7
1
σχόλια
1176
λέξεις
ΣΙΝΕΦΙΛ

Ονειρεμένο Τώρα, Nymphomaniac 2, Μαραθώνιος Μιας Ημιτελούς Άνοιξης- Γρ. Λαμπράκης, Στα Βαθιά

ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΑΚΗΣ ΛΑΚΤΑΡΙΔΗΣ [email protected]
20 Φεβρουαρίου 2014

ΟΝΕΙΡΕΜΕΝΟ ΤΩΡΑ: Ο Σάτερ Κίλι (Μάιλς Τέλερ) είναι ένας εξωστρεφής, κοινωνικός και ιδιαίτερα αγαπητός τελειόφοιτος λυκείου (high school για τις ΗΠΑ), στην Αθήνα της Γεωργίας. Όταν η κοπέλα του τον παρατήσει, θα τα φτιάξει, χωρίς να το θέλει αρχικά, με τη «σοβαρή» και εκτός του «κύκλου» του, Έιμι (Σεϊλίν Γούντλεϊ)

Ζώντας κυρίως για το σήμερα, χωρίς κανένα σχέδιο για το μέλλον, η σχέση του με την Έιμι και η εκ νέου γνωριμία με τον απομακρυσμένο για πολλά χρόνια πατέρα του, θα τον βοηθήσουν να δει τη ζωή με πιο ώριμο τρόπο. Στην πορεία του ως εκεί, θα περάσει από επώδυνα μονοπάτια και θα κινδυνεύσει να χάσει την Έιμι, περισσότερες από μία φορά.

Το «Ονειρεμένο Τώρα» ήταν μία από τις πιο ευχάριστες εκπλήξεις από το αμερικανικό ανεξάρτητο σινεμά της περασμένης χρονιάς. Βασισμένη στο ομώνυμο μυθιστόρημα του Τιμ Θαρπ, η ταινία του Τζέιμς Πόνσολντ δίνει καινούργια πνοή στο κουρασμένο είδος των teen movies. Ξεκινώντας ως τέτοια (μέχρι και χορό αποφοίτησης έχει), χωρίς όμως τις γνωστές υπερβολές, καταλήγει στο δεύτερο μέρος της σε μια γλυκόπικρη και μελαγχολική δραμεντί για τη στιγμή που πρέπει ν’ αφήσεις πίσω σου την εφηβική ανεμελιά και να επιλέξεις τον δρόμο που θα σ’ οδηγήσει σ’ ένα άγνωστο, λίγο τρομακτικό – λίγο συναρπαστικό μέλλον. Έτσι, ενώ στην αρχή θυμίζει τις αγαπημένες εφηβικές κομεντί του Τζον Χιου (Η Πιο Κουφή Μέρα του Φέρις Μπιούλερ, The Breakfast Club), παίρνει σιγά-σιγά (στο ταξίδι για τη συνάντηση με τον πατέρα του ήρωα) τη μορφή ενός επώδυνου οδοιπορικού προς την ενηλικίωση, με τον τρόπο του Αλεξάντερ Πέιν (Nebraska, Οι Απόγονοι). Το κάστινγκ είναι επίσης εξαιρετικό.  Το γεγονός του ότι δεν επελέγησαν πανέμορφοι πρωταγωνιστές αλλά δύο «καθημερινοί» νέοι (σπουδαίοι ηθοποιοί), βοηθάει την ταινία να περάσει το τετριμμένο μήνυμά της με ουσιαστικό τρόπο. Ακόμα και μια δόση μελοδράματος με λίγο από εύκολες φροϊδικές επεξηγήσεις του ψυχολογικού προβλήματος του Σάτερ στο τέλος δεν μας ενόχλησαν. Η ταινία μάς πήρε μαζί της και μας συγκίνησε.

Info: Ονειρεμένο Τώρα (The Spectacular Now). Δραμεντί. ΗΠΑ 2013. Πρεμιέρα: Πέμπτη, 20 Φεβρουαρίου. Σκηνοθεσία: Τζέιμς Πόνσολντ. Παίζουν: Μάιλς Τέλερ, Σεϊλίν Γούντλεϊ, Μπρι Λάρσον, Μέρι Ελίζαμπεθ Γουίνστεντ, Τζένιφερ Τζέισον Λι. Διανομή: Feelgood Entertainment




NYMPHOMANIAC: ΜΕΡΟΣ 2: Η Τζο συνεχίζει την αφήγησή της προς τον Σέλινγκμαν, φτάνοντας μέχρι τη στιγμή που την περιμάζεψε, χτυπημένη, στο σπίτι του. Τα τρία τελευταία κεφάλαια της soft core εκδοχής της ταινίας του Λαρς φον Τρίερ οδηγούν την Τζο (αυτή τη φορά με τη μορφή της Σαρλότ Γκενσμπούρ) σε πιο «σκοτεινά» σεξουαλικά μονοπάτια, θίγοντας θέματα όπως η παιδεραστία, το διαφυλετικό σεξ, ο σαδομαζοχισμός και η επιθυμία για ταπείνωση. Αν και οι απόψεις του σκηνοθέτη πάνω στο κάθε θέμα, όπως και πάνω στην αμφιλεγόμενη ηθική αξία του ορισμού της πολιτικής ορθότητας (δια στόματος της Τζο), παρουσιάζουν πραγματικό ενδιαφέρον, ο τόνος γίνεται περισσότερο σοβαροφανής απ’ ό,τι στο πρώτο μέρος κι απουσιάζει ο σπινθηροβόλος διάλογος ανάμεσα σ’ εκείνη και τον Σέλινγμαν. Το φεμινιστικό κήρυγμα του τέλους (δια στόματος Σέλινγμαν, αυτή τη φορά) απηχεί τις απόψεις του Τρίερ πάνω στο «βάσανο» του να είσαι γυναίκα, όπως ακριβώς είχε διατυπωθεί και στις προηγούμενες δουλειές του, κυρίως στο «Δαμάζοντας τα Κύματα» και στο «Dogville». Το ότι για να το επιτύχει αυτό βάζει μια γυναίκα να ταπεινώνεται για 4 ώρες, παραμένει για πολλούς από τους επικριτές του ένα σχήμα οξύμωρο. Η τελική ανατροπή (τύπου Twilight Zone) πιθανόν να εκνευρίσει κάποιους που περίμεναν κάτι περισσότερο. Δεν γνωρίζουμε αν η κανονική, 5ωρη συνολικά, εκδοχή (υποτίθεται ότι αυτές τις δύο ταινίες ευρείας κυκλοφορίας ο Λαρς φον Τρίερ δεν τις έχει καν δει), έχει διαφορετική δομή και διαφορετικό τέλος. Το σίγουρο είναι ότι από το Nymphomaniac: Μέρος 2, περιμέναμε κάτι παραπάνω.  Ακόμη κι έτσι όμως, αυτό το φετινό δίδυμο ταινιών παραμένει το καλύτερο μέρος της «Τριλογίας της Κατάθλιψης».

Ιnfo: Nymphοmaniac: Μέρος 2 (Nymph()maniac: Volume 2). Κοινωνικό - Δραματικό. Δανία-Γεμανία-Γαλλία-Βέλγιο-Αγγλία 2013. Πρεμιέρα: Πέμπτη, 20 Φεβρουαρίου. Σκηνοθεσία-Σενάριο: Λαρς φον Τρίερ. Παίζουν: Σαρλότ Γκενσμπούρ, Στέλαν Σκάρσγκαρντ, Στέισι Μάρτιν, Σάια Λαμπάφ, Τζέιμι Μπελ, Γουίλεμ Νταφόε, Ούμα Θέρμαν, Κρίστιαν Σλέιτερ, Ούντο Κίερ, Ζαν Μαρκ Μπαρ, Κόνι Νόλσεν. Διανομή: Seven Films & Spentzos Films.










ΜΑΡΑΘΩΝΙΟΣ ΜΙΑΣ ΗΜΙΤΕΛΟΥΣ ΑΝΟΙΞΗΣ - ΓΡΗΓΟΡΗΣ ΛΑΜΠΡΑΚΗΣ: Το ντοκιμαντέρ του Στέλιου Χαραλαμπόπουλου, με σπάνια φωτογραφικά αρχεία και άγνωστα μέχρι σήμερα κινηματογραφικά ντοκουμέντα, που βλέπει για πρώτη φορά το φως της δημοσιότητας για τη μοναδική περίπτωση του Γρηγόρη Λαμπράκη.

Ο δημιουργός του «Τη Νύχτα που ο Φερνάρντο Πεσσόα Συνάντησε τον Κωνσταντίνο Καβάφη» και του «Ημερολόγια Καταστρώματος - Γιώργος Σεφέρης» (ταινίες που έχουμε στο αρχείο μας, μια και ο ίδιος πάντα φροντίζει να κυκλοφορούν, μέσω εκδοτικών οίκων) επιστρέφει με άλλο ένα ενδιαφέρον ντοκιμαντέρ, αυτή τη φορά για τον γιατρό, βουλευτή αλλά και μαραθωνοδρόμο, ειρηνιστή, λαϊκό ήρωα Γρηγόρη Λαμπράκη. Έναν κοινωνικό ακτιβιστή, με τα σημερινά κριτήρια, προερχόμενο από μια φτωχή οικογένεια 18 παιδιών, από την Κερασίτσα της Αρκαδίας. Σπάνια φωτογραφικά, κινηματογραφικά αρχεία, δημοσιεύματα, μαρτυρίες ανθρώπων που τον γνώρισαν ή συνεργάστηκαν μαζί του, αλλά και κείμενα του ίδιου του Λαμπράκη συνθέτουν το υλικό που στο «Μαραθώνιος Μιας Ημιτελούς Άνοιξης - Γρηγόρης Λαμπράκης» μας δίνει ένα πιο ολοκληρωμένο πορτρέτο του ιδιαίτερα ευαισθητοποιημένου αυτού αγωνιστή, ο οποίος υπήρξε πρότυπο για όλες τις επόμενες γενιές Ελλήνων κοινωνικών ακτιβιστών. Απαραίτητο.

Info: Μαραθώνιος Μιας Ημιτελούς Άνοιξης - Γρηγόρης Λαμπράκης. Ντοκιμαντέρ. Ελλάδα 2014. Σκηνοθεσία-Σενάριο: Στέλιος Χαραλαμπόπουλος. Φωτογραφία: Δημήτρης Κορδελάς. Μουσική: Πλάτων Ανδριτσάκης. Αφήγηση: Βαγγέλης Αλεξανδρής, Δημήτρης Ήμελλος, Τάσος Ράπτης, Ξάνθος Μαϊντας, Χρίστος Ρουμελιωτάκης. Διανομή: Feelgood Entertainment




ΣΤΑ ΒΑΘΙΑ: Η δεύτερη ταινία του Ισλανδού Μπαλταζάρ Κορμάκουρ (Ρέκιαβικ 101, The Sea) που βλέπουμε τη φετινή σεζόν (με πρώτη το «2 Guns») προηγείται χρονικά της πρώτης και αποτέλεσε την πρόταση της Ισλανδίας για το ξενόγλωσσο όσκαρ της περασμένης χρονιάς. Αφορά το πραγματικό περιστατικό του ναυαγίου ενός ψαράδικου σκάφους στ’ ανοιχτά του νησιού Γουέστμαν της βόρειας νησιωτικής αυτής χώρας, το 1984.

Ο μοναδικός επιζών από το 6μελές πλήρωμα, ένας εύσωμος τριαντάρης, θα παλέψει ένα ολόκληρο βράδυ με τα παγωμένα κύματα του ωκεανού, θα καταφέρει να βγει σε μια βραχώδη ακτή κι εξαντλημένος και με καταματωμένα άκρα θα καταφέρει να γυρίσει πίσω στο σπίτι του. Στη συνέχεια, θ’ αναγκαστεί να πάρει μέρος σε διάφορα πειράματα για ν’ αποδείξει (ότι δεν είναι ελέφαντας) το πώς αυτός, ένας αγύμναστος, καπνιστής, παχουλός, εργένης και ψιλοκαταθλιπτικός, κατάφερε να επιζήσει ύστερα από όλη αυτή την περιπέτεια.

Σε εντελώς διαφορετικό στιλ από το «2 Guns», το «Στα Βαθιά» είναι αναγκαστικά χωρισμένο σε δύο μέρη: το πρώτο, με την πάλη του ήρωα να επιβιώσει του ναυαγίου είναι τόσο επώδυνο για τους θεατές όσο και γι’ αυτόν, το δεύτερο, κουβαλάει κάτι από τη μελαγχολία του, είναι δεξιοτεχνικά γυρισμένο, αλλά -αν και αυτό δεν ισχύει πραγματικά- μετά την αναμπουμπούλα του πρώτου μοιάζει λιγότερο ενδιαφέρον. Το πορτρέτο του ήρωα συμπληρώνουν φλας μπακ από το παρελθόν, κυρίως από την παιδική του ηλικία και την εποχή που το ηφαίστειο του νησιού είχε αναγκάσει τους κατοίκους του να το εγκαταλείψουν.

Εξαιρετικός ο Όλαφουρ Ντάρι Όλαφσον στον κεντρικό ρόλο. Αν και το εδιαφέρον της ταινίας μοιάζει περιορισμένο, όσοι της «αφεθούν», θα βγουν σίγουρα κερδισμένοι. Τελικά ο Κορμάκουρ έχει εξελιχτεί σ’ έναν συνεπή και δεξιοτέχνη επαγγελματία. Αυτή τη στιγμή σκηνοθετεί το «Έβερεστ», άλλη μία «παγωμένη» περιπέτεια με τους Τζέικ Γκίλενχαλ και Τζος Μπρόλιν.

Info: Στα Βαθιά (Djúpið/The Deep). Δραματική Περιπέτεια. Ισλανδία-Νορβηγία-Γερμανία 2012. Πρεμιέρα: Πέμπτη, 20 Φεβρουαρίου. Σκηνοθεσία: Μπαλταζάρ Κορμάκουρ. Παίζουν: Όλαφουρ Ντάρι Όλαφσον, Μαρία Σιγκουρνταρντοτίρ, Γκούνγιον Πέντερσεν. Διανομή: Videorama Films



εμφάνιση σχολίων