0
3
σχόλια
904
λέξεις
CULTURE
Ο πίνακάς της σημείωσε ρεκόρ και ξεπέρασε την αξία των έργων του συζύγου της Ριβιέρα. Απεικονίζει όμως καλύτερα από οτιδήποτε άλλο την σχέση της με εκείνον, που στην εποχή τους ήταν διασημότερος από εκείνη
 
DOCTV.GR | ΦΩΤΟ:  WIKIART
22 Νοεμβρίου 2021
Ο  πίνακας της Μαξικανής Φρίντα Κάλο πουλήθηκε σε δημοπρασία στη Νέα Υόρκη για 34,9 εκατομ δολάρια. Αποτελεί τιμή ρεκόρ για έργο της, αλλά ταυτόχρονα ξεπέρασε το ρεκόρ για το έργο τέχνης με την μεγαλύτερη χρηματική αξία από τη Λατινική Αμερική το οποίο κατείχε ο σύζυγός της Ριβέρα.

Η αυτοπροσωπογραφία της Κάλο, Diego y yo (Ο Ντιέγκο και εγώ, 1949), με το πρόσωπο του συζύγου της και επίσης ζωγράφου, Ντιέγκο Ριβέρα, ενσωματωμένο στο μέτωπό της, ξεπέρασε το ρεκόρ του πίνακα Los Rivales (1931) που είχε πουληθεί στην τιμή των 9,76 εκατομ δολαρίων το 2018.
 
Διαβάστε επίσης: Οι ερωτικές επιστολές της Φρίντα Κάλο στον Ντιέγκο Ριβέρα 

Υπάρχει όμως μια τραγική ειρωνεία. Ο πίνακας απεικονίζει ίσως καλύτερα τη σχέση της Κάλο με τον Ριβέρα. Το πρόσωπο του βρίσκεται πάνω στο μέτωπό της σαν να είναι το τρίτο της μάτι, ενώ τρέχουν τα δάκρυά της. Την εποχή που δημιουργήθηκε ο ζωγράφος είχε εγκαταλείψει την Κάλο για τη Μεξικανή ηθοποιό Μαρία Φέλιξ.
 
Η Κάλο γνώρισε τον Ριβέρα το 1922, όταν εκείνος ήταν ένας ήδη παγκοσμίου φήμης καλλιτέχνης, με τις διάσημες τοιχογραφίες του να κοσμούν δημόσιους χώρους. Η ίδια ήταν μόλις 15 ετών. Θα είναι ο γάμος «ενός ελέφαντα με μία περιστέρα», φέρεται να είπε η μητέρα της, όταν της ανακοίνωσε την είδηση. Παρότι ο Ριβιέρα είχε τα διπλάσια χρόνια από την Κάλο ήταν είχε πολλές «κατακτήσεις», δηλαδή ήταν συστηματικά άπιστος ή αλλιώς δεν θεωρούσε ότι υπάρχει λόγος να είναι μονογαμικός.

 «Ο γάμος ενός ελέφαντα με μία περιστέρα» είπε η μητέρα της Κάλο όταν έμαθε τα νέα…                      

 Παντρεύτηκαν το 1929, χώρισαν δέκα χρόνια μετά και ξαναπαντρεύτηκαν το 1940. «Μόνιμο πρόβλημα στον γάμο τους ήταν η αδυναμία του Ριβέρα στις όμορφες γυναίκες. Κανείς δεν θα μπορούσε να μιλήσει κολακευτικά για την εξωτερική του εμφάνιση αλλά ελάχιστες γυναίκες του αντιστάθηκαν. Αναρίθμητες καλλονές, έπεφταν στην αγκαλιά του και δήλωναν βαθιά ερωτευμένες» γράφουν οι βιογράφοι του. Όταν γνώρισε την Κάλο το 1928, ήταν παντρεμένος με τη δεύτερη γυναίκα του, την καλλονή Γουαδελούπε Μαρίν, που είχε υπάρξει μοντέλο για πολλά έργα του. Παντρεύτηκαν το 1929 παρά τις αντιδράσεις της μητέρας της Κάλο, που πίστευε ότι ο γάμος της κόρης της ήταν γάμος “ενός ελέφαντα με μία περιστέρα”.

Οι έρωτες του Ριβέρα δεν σταμάτησαν. Αλλά η Κάλο το γνώριζε και η ίδια είχε σχέσεις με άλλους άνδρες αλλά και γυναίκες, όπως η περίφημη χορεύτρια, Τζοζεφίν Μπέικερ. Ο Ριβέρα δεχόταν χωρίς παράπονα τις σχέσεις της Κάλο με γυναίκες, αλλά με τους άντρες, γινόταν έξω φρενών.

Διαβάστε επίσης: Παράξενη σαν εμένα 

Η αδερφή της Κάλο γίνεται “μούσα” του Ριβέρα. Το 1934 ο Ριβέρα χρησιμοποίησε ως μοντέλο την Κριστίνα, που ήταν αδελφή της Φρίντα. Φυσικά, την έριξε στο κρεβάτι και η Κάλο κατέρρευσε. Η ζωγράφος έγραψε στο ημερολόγιό της: “Είμαι σε τέτοια κατάσταση θλίψης, που δεν μπορώ να ζωγραφίσω. Η κατάσταση με τον Ντιέγκο χειροτερεύει κάθε μέρα”. Όσο καιρό ήταν ο Ριβέρα μπλεγμένος με την αδερφή της, η Κάλο, που μπορούσε πάντα να εκφράζει τον πόνο της σε καμβάδες, ζωγράφισε μόνο ένα πίνακα.

Ο πίνακας είχε τίτλο “Μερικές Μικρές Μαχαιριές” και απεικονίζει ένα στυγερό έγκλημα που είχε συνταράξει τη μεξικάνικη κοινωνία. Ένας άντρας μαχαίρωσε τη γυναίκα του 16 φορές και σχολίασε αργότερα ότι δεν την είχε πειράξει, εκτός από “μερικές μικρές μαχαιριές”!  Η προδοσία του Ριβέρα είχε αφήσει αντίστοιχα τραύματα στην ψυχή της Κάλο. Η Κάλο κι ο Ριβέρα πήραν διαζύγιο το 1939. Ξαναπαντρεύτηκαν ένα χρόνο αργότερα. Αλλά ζούσαν σε ξεχωριστές οικίες, οι οποίες συνδέονταν με ένα διάδρομο. Ίσως ήταν ο μόνος τρόπος να συνυπάρξουν.

Κάλο και Τρότσκι. Το 1937, ο Ριβέρα προσέφερε άσυλο στον εξόριστο Λέον Τρότσκι. Ο Ρώσος πολιτικός έμεινε στο σπίτι της Κάλο, μαζί με τη γυναίκα του για δύο χρόνια. Λίγο καιρό μετά την άφιξή του στο Μεξικό, ο Τρότσκι έγραφε γράμματα στην Κάλο, τα οποία τα έκρυβε μέσα σε διάφορα βιβλία που της έδινε. Η σχέση τους δεν κράτησε πολύ καιρό. Σύντομα η Φρίντα βαρέθηκε τoν “σχολαστικό του χαρακτήρα”.

«Η ημέρα που πέθανε η Φρίντα, ήταν η πιο τραγική της ζωής μου. Δυστυχώς, κατάλαβα πολύ αργά, ότι το καλύτερο κομμάτι της ζωής μου, ήταν η αγάπη μου για εκείνη» -Ριβέρα                                    

Προβλήματα Υγείας.  Όσο δυνατό ήταν το μυαλό της Κάλο, τόσο αδύναμος ήταν ο οργανισμός της. Σε μικρή ηλικία είχε αρρωστήσει βαριά από πολιομυελίτιδα.  Όταν ήταν δεκαοχτώ χρονών, βρέθηκε ένα βήμα πριν από τον θάνατο, μετά από ένα αυτοκινητιστικό ατύχημα. Κατάφερε να αναρρώσει, αλλά η πλάτη και το δεξί της πόδι τη βασάνισαν μέχρι την τελευταία στιγμή της ζωής της. Το ατύχημα προκάλεσε σημαντικές βλάβες και στη μήτρα της μεγάλης ζωγράφου. Η Κάλο δεν κατάφερε ποτέ να αποκτήσει παιδί.  Ο πόνος, ψυχολογικός και σωματικός, απεικονίζεται με τρομαχτική παραστατικότητα σε πολλούς απ’ τους πίνακές της.  Η υγεία της Κάλο χειροτέρευε, όσο περνούσαν τα χρόνια, τα οποία ξόδευε στα νοσοκομεία, κάνοντας συνεχώς εγχειρήσεις στη σπονδυλική της στήλη. Έγραφε στο ημερολόγιό της, πως σκεφτόταν συνεχώς την αυτοκτονία.

Ο μόνος λόγος που έμενε ζωντανή, ήταν ο Ντιέγκο και “η ματαιοδοξία μου, που με κάνει να νομίζω ότι μπορεί να του λείψω”. Η Κάλο πέθανε στις 13 Ιουλίου του 1954. Μόλις μια βδομάδα πριν, στις 7 Ιουλίου, είχε γιορτάσει τα 47α γενέθλιά της.

“Η ημέρα που πέθανε η Φρίντα, ήταν η πιο τραγική της ζωής μου. Δυστυχώς, κατάλαβα πολύ αργά, ότι το καλύτερο κομμάτι της ζωής μου, ήταν η αγάπη μου για εκείνη”, είχε γράψει ο Ριβέρα στην αυτοβιογραφία του. Πέθανε τρία χρόνια αργότερα.


Το κείμενο γράφτηκε με πληροφορίες από τους Artnet, Guardian, Μηχανή του χρόνου, Artnews
 
 
Διαβάστε επίσης: ΑΦΙΕΡΩΜΑ: Φρίντα Κάλο
 
 
 
εμφάνιση σχολίων