βλέπετε την πορεία της Νήσος; «Με υπερηφάνεια αλλά και ακόμα περισσότερη ευθύνη. Η βράβευσή μας με το ασημένιο European Beer Star, σε μία από τις κορυφαίες τυφλές γευσιγνωσίες μπίρας στον κόσμο, ήταν και για εμάς μια αντικειμενική επιβεβαίωση του τρόπου με τον οποίο έχουμε σχεδιάσει την παραγωγή μας. Οι μπίρες μας ζυθοποιούνται με αργή, παραδοσιακή, απόλυτα φυσική διαδικασία, που διαρκεί πάνω από ένα μήνα, και έχουν επιλεγμένες πρώτες ύλες. Έχουν φυσική ενανθράκωση και προσφέρονται απαστερείωτες, ζωντανές και φρέσκες, με τη μέγιστη δυνατή γεύση και διατροφική αξία. Καθώς μάλιστα δεν υποβάλλονται σε παστερίωση, δεν περιέχουν συντηρητικά και σταθεροποιούνται με μικροφιλτράρισμα».

Τα τελευταία χρόνια έχουν κυκλοφορήσει αρκετές αξιόλογες ελληνικές μπίρες. Πώς το εξηγείτε αυτό και τι πιστεύετε ότι διαφοροποιεί τη Νήσος από τις υπόλοιπες τοπικές προσπάθειες; «Είναι ευτυχία να ανήκεις σε έναν τόσο ζωντανό κλάδο. Η ελληνική ποιοτική μπίρα είναι το μέλλον. Δυστυχώς όμως, η εισαγόμενη, βιομηχανική, μαζική και ομογενοποιημένη μπίρα είναι το παρόν και το παρελθόν. Αυτή τη στιγμή 9 στις 10 μπίρες που καταναλώνονται στην Ελλάδα ανήκουν σε δύο πολυεθνικές και εισάγονται. Αυτό το φαινόμενο της σχεδόν ολοκληρωτικής επικράτησης των δύο πολυεθνικών εταιριών επαναλαμβάνεται και στους περισσότερους κλάδους οικονομικής δραστηριότητας στην Ελλάδα και εξηγεί με τον πιο γλαφυρό τρόπο τη γενεσιουργό αιτία της κρίσης στη χώρα μας, που δεν είναι άλλη από το τεράστιο έλλειμμα επώνυμων, ελληνικής ιδιοκτησίας ποιοτικών προϊόντων, τέτοιων που μπορούν να δημιουργήσουν υψηλή προστιθέμενη αξία στην οικονομία προς όφελος όλων μας. Η ελληνική ποιοτική μπίρα πρέπει να κατακτήσει την αγορά της χώρας μας».

Πόσο εύκολο είναι να στηριχθεί και να προχωρήσει μια επιχείρηση σε ένα νησί των Κυκλάδων; Τι δυσκολίες έχετε συναντήσει; «Πολλές. Μια νησιωτική επιχείρηση έχει να διαχειριστεί μια αντικειμενική υστέρηση ανταγωνιστικότητας σε σχέση με επιχειρήσεις της ηπειρωτικής Ελλάδας. Κάτι όπως το χάσμα Βορρά-Νότου στην Ευρώπη. Ωφελείται όμως και από ένα πλεόνασμα ομορφιάς και έμπνευσης από τη ζωή στη θάλασσα και τα νησιά. Δυστυχώς όμως η πραγματικότητα του υψηλού κόστους λειτουργίας και παραγωγής της εγκατάστασης σε έναν εποχικό και αποκλεισμένο τόπο γίνεται όλο και περισσότερο δυσβάστακτη. Τελικά είναι θέμα οράματος: θέλουμε τα νησιά να είναι ζωντανές, παραγωγικές κοινωνίες, ή καλοκαιρινά θέρετρα που αδειάζουν τον χειμώνα καθώς οι "τουριστικοί εργάτες" επιστρέφουν στα αστικά κέντρα; Ακόμα και ο τουρισμός όμως θέλει περιεχόμενο -και η τοπική παραγωγή τροφίμων και ποτών ανεβάζει την αξία της εμπειρίας που προσφέρει ο ελληνικός προορισμός. Τα νησιά έχουν ειδικές ανάγκες και επιβάλλονται ειδικές πολιτικές, ώστε να προστατεύεται η τεράστια προστιθέμενη αξία που μπορούν να παράγουν».

Μπορεί μια επιχείρηση να ανταγωνιστεί τα διεθνή μεγαθήρια παραγωγής μπίρας κυρίως σε ό,τι αφορά τη διανομή; «Ναι, μπορεί, αν κατακτήσει την αγάπη και την προτίμηση του κόσμου. Είναι να απορείς πώς στη σημερινή Ελλάδα της ανάγκης, της φτώχιας και της ανεργίας, υπάρχουν ακόμα δημόσιοι "λειτουργοί" που έχουν το θράσος (και περιέργως, τη νομιμοποίηση) να εισηγούνται απροβλημάτιστα, στο όνομα της πολυπόθητης ανάπτυξης και της απελευθέρωσης του ανταγωνισμού, νομοθετικές ρυθμίσεις που εξυπηρετούν φωτογραφικά τα συμφέροντα των λίγων, των μεγάλων και των ισχυρών, σε βάρος των πολλών και των μικρών. Στον αντίποδα, με μεγάλη χαρά βλέπω ότι το κίνημα της "ηθικής κατανάλωσης" γιγαντώνεται και στην Ελλάδα. Ο Έλληνας καταναλωτής γίνεται όλο και πιο έξυπνος και ενεργητικός, παίρνει τα πράγματα στα χέρια του. Με τις καταναλωτικές του επιλογές όχι μόνο υπηρετεί τις ανάγκες και τις επιθυμίες του αλλά τιμωρεί και επιβραβεύει καλές και κακές πρακτικές».

Θα δούμε κι άλλες προσπάθειες περιορισμένης παραγωγής, όπως η νήσος 7 Μποφόρ; «Φυσικά, κάθε χρόνο θα βγάζουμε και κάτι ιδιαίτερο. Ελπίζω να δοκιμάσατε τη νέα μας Βιολογική All-Day Lager -θα διαπιστώσετε ότι δεν έχει καμία σχέση με τις βιομηχανικές Lager».

Πώς θα χαρακτηρίζατε με 5 λέξεις την μπίρα Νήσος; «Αληθινή, περήφανη, ανθρώπινη, δημιουργική και νόστιμη».
 
εμφάνιση σχολίων