0
1
σχόλια
848
λέξεις
ΣΙΝΕΦΙΛ

Το νέο κύμα στα διεθνή φεστιβάλ, τα βραβεία, το ταμείο και τα προσεχώς

ΒΑΣΙΛΗΣ ΖΟΥΚΑΣ
24 Δεκεμβρίου 2012
Το 2011 ήταν η χρονιά της άνοιξης του ελληνικού κινηματογράφου με παρουσίες (και βραβεύσεις) στα μεγαλύτερα φεστιβάλ, που έστρεψαν το ενδιαφέρον του παγκόσμιου κινηματογραφικού κόσμου στην Ελλάδα. Η φετινή χρονιά είχε καλές ταινίες, αλλά στο σύνολο της υπήρξε κατώτερη των προσδοκιών που είχαν δημιουργηθεί, στρέφοντας το ενδιαφέρον μας στην ελπιδοφόρα χρονιά που έρχεται.

TO NEO ΕΛΛΗΝΙΚΟ KYMA: Ο Γιώργος Λάνθιμος όπως μας είχε προϊδεάσει, μετακόμισε στο Λονδίνο, όπου ετοιμάζει τα επόμενα βήματα του. Κατά τη διάρκεια της χρονιάς οι «Άλπεις» συνέχισαν να προβάλλονται ανά τον κόσμο και να μαζεύουν βραβεία στο Σύδνεϋ, τη Σόφια και αλλού. Η Αθηνά Ραχήλ Τσαγγάρη από την άλλη ετοίμασε την μικρού μήκους ταινία της “The Capsule” που παίχτηκε στην Θεσσαλονίκη, συνεχίζει σε άλλα φεστιβάλ για να προβληθεί με τη νέα χρονιά στο Sundance. Παράλληλα ετοιμάζει τη νέα της μεγάλου μήκους ταινία “Duncharon”, μαύρη κωμωδία επιστημονικής φαντασίας (!) που κέρδισε το βραβείο Arte για το καλύτερο project στη CineMart του Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Ρότερνταμ. Εκεί συμμετείχε και το αναμενόμενο νέο project του Αργύρη Παπαδημητρόπουλου (δείτε τη συνέντευξη που έδωσε στο DOC TV) «Ένα πεινασμένο στόμα» που βασίζεται στο ομότιτλο μυθιστόρημα της Λένας Διβάνη. Ο «Άδικος κόσμος» του Φίλιππου Τσίτου είναι η ελληνική υποψηφιότητα που διεκδικεί μια θέση στην πεντάδα του βραβείου Ξενόγλωσσης Ταινίας στα Όσκαρ του 2013.

ΣΤΑ ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ: O Γιώργος Ζώης επέστρεψε στο Φεστιβάλ Βενετίας κερδίζοντας το βραβείο Καλύτερης Μικρού Μήκους Ταινίας και μια υποψηφιότητα για τα βραβεία της Ευρωπαϊκής Ακαδημίας Κινηματογράφου με την ταινία «Τίτλοι τέλους». Την ίδια εποχή η ταινία του Γιάννη Σμαραγδή «Ο Θεός αγαπάει το χαβιάρι» έκανε sold out πρεμιέρα στο Φεστιβάλ του Τορόντο. Εκεί προβλήθηκε και «Το αγόρι τρώει το φαγητό του πουλιού» του Έκτορα Λυγίζου, το οποίο παίχτηκε κατά τη διάρκεια της χρονιάς σε πολλά φεστιβάλ (Ρότερνταμ, Λονδίνο, Χάιφα, Σεβίλλη, Τάλιν κ.ά.), ενώ η ερμηνεία του πρωταγωνιστή της, Γιάννη Παπαδόπουλου, βραβεύτηκε στα Φεστιβάλ του Καρλόβι Βάρι και της Θεσσαλονίκης.

Νωρίτερα η ταινία “L” του Μπάμπη Μακρίδη έγινε η πρώτη ελληνική που συμμετείχε στο διαγωνιστικό τμήμα του κορυφαίου ανεξάρτητου φεστιβάλ του κόσμου, το Sundance. Το “L” επίσης είναι η τρίτη ταινία σε σενάριο του Ευθύμη Φιλίππου (μετά τον «Κυνόδοντα» και τις «Άλπεις» του Γ. Λάνθιμου) που κάνει αξιοσημείωτη διεθνή καριέρα. Από κει και πέρα πολλές ακόμη ταινίες δοκίμασαν την τύχη τους σε διεθνή φεστιβάλ μικρότερης εμβέλειας, ενώ αρκετές από τις επιτυχίες της προηγούμενης χρονιάς συμμετείχαν σε αφιερώματα στη Νέα Υόρκη και άλλες μεγάλες πόλεις.

ΤΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΒΡΑΒΕΙΑ: Η αρχή έγινε με το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ της Θεσ/κης, όπου βραβεύτηκαν από το κοινό το «Encardia, η πέτρα που χορεύει» του Άγγελου Κοβότσου και η μικρού μήκους «Ο τυφλός ψαράς» των Στρατή Βογιατζή και Θέκλας Μαλάμου. Η Fipresci βράβευσε τη “Sayome” του Νίκου Νταγιαντά. Η επιτυχία του «Άδικου κόσμου» του Φίλιππου Τσίτου συνεχίστηκε και στα Βραβεία της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου κερδίζοντας συνολικά τέσσερα, μεταξύ των οποίων κι αυτό της Καλύτερης Ταινίας. Το αντίθετο συνέβη με τις «Άλπεις» του Γ. Λάνθιμου, που παρά τις 11 υποψηφιότητες, έφυγαν χωρίς βραβείο ευνοώντας συνειρμούς για την ελληνική ζήλεια -αντίθετα η εφημερίδα Guardian τη συμπεριέλαβε στις καλύτερες ταινίες της χρονιάς.

Στο μεγαλύτερο κινηματογραφικό θεσμό της χώρας, το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης έκαναν πρεμιέρα 14 ταινίες. Πέρα από το βραβείο ερμηνείας στο «Αγόρι τρώει το φαγητό του πουλιού», τιμήθηκε με το βραβείο κοινού η ταινία “Papadopoulos & Sons” του ελληνοκύπριου Μάρκου Μάρκου. Νωρίτερα στο Φεστιβάλ Δράμας μεγάλος νικητής είχε αναδειχθεί δικαίως η ταινία «Χαμομήλι» του Νεριτάν Ζιντζιρία (διαβάστε τη συνέντευξη που έδωσε στο DOC TV), κερδίζοντας 4 βραβεία μεταξύ των οποίων και τον Χρυσό Διόνυσο.

ΤΟ ΤΑΜΕΙΟ: Από πλευράς εισιτηρίων η εικόνα είναι εντελώς διαφορετική. Μεγάλος νικητής της χρονιάς είναι ο Χριστόφορος Παπακαλιάτης, του οποίου η ταινία «Αν» -ελλείψει σίριαλ στα ιδιωτικά κανάλια- έχει ξεπεράσει ήδη τα 350 χιλιάδες εισιτήρια, ενώ συμμετέχει ως ηθοποιός και στη δεύτερη πιο πετυχημένη εισπρακτικά ταινία «Ο Θεός αγαπάει το χαβιάρι» του Γ. Σμαραγδή που έχει κόψει πάνω από 300 χιλιάδες εισιτήρια. Παρά τις ελπίδες για πορεία αντίστοιχη με αυτή των φεστιβάλ, ταινίες όπως ο «Άδικος κόσμος» του Φίλιππου Τσίτου και η «Πόλη των παιδιών» του Γιώργου Γκικαπέππα, δεν είχαν τα αναμενόμενα αποτελέσματα. Συνολικά μέσα στη χρονιά προβλήθηκαν στις αίθουσες 20 ταινίες μυθοπλασίας και 8 ντοκιμαντέρ.

Η ΑΠΩΛΕΙΑ: Η χρονιά ξεκίνησε δυσοίωνα, με τον αιφνίδιο θάνατο του Θόδωρου Αγγελόπουλου, ο οποίος παρασύρθηκε από διερχόμενο μοτοσικλετιστή στα γυρίσματα της τελευταίας ταινίας του «Η άλλη θάλασσα» μετατρέποντας τη χρονιά σε έτος Αγγελόπουλου με αναρίθμητα αφιερώματα στο έργο του από εγχώριες και διεθνείς διοργανώσεις.

2013: Για τη νέα χρονιά περιμένουμε να δούμε ταινίες που δεν έχουν βγει ακόμη στις αίθουσες (“Man at sea” του Κωνσταντίνου Γιάνναρη, «Το αγόρι τρώει το φαγητό του πουλιού» του Εκτορα Λυγίζου, “Red city” του Mάνου Τσίζεκ, «Αίμα» του Διαμαντή Καραναστάση κ.α) καθώς και ταινίες που βρίσκονται είτε στο τελικό στάδιο, είτε σε αυτό της προπαραγωγής μεταξύ των οποίων οι “Α blast” του Σύλλα Τζουμέρκα, “Duncharon” της Αθηνάς Ραχήλ Τσαγγάρη, «Ξενία» του Πάνου Κούτρα, “September” της Πέννυς Παναγιωτοπούλου, “Stage fright” του Γιώργου Ζώη, «Φράνκεσταϊν: Η οδύσσεια του θανάτου» του Κώστα Ζάπα, «Ένα πεινασμένο στόμα» του Αργύρη Παπαδημητρόπουλου, «Οι αισθηματίες» του Νίκου Τριανταφυλλίδη, “Lustlands” των Λάκη και Άρη Ιωνά, «Η κοιλάδα των ρόδων» του Νίκου Παναγιωτόπουλου.

εμφάνιση σχολίων