0
1
σχόλια
462
λέξεις
Α' ΠΡΟΣΩΠΟ

«Στ’ όνομα της “ιερής κοινότητας” εξακολουθεί να συντελείται ο αποκλεισμός του άλλου»

DOCTV.GR
28 Μαρτίου 2019
«ΕΝΣΤΙΚΤΟ ΕΔΑΦΙΚΟΤΗΤΑΣ» ΤΟ ΟΝΟΜΑΣΑΝ. Όταν απειλείται με διείσδυση ένας ζωτικός, ατομικός σου χώρος, εκλύεται πάντα επιθετικότητα. Όσο πιο στριμωγμένος και ασφυκτικός ο χώρος, τόσο μεγαλύτερη η επιθετικότητα. Οι ηθολόγοι το επιβεβαίωσαν στη συμπεριφορά των ζώων και οι ανθρωπολόγοι στη συμπεριφορά των ανθρώπων. Το κλειστό ίδρυμα της φυλακής υπήρξε ένα κατάλληλο φυσικό εργαστήριο για την πειραματική διερεύνηση του φαινομένου αυτού.

ΕΤΣΙ ΚΑΠΩΣ ΓΕΝΝΙΕΤΑΙ Η ΕΧΘΡΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΞΕΝΟ. Έτσι κάπως προσλαμβάνεται ο «άλλος» ως «εχθρός» έτοιμος να οικειοποιηθεί τον δικό σου χώρο. Και ορθώνονται σύνορα και εκλογικεύονται τα στεγανά. Και εκλύεται μια ολόκληρη φαντασμαγορία πανικού. Ο χώρος ως προέκταση του εαυτού. Όποιος δεν ανήκει στον μικρόκοσμό μου, υποθάλπτει τον αφανισμό μου. Ας τον κρατήσουμε, λοιπόν, μακριά. Ας υψώσουμε απαραβίαστα οχυρά. Ας είμαστε μονίμως σε επιφυλακή. Ο «άλλος», ο τσιγγάνος, ο πρόσφυγας, ο Εβραίος, γίνεται απειλητικός «άλλος».

ΟΜΟΓΕΝΗΣ-ΑΛΛΟΓΕΝΗΣ, ΟΜΟΦΥΛΟΣ-ΑΛΛΟΦΥΛΟΣ είναι οι μοιραίες διακρίσεις που δομούν τον κόσμο μας. Από τα βάθη των αιώνων, από την εποχή του διάχυτου φόβου για τον λεπρό, τον τερατόμορφο, τον μάγο, τον αλχημιστή, το ίδιο παιχνίδι ατέρμονα επαναλαμβάνεται.

ΑΥΤΟ ΠΟΥ ΑΛΛΑΞΕ ΣΤΟ ΔΙΑΒΑ ΤΩΝ ΑΙΩΝΩΝ, δεν είναι η μάγισσα, αλλά ο περίγυρός της. Στ’ όνομα της «ιερής κοινότητας» εξακολουθεί να συντελείται ο αποκλεισμός του άλλου. Άλλοτε χάριν της Εκκλησίας και της διασφάλισης του αγίου θρησκευτικού συναισθήματος, σήμερα χάριν του έθνους συνήθως και της διασφάλισης μιας αγνής εθνικής ομοιογένειας.

ΟΣΟ ΑΣΗΜΑΝΤΗ ΚΙ ΑΝ ΕΙΝΑΙ Η ΔΥΝΑΜΗ ΤΗΣ, η μειονότητα είναι εξ ορισμού ύποπτη και ικανή για κάθε ανίερη οικειοποίηση. Οτιδήποτε αποκλίνει από το πανίσχυρο ιδεώδες της πλειονότητας, μετασχηματίζεται ταχυδακτυλουργικά σε εστία κινδύνου και θανάσιμη απειλή για τον δικό μας χώρο. Έτσι, ο συμπυκνωμένος φόβος σταθερά ελλοχεύει πίσω από την παρουσία του «άλλου».

ΚΙ ΟΜΩΣ, Ο ΕΝΑΣ ΦΟΒΟΣ ΚΡΥΒΕΙ ΤΟΝ ΑΛΛΟΝ. Για άλλον τρόμο πάντα πρόκειται. Ο τωρινός δεν είναι παρά η μάσκα, το άλλοθι, το προσωπείο του άλλου τρόμου. Ενός βαθύτερου, σχεδόν αβυσσαλέου τρόμου, που έχει να κάνει μ’ ένα ασφυκτικό, μικρό κελί κι ένα κλειστό ίδρυμα υψίστης ασφαλείας.

Εκεί είναι η ζωή μας. Ενάντια σ’ αυτόν τον τρόμο οχυρωνόμαστε, χρίζοντας εισβολείς τους «άλλους». Ο θεατός και εντοπίσιμος φόβος είναι πάντα πιο ανακουφιστικός. Τον Εβραίο μπορείς να τον κάψεις, πώς όμως να πυρπολήσεις το κελί σου; Πώς να μείνεις άστεγος στην παγωνιά; Το κελί πνίγει αλλά και προστατεύει, συνθλίβει αλλά και καθησυχάζει.

ΑΥΤΟΣ ΕΙΝΑΙ, ΟΜΩΣ, Ο ΤΡΟΠΟΣ ΠΟΥ Ο ΚΟΣΜΟΣ ΤΕΛΕΙΩΝΕΙ, αυτός είναι ο τρόπος που ο κόσμος τελειώνει όχι μ’ έναν πάταγο, ούτε μ’ ένα λυγμό, όπως θα ’λεγε ο Έλιοτ, αλλά με μία σιωπή σε ένα λευκό κελί.


Απόσπασμα από το βιβλίο της Φωτεινής Τσαλίκογλου, Ψυχο-λογικά: Οι παγίδες του αυτονόητου, εκδ. Πλέθρον. Το κείμενο δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα ΤΑ ΝΕΑ, στις 15/12/1992.

Η Φωτεινή Τσαλίκογλου σπούδασε στο Πανεπιστήμιο της Γενεύης και ειδικεύτηκε στην Κλινική Ψυχολογία. Είναι καθηγήτρια στο τμήμα Κοινωνιολογίας του Παντείου Πανεπιστημίου, όπου διδάσκει εγκληματολογία και ψυχολογία.
εμφάνιση σχολίων