0
1
σχόλια
2093
λέξεις
CULTURE

Και σας προτείνουμε ανεπιφύλακτα

DOC TV
20 Δεκεμβρίου 2012

Υπέροχοι Απόκληροι, Λέοναρντ Κοέν: Πρόκειται για μια κλασική ερωτική τραγωδία, ένα βιβλίο παράφορο, ποιητικό, βασανιστικό και συγκινητικό, το οποίο θεωρείται ένα από τα πρωτοποριακά λογοτεχνικά έργα της δεκαετίας του ’60 και μία από τις πιο τολμηρές δημιουργίες του Λέοναρντ Κοέν. Από τη μία η Κάτερι Τεκακουίθα, μια μοϊκανή αγία της Καθολικής Εκκλησίας, και από την άλλη ένα παράφορο ερωτικό τρίγωνο. Οι ήρωες άλλοτε δρομολογούν ή αναστέλλουν την άνευ όρων παράδοση στα ένστικτά τους, άλλοτε διεκδικούν το ρόλο του αγίου και άλλοτε του ηδονοθήρα. Το βιβλίο μοιάζει να ενσαρκώνει ολόκληρη τη δεκαετία του ’60 και οι κριτικοί χαρακτήρισαν τον τότε άσημο Λέοναρντ Κοέν ως μετεμψύχωση του Τζέιμς Τζόις. Για τους λάτρεις της μουσικής και των στίχων του. Εκδ. Κέδρος.

Η τελευταία σελίδα, Γκαζμέντ Καπλάνι: Ένα νουάρ μυθιστόρημα, με αρκετό μαύρο χιούμορ και λιτή περιγραφή που κόβει την ανάσα. Παράλληλοι βίοι ανθρώπων που ζουν όχι μόνο σε διαφορετικές πόλεις (Θεσσαλονίκη, Τίρανα, Αθήνα, Σανγκάη, Όσλο), αλλά και σε διαφορετικές εποχές. Η μία ιστορία εκτυλίσσεται από την άνοιξη του ’43 κι έπειτα, όταν μια ομάδα ελλήνων εβραίων καταφέρνει να διαφύγει από τη Θεσσαλονίκη και να σωθεί βρίσκοντας καταφύγιο στα Τίρανα. Εκεί θα μείνουν χωρίς να εγκαταλείψουν ποτέ τη χώρα, αφού τα σύνορά της μετά τον πόλεμο έκλεισαν ερμητικά για σαράντα πέντε χρόνια κι ο μοναχογιός της οικογένειας (που φυσικά μεγαλώνει ως αλβανός), γίνεται υπεύθυνος του Τμήματος Απαγορευμένων Βιβλίων στην Εθνική Βιβλιοθήκη των Τιράνων. Η δεύτερη, παράλληλη, ιστορία μάς επαναφέρει στο 2011, όπου ο βιβλιοθηκάριος Αλί πεθαίνει από έμφραγμα στη Σανγκάη, κι ο γιος του προσπαθώντας να φέρει τη σορό του στα Τίρανα ανακαλύπτει τα μυστικά της οικογένειάς του. Παρελθόν και παρόν, ήρωες και αντιήρωες, λάθος εποχές και λάθος έρωτες, όλα συναντιούνται στο μυθιστόρημα του Γκαζμέντ Καπλάνι. Εκδ. Λιβάνης.

Κοσμόπολις, Ντον ΝτεΛίλλο: Ένας νεαρός πολυεκατομμυριούχος ζει σε ένα διαμέρισμα 48 δωματίων στο Μανχάταν και επηρεάζει τα χρηματιστήρια όλου του κόσμου αλλά και το μέλλον χωρών και νομισμάτων. Όλα αυτά, μέσα από την τεράστια λευκή λιμουζίνα του. Παρακολουθούμε τη ζωή του μια μέρα, καθώς διασχίζει τη Νέα Υόρκη για να πάει στον κουρέα που πήγαινε από παιδί. Στη διαδρομή του θα συναντήσει διάφορα απρόοπτα, από μια διαδήλωση κατά της παγκοσμιοποίησης, μέχρι την κίνηση που προκαλεί η επίσκεψη του προέδρου των ΗΠΑ, την κηδεία ενός ράπερ, αλλά και τις επισκέψεις διαφόρων δικών του ανθρώπων μέσα στη λιμουζίνα. Κι ενώ τα παρακολουθεί όλα αυτά από τα τζάμια του αυτοκινήτου κι ονειρεύεται να ζήσει έξω από τα ανθρώπινα όρια, στο τέλος αποδέχεται ότι το όραμά του έχει αποτύχει. Σε μετάφραση του Θωμά Σκάσση. Εκδ. Βιβλιοπωλείον της Εστίας.

Φαρενάιτ 451, Ρέι Μπράντμπερι: Το κλασικό αριστούργημα του Ρέι Μπράντμπερι, που κυκλοφόρησε στην Αμερική το 1953, επανεκδίδεται από τις εκδόσεις Άγρα. Ένα βιβλίο για τη λογοκρισία και γι’ αυτούς που την αψηφούν, επίκαιρο όσο την εποχή που πρωτοεκδόθηκε. Όταν το έγραψε ο Μπράντμπερι πριν από εξήντα χρόνια, ήταν κάτι παραπάνω από προφητικός: προέβλεψε τις δυνατότητες της τεχνολογίας και το πώς ο δυτικός πολιτισμός θα υποδουλωθεί στα media, τα ναρκωτικά και τον κονφορμισμό. Πρωταγωνιστής είναι ένας πυρονόμος που απολαμβάνει να βάζει φωτιά. Ώσπου μια μέρα συναντάει ένα δεκαεπτάχρονο κορίτσι που του μιλάει για το παρελθόν όταν οι άνθρωποι δε φοβόνταν, κι έναν καθηγητή που του μιλάει για το μέλλον, όταν οι άνθρωποι θα μπορούν να σκέφτονται. Κι έτσι η ζωή του αλλάζει. Μια αφήγηση που πολλοί έχουν συγκρίνει με αυτή του Όργουελ και του Χάξλεϊ. Σε νέα μετάφραση του Βασίλη Δουβίτσα. Εκδ. Άγρα.

Ο Μεγάλος Γκάτσμπυ, Σκοτ Φιτζέραλντ: Ο Μεγάλος Γκάτσμπυ είναι αναμφισβήτητα ένας από τους σημαντικότερους λογοτεχνικούς ήρωες του 20ού αιώνα. Ενσαρκώνει όσο κανείς άλλος το Αμερικανικό Όνειρο: η επιδίωξη της επιτυχίας, της κοινωνικής ανέλιξης, του πλούτου, ανεξαρτήτως καταγωγής, μόρφωσης και θρησκείας. Η ζωή του Γκάτσμπυ συνδέεται αναπόσπαστα με τη Νέα Υόρκη της δεκαετίας του ’20, με τη χρυσή εποχή της τζαζ, τα ξέφρενα πάρτι, τις ακρότητες και τα χαλαρά ήθη. Ο αναγνώστης λατρεύει από νωρίς αυτόν το χαρακτήρα, ακόμα και στις πιο «σκοτεινές» συναλλαγές του, και ιδιαίτερα για τον απόλυτο, ρομαντικό, εμμονικό έρωτά του για τη Νταίζη. Ένα από τα πιο σημαντικά έργα του Φράνσις Σκοτ Φιτζέραλντ. Σε μετάφραση Άρη Μπερλή από τις εκδόσεις Άγρα, Φώντα Κονδύλη από Εκδόσεις Πατάκη και προσεχώς και από τις εκδόσεις Παπαδόπουλος.

Η Ανιψιά και άλλα δύο κλασικά ερωτογραφήματα, Άντον Τσέχοφ, Σεργκέι Γεσένιν: Ερωτικά διηγήματα από το τον Άντον Τσέχοφ; Σίγουρα απροσδόκητο. Όμως οι περισσότεροι συγγραφείς ακόμα, και οι λεγόμενοι «κλασικοί», έχουν πειραματιστεί με την ερωτική λογοτεχνία γράφοντας σε μια γλώσσα που ξεφεύγει από τα συνήθη τους όρια. Γιατί τελικά η καλή λογοτεχνία δεν κολλάει σε αυστηρά σύνορα μεταξύ των ειδών, των σχολών κ.ο.κ. Τρεις ερωτικές ιστορίες γραμμένες από τον Άντον Τσέχοφ (ανάμεσά τους και η Γκαλτσόνκα) και τον Σεργκέι Γεσένιν, διασκεδαστικές και πικάντικες. Σε μετάφραση Δημήτρη Β. Τριανταφυλλίδη. Εκδ. Καστανιώτη.

Ένας Αστρολάβος του Ουρανού και της Ζωής, Γιώργος Γραμματικάκης: Ο αστρολάβος ήταν ένα εργαλείο που καθοδηγούσε τους ναυτικούς στα ταξίδια τους. Ο Αστρολάβος του Ουρανού και της Ζωής του Γιώργου Γραμματικάκη έχει παρόμοιο ρόλο. Μας καθοδηγεί στα μεγάλα αινίγματα του Σύμπαντος, τους μακρινούς γαλαξίες, στην αντιύλη, στα πειράματα του CERN, στις αναζητήσεις του νετρίνου στα νερά της Πύλου, στην έννοια του χρόνου και στην αναζήτηση εξωγήινης ζωής. Αυτός είναι ο Αστρολάβος του Ουρανού. Γιατί το δεύτερο σκέλος του, ο Αστρολάβος της Ζωής, μας καθοδηγεί στη ζωή του ανθρώπου, στην Ελλάδα της κρίσης, στις αιτίες των σημερινών δεινών και στη ανθρώπινη μοίρα που βρέθηκε εγκλωβισμένη ανάμεσα στην εκρηκτική ανάπτυξη της τεχνολογίας και σε ένα κυρίαρχο οικονομικό σύστημα με ανάλγητο πρόσωπο. Αυτά είναι και τα δύο σύμπαντα στα οποία κινείται εδώ και χρόνια ο ίδιος ο συγγραφέας, επιστήμη και άνθρωπος, και σε αυτά καλεί τον αναγνώστη να συμπορευτεί μαζί του. Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης.

Εναντίον, Γιάννης Σκαρίμπας, Ντίνος Χριστιανόπουλος: Τρία κείμενα από τους συγγραφείς Γιάννη Σκαρίμπα και Ντίνο Χριστιανόπουλο, που εκφράζουν ηχηρά την αντίθεση και των δύο σε βραβεύσεις λογοτεχνικές, κρατικές κ.ά. Διότι, όπως γράφει ο Σκαρίμπας, «δε βραβεύονται οι άνθρωποι, δεν είναι αγελάδες». Τα δύο κείμενα «Εναντίον» του Χριστιανόπουλου είναι και κατά των επιχορηγήσεων, των λογοτεχνικών συντάξεων, των σχέσεων με το κράτος, των εφημερίδων, αλλά και εναντίον των φεστιβάλ, γιατί όπως χαρακτηριστικά γράφει ο ίδιος: «γίνονται πάντα για τους φιλότεχνους αστούς και για τους τζαμπατζήδες ψηφοφόρους -ποτέ για το λαό ή για τους καλλιτέχνες…». Εκδ. Άγρα.

Διασυρμός, Γιώργος Ίκαρος Μπαμπασάκης: Ένα ιδιαίτερο μυθιστόρημα, με δύσκολη για τους μη μυημένους γραφή, αφιερωμένο στην αντίσταση στη φθορά των αξιών. Η Αθήνα βέβαια είναι και μέσα από τη ματιά του Μπαμπασάκη αιχμάλωτη μιας καλπάζουσας φθοράς όπου η κουτοπονηριά έχει την ηγεμονία και η Φιλία, η Ευγένεια, η Αγάπη, η Αξιοπρέπεια έχουν βρεθεί στο περιθώριο. Από το πάθος της μέθης, στη μέθη του πάθους γνωρίζουμε αυτούς που προσπαθούν να διατηρήσουν μια λάμψη στη μουντάδα και τους αγαπημένους φίλους του συγγραφέα, συγγραφείς, μουσικούς και σκηνοθέτες που, ζώντας στο περιθώριο της μεταπολίτευσης, έμειναν μακριά από το κυνήγι της εξουσίας και των προνομίων. Εκδ. Βιβλιοπωλείο της Εστίας.
 
Πάνω κάτω η Πατησίων, Κατερίνα Γώγου: Μια πολυσυλλεκτική έκδοση 96 σελίδων, με φωτογραφίες και κείμενα που γράφτηκαν για την Κατερίνα Γώγου από τους φίλους της Γιώργο Κορδελλά, Όλια Λαζαρίδου, Γιώργο Δάγλα, Θωμαή Ουζούνη, Γιώργο Μπαλούρδο, Αντώνη Καφετζόπουλο, Λίνα Καρανασοπούλου, Άγγελο Σφακιανάκη, Παναγιώτη (Κάιν) Παπαδόπουλο. Μαζί με το βιβλίο, ένα cd με 20 μελοποιήσεις ποιημάτων της, στο οποίο συμμετέχουν διάφοροι γνωστοί καλλιτέχνες όπως ο Κωνσταντίνος Βήτα, η Βάσω Αλλαγιάννη, ο Πάνος Κατσιμίχας, η Μάρθα Φριντζήλα κ.ά. «Τη θυμάμαι να γράφει μανιωδώς πάνω στη γραφομηχανή της με το τσιγάρο να καίει στο τασάκι. Ή με την ακριβή πένα, που της είχε χαρίσει ένας φίλος-θαυμαστής της. Ήταν αυτόματη η γραφή της Κατερίνας, λίγες φορές έκανε διορθώσεις, κυρίως όταν διάβαζε το γραπτό και δεν της “έβγαινε καλά” στο στόμα. “Δε λέγεται”, έλεγε “δεν είναι καλό εδώ”. Και το ξανάγραφε, προσπαθώντας να βρει το ρυθμό του. Με έβαζε να της τα διαβάζω, να τα ακούσει και τσαντιζόταν όταν της εντόπιζα τα πολλά ορθογραφικά λάθη που έκανε» (απόσπασμα από το βιβλίο, από το κείμενο του Γιώργου Κορδέλλα). Εκδ. Οδός Πανός Σιγαρέτα.

Πενήντα αποχρώσεις του γκρι, Ε.Λ. Τζέιμς: Μια ερωτικά άπειρη φοιτήτρια λογοτεχνίας παίρνει συνέντευξη από έναν επιτυχημένο επιχειρηματία για το περιοδικό του Πανεπιστημίου, και κάπως έτσι ξεκινά μια παθιασμένη ερωτική ιστορία που αποκαλύπτει πολλά σκοτεινά μυστικά των πρωταγωνιστών, και κυρίως την τάση του πλούσιου Γκρέι να εξουσιάζει την ερωτευμένη φοιτήτρια: άλλοτε με πανάκριβα δώρα κι άλλοτε με περίεργα ερωτικά βοηθήματα. Πρόκειται για το αδιαμφισβήτητο best-seller της χρονιάς, που κέρδισε εκατομμύρια αναγνώστες σε όλο τον κόσμο και διαβάζεται απνευστί. Ευχάριστο, ενίοτε τρυφερό και αστείο, ήδη μεταφράζεται σε περισσότερες από 40 γλώσσες και ξεπερνάει σε πωλήσεις ακόμα και τον Κώδικα Ντα Βίντσι. Οι μισοί το λατρεύουν, οι άλλοι μισοί απλά το μισούν. Σύμφωνα, δε, με πολλούς κριτικούς, εισάγει ένα λογοτεχνικό υβρίδιο, το «πορνό της μαμάς», μια λάιτ δηλαδή εκδοχή του πορνό, που απευθύνεται στη μέση νοικοκυρά. Σε μετάφραση Τιτίνας Σπερελάκη. Εκδ. Πατάκη.

IQ84 Βιβλίο 1, Χαρούκι Μουρακάμι: Ο Μουρακάμι φτιάχνει ένα σύμπαν ποιητικό και επικίνδυνο, μέσα στο οποίο δύο ιδανικοί εραστές ψάχνουν ο ένας τον άλλον χωρίς καν να το γνωρίζουν. Ο χρόνος είναι ρευστός, απροσδιόριστος και η αφήγηση βρίθει από εικόνες, λέξεις, αισθήσεις. Σε αυτήν την ιστορία αγάπης ή σε αυτό το ερωτικό παραμύθι, οι δύο εραστές ρισκάρουν τα πάντα, αφού στο δρόμο τους συναντούν μυστικές αδελφότητες, σέκτες, αδίστακτους δολοφόνους, μαύρες ιστορίες. Υπάρχουν όμως και πολλά «μαγικά» στοιχεία, όπως μια χρυσαλλίδα στα σύννεφα, μια ματιά στα δύο φεγγάρια 1Q84 της Πόλης των Γατών. Είναι το magnum opus του Μουρακάμι, που διαβάζεται υπό το άκουσμα στοιχειωμένων μουσικών και με μια γερή δόση νοσταλγίας. Τελικά αυτό που απομένει είναι η παράφορη, λυτρωτική αγάπη. Σε μετάφραση Μαρίας Αργυράκη. Εκδ. Ψυχογιός.

Η τέχνη τού να έχεις πάντα δίκιο, Άρτουρ Σοπενάουερ: Ένα μικρό δηκτικό έργο του Άρτουρ Σοπενάουερ για την τέχνη της «εριστικής διαλεκτικής», την οποία ο ίδιος ο φιλόσοφος όρισε ως «την τέχνη του να λογομαχεί κανείς -και να λογομαχεί με τέτοιον τρόπο ώστε να υπερασπίζεται επαρκώς τις θέσεις του, είτε έχει δίκιο είτε άδικο». Το ανατρεπτικό δοκίμιο, που είναι γραμμένο με οξύ υποδόριο χιούμορ, αυτοσυστήνεται ως εγχειρίδιο επικράτησης εναντίον οποιουδήποτε αντιπάλου σε μια αντιπαράθεση. Ο Σοπενάουερ υποστηρίζει ότι δεν υπάρχει αντικειμενική αλήθεια, ότι είναι απλώς μια τυχαία συγκυρία και άρα απλώς πρέπει να επικεντρωνόμαστε στην υπεράσπιση της θέσης μας και στην αντίκρουση της θέσης του αντιπάλου. Στην πραγματικότητα βέβαια, ο μεγάλος φιλόσοφος του 19ου αιώνα ήθελε απλώς να διδάξει πώς να αναγνωρίζει κανείς τη «στρεψοδικία», όπως τη χαρακτήρισε, και πώς να την αντιμετωπίζει (είτε τη συναντά σε πολιτικούς, δημοσιογράφους, διαφημιστές ή εμπόρους). Σίγουρα στην εποχή μας είναι πιο χρήσιμο από ποτέ. Σε μετάφραση Μυρτώς Καλοφωλιά. Εκδ. Πατάκη.

Για την αγάπη της γεωμετρίας, Σώτη Τριανταφύλλου: Το τελευταίο μυθιστόρημα της Σώτης Τριανταφύλλου είναι μια συνηθισμένη ιστορία αγάπης, μια ιστορία εφηβικού έρωτα. Ή μήπως όχι και τόσο συνηθισμένη; Όλα εκτυλίσσονται εντός μιας μεσοαστικής οικογένειας στο κέντρο της Αθήνας στη δεκαετία του '70. Ένας ιδεολόγος, αριστερός και κοινωνικά καταξιωμένος πατέρας κακοποιεί σωματικά την κόρη του και ψυχικά το γιο του, και καταπιέζει τη γυναίκα του. Η κόρη, η Ανατολή Μπότσαρη που είναι και η αφηγήτρια του βιβλίου, αγαπάει την γεωμετρία, είναι έξυπνη, μορφωμένη και καταθλιπτική. Ζει έναν αποτυχημένο εφηβικό έρωτα και βιώνει απανωτές ταπεινώσεις, απώλειες, συμβιβασμούς. Ακολουθεί μια αυτοκτονία κι έτσι επιστεγάζεται αυτό το «πικρότατο χρονικό της νιότης». Εκδ. Πατάκη.

Χαμογέλα ρε… Τι σου ζητάνε;, Χρόνης Μίσσιος: «Ο άνθρωπος μπορεί να ζήσει ευτυχισμένος μόνον σε σχέση ελευθερίας και ευτυχίας με τους συνανθρώπους του, σε συναισθηματική αρμονία με τον εαυτό του, αλλιώς γίνεται σκατό ανθρώπινο, το πιο άχρηστο και επικίνδυνο πράγμα δηλαδή, διότι και το σκατό των ζώων ακόμα είναι ευλογία Θεού για τα λουλούδια και τα φυτά. Μόνο ο άνθρωπος, που τρώει και καταστρέφει τα πάντα, παράγει άχρηστα και επικίνδυνα πράγματα, και για τη φύση και για τη ζωή». (Απόσπασμα από το Χαμογέλα, ρε… Τι σου ζητάνε). Είναι το δεύτερο βιβλίο του Χρόνη Μίσσιου που αποτυπώνει την οδυνηρή πολιτική του εμπειρία, σε ένα κείμενο γραμμένο με απλή συνειρμική γλώσσα και πολλά αυτοβιογραφικά στοιχεία. Ο συγγραφέας, που πέρασε μεγάλο διάστημα της ζωής του σε φυλακές και εξορίες λόγω των αριστερών του φρονιμάτων και ουσιαστικά έμαθε γραφή και ανάγνωση μέσα στις φυλακές, πέθανε πρόσφατα αφήνοντας πίσω του μια λογοτεχνία που απεικονίζει ένα σκληρό κόσμο, αλλά παρ' όλα αυτά είναι γεμάτη αισιοδοξία και πίστη στον άνθρωπο. Εκδ. Γράμματα.

Σημείο Ωμέγα, Ντον ΝτεΛίλλο: Πρόκειται για ένα φιλοσοφικό, πολιτικό μυθιστόρημα για τα ηθικά διλήμματα που αντιμετωπίζει ο σύγχρονος άνθρωπος, για τον πόλεμο, τις ανθρωπιστικές αξίες και το ρόλο της τεχνολογίας από το «λογοτέχνη-σαμάνο» Ντον ΝτεΛίλλο. Ο Ρίτσαρντ Έλστερ, σύμβουλος στο Πεντάγωνο για θέματα πολέμου, αποσύρεται σε ένα απομονωμένο σπίτι στην έρημο για να ηρεμήσει και να σκεφτεί. Εκεί τον επισκέπτεται ένας νεαρός σκηνοθέτης, που θέλει να γυρίσει ταινία με θέμα την εμπειρία του Έλστερ από τα πολεμικά συμβούλια. Η συγκατοίκηση εξελίσσεται αργά, μέχρι που η επίσκεψη της κόρης του Έλστερ αλλάζει το σκηνικό. Μια ιστορία που έχει ως φόντο της την Αμερική που χάνει την ταυτότητα και την παντοκρατορία της, τον πόλεμο και την 11η Σεπτεμβρίου. Εκδ. Εστία.

εμφάνιση σχολίων