1
2
σχόλια
1667
λέξεις
CULTURE
Το HackAthens 2020 παρουσιάζεται από τις 9 Σεπτεμβρίου, ψηφιακά, χωρίς αντίτιμο και χρονικό περιορισμό, στο Youtube της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση
 
ΜΑΡΙΑΝΙΝΑ ΠΑΤΣΑ
3 Σεπτεμβρίου 2020
Τα έργα δημιουργήθηκαν κατά τη διάρκεια ενός μήνα, στο πλαίσιο της δράσης «HackAthens 2020: Η Αθήνα μετά», επιλέχθηκαν μέσα από ανοιχτή πρόσκληση της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση και αναπτύχθηκαν μέσα από συνεργασία των ομάδων τόσο με τους επιμελητές του πρότζεκτ (Άγγελος Βαρβαρούσης και Πρόδρομος Τσιάβος) όσο και μεταξύ τους. Βίντεο, ψηφιακές εφαρμογές, αμφιωτικές τεχνικές ηχογράφησης, 3D stereo sound, παιχνίδια εικονικής πραγματικότητας και ποίηση, είναι μερικά από τα μέσα που χρησιμοποίησαν.

Απαντώντας στην θεματική του φετινού HackAthens «Τι έρχεται μετά» –που θα δούμε στο πλαίσιο της διεθνούς φήμης Ars Electronica (Garden Athens: Stories of Athens) στην Στέγη– οι καλλιτέχνες θέτουν τα δικά τους ερωτήματα. Ο φόβος και ο εγκλεισμός αδρανοποιούν ή εντείνουν τον πόθο και την επιθυμία; Έχει χρόνο, άρωμα και υφή η μοναξιά; Ποια θα είναι η νέα πολεοδομία της πανδημίας; Μπορεί η καραντίνα να είναι περίοδος επαναπροσέγγισης και συναισθηματικής αφύπνισης των ζευγαριών;…

Τα έργα θα είναι διαθέσιμα από τις 9 Σεπτεμβρίου 2020, χωρίς αντίτιμο και χρονικό περιορισμό στο onassis.org. Την Παρασκευή 11 Σεπτεμβρίου, στις 18:00, οι καλλιτέχνες θα συμμετάσχουν σε μια ανοιχτή διαδικτυακή συζήτηση στο Ψηφιακό Κανάλι του Ιδρύματος Ωνάση.


Το πρόγραμμα είναι το εξής:
THE GREAT BAR IN THE SKY (2020) | Χριστίνα Χρυσανθοπούλου & Όλγα Χατζηφώτη. Διαδραστική αφήγηση. Διάρκεια: 15΄ – 60΄.
Σημείωμα των δημιουργών
Το The Great Bar in the Sky είναι μια μυθοπλαστική, διαδραστική αφήγηση σε ψηφιακή μορφή, η οποία εκτυλίσσεται σε μια εναλλακτική εκδοχή της Αθήνας, όπου η ιστορία πήρε διαφορετική τροπή μετά την πανδημία του Covid το 2020. Εμπνευσμένο από πραγματικά γεγονότα, κυβερνητικές αποφάσεις κατά τη διάρκεια της πανδημίας και μετά από αυτήν, καθώς και από τη ρευστότητα της καθημερινής ζωής μας, και προεκτείνοντάς τα όλα αυτά σε όχι και τόσο μακρινά άκρα, το The Great Bar in the Sky αποσκοπεί να προσφέρει στους χρήστες μια άγνωστη εικόνα της Αθήνας, προκειμένου να προκαλέσει τον αναστοχασμό αναφορικά με την απτή πραγματικότητά μας. Εισερχόμενος στον ψηφιακό κόσμο, ο παίκτης/χρήστης –ένας πραγματικός Αθηναίος– γίνεται επισκέπτης/τουρίστας σε μια άλλη Αθήνα και ενθαρρύνεται να ανασυνθέσει την ιστορία και τη λειτουργία αυτού του μέρους από τις ποιότητες του δημόσιου αστικού χώρου και των προφορικών ιστοριών των κατοίκων του.

Σημείωμα των επιμελητών
Ποια θα είναι η νέα πολεοδομία της πανδημίας; Αρκεί να φοράμε μάσκες και πλαστικά γάντια ή μήπως θα χρειαστούμε «εξωσκαλωσιές» και «αποστασιοποιητές» στο όχι και τόσο μακρινό μέλλον; Η Χριστίνα Χρυσανθοπούλου και η Όλγα Χατζηφώτη, διαμέσου του διαδραστικού βιντεοπαιχνιδιού που σχεδίασαν ειδικά για το HackAthens 2020, επιχειρούν να μας δώσουν την εικόνα μιας άλλης Αθήνας, η οποία κινείται μεταξύ δυστοπίας και ουτοπίας, υποταγής και επανάστασης, με στόχο να προκαλέσουν τον αναστοχασμό μας σε σημαντικά ζητήματα που αφορούν το κοινό μας μέλλον.

Συντελεστές
Σχεδιασμός & Γραφικά: Χριστίνα Χρυσανθοπούλου
Σχεδιασμός & Προγραμματισμός: Όλγα Χατζηφώτη
Ανάθεση – Παραγωγή: Στέγη Ιδρύματος Ωνάση
 
HOME / WORK (2020) | Πάρης Σέληνας. Βίντεο. Διάρκεια: 14΄ 20΄΄
Σημείωμα του δημιουργού
Η πανδημία του Covid-19 επιτάχυνε τις επισφαλείς και εξατομικευμένες μορφές εργασίας, όπως το mcrotasking και την τηλεργασία. Ταυτόχρονα, η κατοικία στην Αθήνα, στην εμβληματική μορφή της αποκαλούμενης πολυκατοικίας, θα μπορούσε να εκθρέψει πιθανές απαντήσεις πίσω από τους τσιμεντένιους τοίχους της. Το Home / Work είναι ένα μικρού μήκους μυθοπλαστικό ντοκιμαντέρ και ένα έργο μυθοπλασίας design. Το σενάριο εστιάζει σε δύο φίλες που ασκούν τηλεργασία, μια τηλεφωνήτρια και μια καθηγήτρια αγγλικών, που η καθεμία νοικιάζει ένα διαμέρισμα στην Αθήνα. Σε μια προσπάθεια να αντιμετωπίσουν την απομονωτική φύση της τηλεργασίας, αποφασίζουν να ζήσουν μαζί σε ένα από τα δύο διαμερίσματα και να εργάζονται από το άλλο. Με την πάροδο του χρόνου, ο χώρος εργασίας έχει μεταμορφωθεί σταδιακά σε κολεκτίβα κοινωνικής εργασίας. Μέσα από τις τυπικές καθημερινές αλληλεπιδράσεις, εκτίθενται και συνεισφέρουν η μία στη δουλειά της άλλης, κάνουν σωματικές δουλειές, πειραματίζονται με χωρικές παρεμβάσεις και στέκονται αλληλέγγυες σε δύσκολους καιρούς. Ισορροπώντας μεταξύ της πρότασης και της πρόκλησης, το Home / Work αποσκοπεί να ενεργοποιήσει τα αντανακλαστικά της λανθάνουσας δυναμικής της πόλης και των ανθρώπων της.

Σημείωμα των επιμελητών
Μπορεί το σπίτι να αντικαταστήσει το γραφείο, τη βιοτεχνία, το σχολείο; Είναι η τηλεργασία το μέλλον μας; Με τι κόστος; Πώς φανταζόμαστε αυτές τις αλλαγές στο πλαίσιο της αθηναϊκής πολυκατοικίας; Η φαινομενική επιβράδυνση της περιόδου της καραντίνας συνοδεύτηκε από μια εκρηκτική μεταβολή στον τρόπο που ζούμε και εργαζόμαστε. Σε αυτό το mockumentary, ο Πάρης Σέληνας ακολουθεί τις ζωές δύο γυναικών που, υπό το βάρος του lockdown, αποφασίζουν να μετατρέψουν τα διαμερίσματά τους σε κοινούς χώρους κατοικίας και εργασίας. Το έργο στέκεται κριτικά απέναντι σε αυτές τις μεταβολές και εξετάζει εύστοχα τις δυνατότητες και τις αδυναμίες της «νέας κανονικότητας».

Συντελεστές
Σενάριο: Πάρης Σέληνας
Σκηνοθεσία: Παύλος Σταμάτης
Εμφανίζονται οι: Θεώνη Δουρίδα, Διώνη Βουγιούκλη, Άννα Γιαρμενίτη
Δημιουργική ομάδα: Θεώνη Δουρίδα, Διώνη Βουγιούκλη, Λουίζα Καραγεωργίου, Πάρης Σέληνας, Παύλος Σταμάτης
Ηχογράφηση: Σωτήρης Λάσκαρης
Βοηθός παραγωγής: Ειρήνη Σταμάτη
Μοντάζ: Παύλος Σταμάτης
Μουσική: Μιχάλης Δεσποτόπουλος
Ανάθεση – Παραγωγή: Στέγη Ιδρύματος Ωνάση

ΑΝ ΕΙΝΑΙ ΩΡΑΙΑ Η ΝΤΕΛΙΒΕΡΟΥ, ΞΥΠΝΑ ΜΕ (2020) | Lotus Eaters. Βίντεο. Διάρκεια: 25΄ 10΄΄
Σημείωμα των δημιουργών
Συχνά, σε περιόδους φόβου, καταφεύγουμε στον πόθο. Πρόκειται για μια ενστικτώδη αντίδραση που εγγράφεται στις αισθήσεις μας: στο ανατρίχιασμα του δέρματος, στους παλμούς που αυξάνονται, στην άγρια επιθυμία να κολλήσουμε ο ένας πάνω στον άλλον, να επιβεβαιώσουμε πως είμαστε ζωντανοί. Η ιδιαιτερότητα της σημερινής κρίσης είναι πως απαγορεύει ακριβώς αυτή την οργιαστική εγγύτητα.

Μπορεί όμως να αστυνομεύσει και την επιθυμία; Με άξονα τα παραπάνω, το έργο Αν είναι ωραία η ντελιβερού, ξύπνα με αποτελείται από μικρές ιστορίες μιας κοπέλας, η οποία εν μέσω πανδημίας περπατάει στις γειτονιές της Αθήνας και φαντασιώνεται ερωτικές ιστορίες με γοητευτικές άγνωστες, αντιπαλεύοντας όλο το άγχος και την απομόνωση που αισθάνεται, με χιούμορ και ερωτισμό.

Χρησιμοποιώντας αμφιωτική (binaural) τεχνική ηχογράφησης, δημιουργεί μια ASMR (Autonomous Sensory Meridian Response) εμπειρία. Η συγκεκριμένη τεχνική επιτρέπει την καταγραφή και την αναπαραγωγή ήχου σε μορφή 3D stereo, όπως τον αντιλαμβάνεται ο ανθρώπινος εγκέφαλος. Μέσα από τα ακουστικά τους, οι ακροατές ακούνε κάθε ενέργεια σαν να συμβαίνει τριγύρω τους: ψίθυροι, ήχοι αντικειμένων, ομιλίες, ηχοτοπία, μελωδίες. Έτσι, η φωνή των ηθοποιών εκλαμβάνεται από τον ακροατή ως προσωπική απεύθυνση, μεταφέροντάς τον σε εκείνον τον ενδιάμεσο τόπο μεταξύ ύπνου και ξύπνιου, στον χώρο όπου γεννιέται η φαντασίωση.

Σημείωμα των επιμελητών
Ο λόγος περί υγείας κυριάρχησε κατά την περίοδο της καραντίνας, σπάνια διακοπτόμενος από τις συζητήσεις περί οικονομίας. Πώς βίωσαν όμως οι νέοι άνθρωποι αυτή την περίοδο; Πώς την βίωσαν τα μέλη της ΛΟΑΤΚΙ κοινότητας; Ο φόβος και ο εγκλεισμός αδρανοποιούν ή εντείνουν τον πόθο και τη σαρκική επιθυμία; Με ένα πρωτότυπο radio drama με πολλά στοιχεία ASMR, οι Lotus Eaters επιδιώκουν να μας μεταφέρουν στον ονειρικό κόσμο μιας νεαρής ομοφυλόφιλης γυναίκας και στις ενδόμυχες σκέψεις της για την περίοδο του lockdown στην Αθήνα, καθώς και για την επόμενη μέρα που επιτέλους «ανοίγουν τα μπαρ».
 
Συντελεστές
Κείμενο: Μαριλού Βόμβολου
Φωνές: Μαριλού Βόμβολου, Πέννυ Ελευθεριάδου, Κατερίνα Σισίννι
Σχεδιασμός ήχου και Αμφιωτική ηχογράφηση: Μανόλης Σταματιάδης
Οργάνωση Παραγωγής: Κατερίνα Λιάτσου
Ανάθεση – Παραγωγή: Στέγη Ιδρύματος Ωνάση

REALITÄT (2020) | Εβίτα Σκουρλέτη. Βίντεο. Διάρκεια: 5΄
Σημείωμα της δημιουργού
«Μην ανησυχείς» του είπε.
«Αυτήν την ώρα, μην ανησυχείς. Όλα γίνονται σωστά κι ας μη γίνονται από χέρι κανενός. Και τα χρώματα που σμίγουν στην κορφή του ουρανού κι αυτά θα γίνουν ένα.
Γι' αυτό σου λέω, αυτήν την ώρα να μην ανησυχείς.
Ζήσαμε πολλές τέτοιες ώρες μαζί. Σαν φίλοι, σαν σύζυγοι. Εραστές, σαν ξένοι.
Και γίνανε όλα ένα. Τα σπαράγγια με την κρέμα, το αλάτι στο νερό.
Και κρασί κόκκινο, ζεστό.
Κι εμείς, ζεστοί ακόμα. Ακόμα όμορφοι και νέοι.
Αφού θέλει θάρρος η ζωή, ας την γιορτάσουμε. Και φόβο λίγο θέλει, να την πάρουμε στα σοβαρά. Τα μικρά της, τα κομμάτια, κομματάκια της. Κι αυτά στα σοβαρά να τα γιορτάσουμε.
Μην ανησυχείς. Έχεις εμένα κι εγώ εσένα, αυτήν την ώρα και για πάντα.»

Σημείωμα των επιμελητών
Η καραντίνα υπήρξε περίοδος τριβών για πολλά ζευγάρια που βίωσαν την «τυραννία» της αδιάλειπτης εγγύτητας. Ωστόσο, για άλλους, η καραντίνα έγινε περίοδος επαναπροσέγγισης και συναισθηματικής αφύπνισης. Η Εβίτα Σκουρλέτη αποδίδει μοναδικά τη διαδικασία επανοικειοποίησης του συντρόφου χρησιμοποιώντας συμβολικά τις φιγούρες του κυρίου και της κυρίας Freud (Νίκος Κουρής και Έλενα Τοπαλίδου) στο φόντο μιας αθηναϊκής αυλής.

Συντελεστές
Σενάριο & Σκηνοθεσία: Εβίτα Σκουρλέτη
Εμφανίζονται οι: Νίκος Κουρής, Έλενα Τοπαλίδου
Πρωτότυπη μουσική: Μιχάλης Καλκάνης
Βοηθός παραγωγής: Νικόλας Μπορόβας
Ηχοληψία: Παναγιώτης Ριζόπουλος
Κουστούμια: Lascaris
Ενδυματολόγοι: Αντώνης Νιφλής, Χρήστος Νιφλής
Κομμώτρια & Μακιγιέζ: Ρούλα Λιανού
Ανάθεση – Παραγωγή: Στέγη Ιδρύματος Ωνάση
 
SOLO (2020) | Μαριαλένα Βυζάκη, Βασιλεία Δερελή. Βίντεο. Διάρκεια: 10΄ 43΄΄
Σημείωμα των δημιουργών
To έργο Solo είναι η παρουσίαση της ομώνυμης ψηφιακής εφαρμογής, που απευθύνεται σε όσους/όσες βίωσαν και πρόκειται να βιώσουν τη συνθήκη της γενικής αστικής απομόνωσης.
Η διαδικασία ανάπτυξης και σχεδιασμού της εφαρμογής βασίζεται στην έρευνα και τον αναστοχασμό γύρω από τη σχετικότητα του χρόνου, τη θεμελιώδη σημασία των αισθήσεων της αφής και της όσφρησης, τη διαπραγμάτευση των ορίων του πραγματικού σε σχέση με το μεταφυσικό και, κατ' επέκταση, το δίλημμα παραμονής στην παρούσα συνθήκη ή μετάβασης σε άλλη.

Έχει η μοναξιά χρόνο, άρωμα και υφή; Ή χαρακτηρίζεται από την παντελή απουσία τους; Μπορούμε να ψηφιοποιήσουμε το συναίσθημα; Μπορούμε να βιώσουμε τον χρόνο μέσα από τον χρόνο διαφόρων λογοτεχνικών έργων; Χακάρεται το ρολόι; Είναι το δέρμα μια αυτόνομη επιθυμητική μηχανή με τη δική της νοημοσύνη; Έχει το δέρμα agenda; Και αν ναι, μπορούμε να τη χακάρουμε; Η μοναξιά είναι μόνο οι περιορισμοί της σάρκας μας ή και κάτι άλλο; Πώς μπορούμε να αναπαραγάγουμε μυρωδιές ψηφιακά; Πώς οδηγούμαστε σόλο προς την αυτογνωσία; Αν γίνουμε φως, αν αποσωματοποιηθούμε, αν περάσουμε σε μια άλλη διάσταση, θα είμαστε σόλο; 

Σημείωμα των επιμελητών
Άνθρωποι-ψηφία ή άνθρωποι-επιθυμητικές μηχανές; Έχει χρόνο η μοναξιά; Έχει άρωμα και υφή; Το Solo είναι ένα έργο video art που βασίζεται στη σύλληψη της Βασιλείας Δερελή και της Μαριαλένας Βυζάκη για μια εφαρμογή που θα συμβάλλει στην αντιμετώπιση της γενικής αστικής απομόνωσης. Η εφαρμογή μάς καλεί να βιώσουμε τη σχετικότητα της εμπειρίας του χρόνου και τη σημασία της όσφρησης και της αφής, που μας γίνεται φανερή διαμέσου της απουσίας τους. Μας καλεί να αναρωτηθούμε αν ο νέος αλγοριθμικός τρόπος ύπαρξης μας οδηγεί τελικά σε σταδιακή απώλεια της σωματικότητάς μας και τολμά να θέσει το μεταφυσικό ερώτημα του «εδώ» και του «επέκεινα» στο επίκεντρο των επιλογών μας.

Συντελεστές
Σύλληψη & Ανάπτυξη: Βασιλεία Δερελή και Μαριαλένα Βυζάκη
Σκηνοθεσία & Μοντάζ: Βασιλεία Δερελή
Σενάριο: Βασιλεία Δερελή και Μαριαλένα Βυζάκη
Γραφικά: Πέτρος Μάιπας
Εμφανίζονται οι: Μαριαλένα Βυζάκη, Σταμάτης Κωτούζας, Μυρτώ Χρήστου
Φωνή: Ξένια Βήτου
Στούντιο ηχογράφησης: "The Cave" by Ekelon
Σχεδιασμός Ήχου & Μουσική: Lip Forensics
Κινούμενα Γραφικά: Εκάτη Σαγιά
Υπότιτλοι: Μαριαλένα Βυζάκη
Ανάθεση – Παραγωγή: Στέγη Ιδρύματος Ωνάση


Info: HackAthens 2020: H Αθήνα μετά | Διαδικτυακή παρουσίαση. Από τις 9 Σεπτεμβρίου 2020. Δείτε τα έργα στο onassis.org. | Συζήτηση με τους συμμετέχοντες καλλιτέχνες στο πλαίσιο της έκθεσης "Ars Electronica Garden Athens: Stories of Athens”. Παρασκευή 11 Σεπτεμβρίου 2020 | 18:00 (EEST). Δείτε τη συζήτηση στο κανάλι του Ιδρύματος Ωνάση στο YouTube
εμφάνιση σχολίων