4
1
σχόλια
1482
λέξεις
ΣΙΝΕΦΙΛ

Τ’ απόνερα του γαλλικού Νέου Κύματος των 60’s, συναντούν τους άθλους των Ηρακλή και Λαρς φον Τρίερ

ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΑΚΗΣ ΛΑΚΤΑΡΙΔΗΣ [email protected]
30 Ιανουαρίου 2014

Nymphomaniac, Μέρος 1: Ο Σέλιγκμαν (Στέλαν Σκάρσγκαρντ), ένας Εβραίος διανοούμενος, βρίσκει τη Τζο (Σαρλότ Γκενσμπούρ) δαρμένη σ’ ένα δρομάκι. Θα την περιμαζέψει στο διαμέρισμά του κι όταν ξεκινά να περιποιείται τα τραύματά της, εκείνη, δεδηλωμένη νυμφομανής, θα του αφηγηθεί, την ερωτική-σεξουαλική πορεία της, από τα παιδικά της χρόνια έως εκείνη τη στιγμή. Το Nymphomaniac, Μέρος 1 στα 118 λεπτά της διάρκειάς του, εμπεριέχει τα πέντε, από τα οκτώ κεφάλαια που συνολικά αποτελούν την αφήγηση της υπερσεξουαλικής, «τσούλας» Τζο, στον ασέξουαλ, «κουλτουριάρη» Σέλιγκμαν. Αυτή είναι η soft core, εκδοχή της ταινίας. Στην σκληρότερη εκδοχή της, body doubles των ηθοποιών, από έμπειρους σταρ του πορνό, αντικαθιστούν τους πρωταγωνιστές στα κοντινά των γεννητικών οργάνων.

Σε τούτο το τρίτο μέρος της Τριλογίας της Κατάθλιψης, μετά τον Αντίχριστο και τη Μελαγχολία, ο τρομερός Δανός σκηνοθέτης, μοιάζει να θέλει να συνοψίσει όλα τα θέματα και τις ιδέες -νοηματικές και κινηματογραφικές- με τα οποία έχει καταπιαστεί σ’ ολόκληρη τη φιλμογραφία του. Κάποιος μπορεί εύκολα να τον ψέξει για αλαζονεία, μισογυνισμό, ιδεοληψία και προβοκατόρικες πρακτικές (και δηλώσεις), όμως ταυτόχρονα, κανείς δεν μπορεί ν’ αρνηθεί την  απαράμιλλη δεξιοτεχνία του και την παιγνιώδη διάθεση του να εξερευνά αγεωγράφητες περιοχές, σπάζοντας κανόνες και κινηματογραφικές φόρμες στον ευρύτερο χώρο του mainstream σινεμά. Δεν πρέπει να ξεχνάμε επίσης και την συνεισφορά του, στην μακροχρόνια άνοιξη του Δανέζικου κινηματογράφου (και όχι μόνο) με τις συμπαραγωγές της Zentropa (Ιταλικά για Αρχάριους, In a Better World, Το Κυνήγι), της εταιρείας παραγωγής του, φυτώριο νέων και παλαιότερων ταλέντων.

Η φροϊδική και ψυχαναλυτική σημασία του σεξ κι ο ευνουχισμός της σεξουαλικής παρόρμησης μέσω αυστηρών κοινωνικών και θρησκευτικών κανόνων, είχαν πάντα εξέχουσα θέση στη φιλμογραφία του. Όσοι παρακολουθούν ευλαβικά τη δουλειά του, δε θα βρούνε τίποτα το πραγματικά σοκαριστικό ή έστω εξόφθαλμα πορνογραφικό στην καινούργια δημιουργία του. Στο πρώτο αυτό μέρος, βλέπουμε την ηρωίδα σε νεαρή ηλικία να ερμηνεύεται από άλλες ηθοποιούς, μια και δεν φτάνει ποτέ στην χρονολογία του παρόντος της αφήγησης της στον Σέλιγκμαν. Αν αγαπάτε το σινεμά του Λαρς φον Τρίερ, θα ενθουσιαστείτε. Αν τη δείτε μόνο για το σκανδαλώδες του θέματος, μάλλον θα κάνετε άδικα τον κόπο. Περισσότερα, μετά την προβολή και του δεύτερου μέρους.

Ιnfo: Nymphοmaniac: Μέρος 1 (Nymph()maniac: Volume 1). Κοινωνικό - Δραματικό. Δανία-Γεμανία-Γαλλία-Βέλγιο- Αγγλία 2013. Επίσημη Πρεμιέρα: Πέμπτη, 30 Ιανουαρίου. Σκηνοθεσία-Σενάριο: Λαρς φον Τρίερ. Παίζουν: Σαρλότ Γκενσμπούρ, Στέλαν Σκάρσγκαρντ, Στέισι Μάρτιν, Σάια Λαμπάφ, Τζέιμι Μπελ, Γουίλεμ Νταφόε, Ούμα Θέρμαν, Κρίστιαν Σλέιτερ, Ούντο Κίερ, Ζαν Μαρκ Μπαρ, Κόνι Νόλσεν. Διανομή: Seven Films & Spentzos Films.




Η Λιμουζίνα: Ο Μάρκος, η Κολέτ και ο Μαξ, από το Παρίσι της δεκαετίας του ʽ60, επιχειρούν ένα ταξίδι με αυτοκίνητο στην Ελλάδα του σήμερα. Μέσα από συναντήσεις με διάφορα μυθικά και φανταστικά πρόσωπα, περνούν από την ξεγνοιασιά των νιάτων στην ωριμότητα. Ο Νίκος Παναγιωτόπουλος (Τα Οπωροφόρα της Αθήνας, Αυτή η Νύχτα Μένει, Τα Χρώματα της Ίριδος), με μιά αυθαίρετη αντιστοιχία, θα μπορούσε να θεωρηθεί, ο Λαρς φον Τρίερ της χώρας μας. Όχι τόσο για την τολμηρή θεματική του, αν και δεν έχει λείψει κι αυτή (Delivery, Οι Τεμπέλιδες της Έφορης Κοιλάδας), όσο για την ποικιλία της θεματικής του, αλλά και της τόλμης του να μην ακολουθεί τους κινηματογραφικούς κανόνες.

Λάτρης του Γαλλικού νέου κύματος των 60s, δεν έκρυψε ποτέ την αγάπη του για την εξερεύνηση μιας νέας κινηματογραφικής γλώσσας, πέρα από τις διάφορες αγκυλώσεις του ακαδημαϊσμού κάθε είδους (κωμωδία, μιούζικαλ, δράμα), με το οποίο καταπιάνεται κάθε φορά. Εδώ, στην καινούργια δουλειά του με τον τίτλο Λιμουζίνα: Κωμωδία Παρεξηγήσεων βασισμένος πάνω σε μία σειρά από διηγήματα του φίλου του, Ζάχου Ε. Παπαζαχαρίου, δημιουργεί μια ιδότυπη σουρεαλιστική κωμωδία παρεξηγήσεων, σε εντελώς άχρονο στιλ, από την οποία παρελαύνουν πρόσωπα όπως o Σάμιουελ Μπέκετ. ο Φερνάρντο Αραμπάλ ή ο Νόρμαν Μέιλερ, ανακατεύοντας δημιουργικά στιλ και τεχνοτροπίες, για να μας διηγηθεί την ιστορία ενός ερωτικού τριγώνου, ενός Έλληνα φέρελπη συγγραφέα, μιας νεαρής Γαλλίδας από τη Λιμόζ (εξού και Λιμουζίνα) και του Γερμανού εραστή της. Τους συναντάμε σ’ ένα παρισινό καφέ της δεκαετίας του 60 και τους ακολουθούμε στο ταξίδι τους προς την Ελλάδα του σήμερα και προς την συναισθηματική τους, ενηλικίωση. Ο Νίκος Κουρής, η Δούκισα Νομικού, ο Άντριαν Φρίλινγκ πρωταγωνιστούν μαζί με τον Δημήτρη Καταλειφό, τον Τάκη Σπυριδάκη και τον Λευτέρη Βογιατζή (στον τελευταίο του κινηματογραφικό ρόλο), υπηρετώντας ευσυνείδητα το ιδιότυπο, άναρχο στιλ του αγαπημένου Έλληνα σκηνοθέτη, ο οποίος δεν χωράει σε κανένα καλούπι (ιδιοτροπία από την οποία πηγάζει -για εμάς τουλάχιστον- όλη η γοητεία του συνόλου της δουλειάς του).

Ιnfo: Λιμουζίνα: Κωμωδία Παρεξηγήσεων, Κομεντί. Ελλάδα, 2013. Πρεμιέρα: Πέμπτη, 30 Ιανουαρίου. Σκηνοθεσία: Νίκος Παναγιωτόπουλος. Παίζουν: Νίκος Κουρής, Δούκισα Νομικού, Άντριαν Φρίλινγκ, Δημήτρης καταλειφός, Λευτέρης Βογιατζής, Τάκης Σπυριδάκης, Παύλος Χαϊκάλης, Ακύλας Καραζήσης, Σταμάτης Φασουλής, Στάθης Λιβαθινός, Δημήτρης Πιατάς, Μάκης Παπαδημητρίου. Διανομή: Feelgood Entertainment.




Στη Χώρα των άλλων: Μια νεαρή φοιτήτρια κινηματογράφου και η μητέρα της φεύγουν σε ένα παραθαλάσσιο θέρετρο για να δραπετεύσουν από τα ολοένα αυξανόμενα χρέη τους. Η νεαρή κοπέλα ξεκινά να γράφει ένα σενάριο για μία ταινία μικρού μήκους για να ηρεμήσει. Στο σενάριο της τρεις γυναίκες, με το ίδιο όνομα όνομα, Αν, (ερμηνεύονται και οι τρεις από την Ιζαμπέλ Ιπέρ) εμφανίζονται διαδοχικά στην ίδια παραλιακή περιοχή. Η πρώτη είναι μια επιτυχημένη κινηματογραφική σκηνοθέτης. Η δεύτερη Αν είναι μια παντρεμένη γυναίκα, η οποία έχει μια κρυφή ερωτική σχέση με έναν Κορεάτη. Η τρίτη είναι χωρισμένη και ο σύζυγός της την εγκατέλειψε για μια Κορεάτισα. Στην ίδια πόλη ζει επίσης μια νεαρή κοπέλα που ασχολείται με την πανσιόν της περιοχής, η οποία ανήκει στους γονείς της. Ακόμα, ένας ναυαγοσώστης μένει σε μια σκηνή κοντά στο ξενοδοχείο και επιβλέπει την παραλία. Η κάθε μια Αν φιλοξενείται από το ξενοδοχείο, δέχεται την βοήθεια της κόρης των ιδιοκτητών του μικρού ξενοδοχείου και γνωρίζει κάποια στιγμή τον ναυαγοσώστη. Η συναναστροφή με τους κατοίκους λειτουργεί ως καταλύτης σε πολλαπλά επίπεδα: πολιτισμικό, ερωτικό, υπαρξιακό.

Το γαλλικό νέο κύμα των 60’s, φτάνει μέχρι τα παράλια της νότιας Κορέας των 10’s, σαν ισχνός παφλασμός. Το Στην Χώρα των Άλλων πιθανόν να μην έφτανε ποτέ στη χώρα μας, αν δεν πρωταγωνιστούσε η μεγάλη γαλλίδα ηθοποιός. Πρόκειται για ένα ερωτικό τρίπτυχο, στο οποίο ερμηνεύει τρεις διαφορετικούς χαρακτήρες με το ίδιο όνομα. Σχεδόν όλοι οι υπόλοιποι, ερμηνεύουν τους ίδιους χαρακτήρες και στις τρεις ιστορίες. Ο κορεάτης σκηνοθέτης Σανγκ-σου Χονγκ, (Hahaha, Woman on the Beach, The Day a Pig Fell Into the Well) μοιάζει να θέλει να στήσει μια κωμωδία παρεξηγήσεων, καυτηριάζοντας τον τρόπο με τον οποίο, ντόπιοι και ξένοι, στα παραθαλάσσια θέρετρα κυρίως, μοιάζουν σεξουαλικά διαθέσιμοι ο ένας στον άλλο, ακόμα και όταν δεν το επιδιώκουν πραγματικά. Ο ναυαγοσώστης, ο φάρος, ο καιρός που αλλάζει σε κάθε ιστορία, μοιάζουν σαν εύκολοι συμβολισμοί, οι οποίοι όμως κρατούν το γενικά χαλαρό και ελαφρύ στιλ, σε κάποιου είδους συνοχή. Έτη φωτός μακριά από το φορμαλιστικό, συχνά υπερ-σκηνοθετημένο τρόπο αφήγησης των διάσημων συμπατριωτών του (Κιμ-κι Ντουκ & Τσαν-γου Παρκ), κινηματογραφεί με τον πιο απλοϊκό τρόπο, μια χαμηλού κόστους κι ενδιαφέροντος, χαριτωμένη κομεντί.

Ιnfo: Στην Χώρα των Άλλων (Da-reun na-ra-e-seo/In Another Country). Κομεντί. Κορέα 2012. Πρεμιέρα: Πέμπτη, 30 Ιανουαρίου. Σκηνοθεσία - Σενάριο: Σανγκ-σου Χονγκ. Παίζουν: Ιζαμπέλ Ιπέρ, Τζουν-Σανγκ Γιου, Γιου-μι Τζιονγκ, Γιέο-τζιονγκ Γιουν, Μουν Σανγκ Κιουν. Διανομή: StraDa Films.




Ηρακλής, Η Αρχή του Θρύλου: Μια φορά κι έναν καιρό, στην αρχαία Ελλάδα, η βασίλισα Αλκμήνη, συλλαμβάνει με την θεϊκή παρέμβαση του Δία, τον δευτερότοκο γιο της, Ηρακλή, με την υπόσχεση να ελευθερώσει κάποτε το βασίλειό της από την τυραννία του συζύγου της, Βασιλιά Αμφιτρύωνα. Χρόνια αργότερα, ο νεαρός ημίθεος, ο οποίος είναι γνωστός σε όλους με διαφορετικό όνομα και αγνοεί την πραγματική του φύση, θα σταλεί από τον Αμφιτρύωνα στην Αίγυπτο σε μια καταδικασμένη αποστολή, για να μπορέσει ο αγαπημένος του πρωτότοκος, Ιφικλής, να παντρευτεί την πριγκήπισσα της Κρήτης, Ήβη, η οποία όμως είναι ερωτευμένη με τον Ηρακλή. Σκλάβος, θα παλαίψει στις αρένες του αρχαίου κόσμου, σαν άλλος Μονομάχος και θα καταφέρει, μαζί με τον έμπειστο, σύντροφό του στην μάχη και τις παλαίστρες, Σωτήρη (ναι, σωστά διαβάσατε), να επιστρέψει στην γενέθλια χώρα. Πριν όμως οργανώσει τους χωρικούς ενάντια στην τυραννία του «πατέρα» του, θα πρέπει ν’ αποδεχτεί την θεϊκή του προέλευση και μοίρα.

Ο παροπλισμένος, φιλανδικής καταγωγής σκηνοθέτης, Ρένι Χάρλιν (Cliffhanger, Deep Blue Sea, Πολύ Σκληρός για να Πεθάνει 2), επιστρατεύεται για να γυρίσει, στο πόδι, μια περιπέτεια με ήρωα τον Ηρακλή, και να προλάβει να εκμεταλλευτεί την επικείμενη κυκλοφορία του Ηρακλή τον επόμενο Ιούλιο. Ο σεναριακός αχταρμάς του Ηρακλής, Η Αρχή του Μύθου αναμιγνύει τη θεματική των Thor και του Μονομάχου, με μια χριστιανική αύρα (οι εχθροί του, χλευάζουν τον ήρωα, όταν τους αποκαλύπτει ότι είναι γιος θεού), ανδραγαθήματα Ρομπέν των Δασών και εναέριες, slow motion, χορογραφημένες μονομαχίες τύπου Matrix. Το αποτέλεσμα είναι ιλαρό κι αν κάποιος δεν το πάρει σοβαρά, μπορεί να το βρει και διασκεδαστικό. Μας θύμισε τις Ιταλικές ταινίες με ήρωα τον Ηρακλή, τον Μασσίστα, ή και με τους δύο μαζί, που βλέπαμε στους συνοικιακούς κινηματογράφους των παιδικών μας χρόνων και τις οποίες λατρεύαμε με πάθος.

Info: Ηρακλής, Η Αρχή του Μύθου (The Legend of Hercules). Περιπέτεια. ΗΠΑ 2014. Πρεμιέρα: Πέμπτη, 30 Ιανουαρίου. Σκηνοθεσία: Ρένι Χάρλιν. Παίζουν: Κίλαν Λατζ, Γκάια Βάις, Σκοτ Άντκινς, Ροξαν ΜακΚί, Λίαμ Γκάριγκαν, Λίαμ ΜακΙντάιαρ, Τζόναθον Σάετς. Διανομή: Village Films



εμφάνιση σχολίων