1
9
σχόλια
408
λέξεις
VISUALISM
Ο καλλιτέχνης που ταξίδεψε από την Ιαπωνία σε όλο τον κόσμο πάνω στο μεγάλο του κύμα, και το ερωτικό του έργο
 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΜΟΥΝΔΕΛΑΣ
19 Φεβρουαρίου 2020

Ο Katsushika Hokusai υπήρξε ένας από τους κορυφαίους Ιάπωνες καλλιτέχνες Ukiyo-e (είδος ξυλογραφίας και ζωγραφικής που γνώρισε άνθιση τον 17ο έως τον 20ο αιώνα στην Ιαπωνία) ζωγράφος και χαράκτης, γνωστός για την σειρά του Thirty-Six Views of Mount Fuji (οι 36 Όψεις του Όρους Fuji) η οποία περιέχει και το διάσημο έργο του Το Μεγάλο Κύμα.

Γεννημένος στο Έντο, το σημερινό Τόκιο, και μεγαλώνοντας σε μία καλλιτεχνική οικογένεια, άρχισε να ζωγραφίζει σε ηλικία έξι ετών και στα 18 έγινε δεκτός στο σχολείο Katsukawa Shunsho, όπου εξειδικεύτηκε στην ξυλογραφία και τη ζωγραφική. Μετά τον θάνατο του ιδρυτή της σχολής Σουνσό, ο Χοκουσάι αποβλήθηκε από τη σχολή (φήμες λένε ότι παρακολουθούσε παράλληλα μαθήματα στην αντίπαλη σχολή Κανό), μια ταπεινωτική εμπειρία που αργότερα πίστεψε πως συνέβαλε στην δημιουργική και καλλιτεχνική του ανάπτυξη. Άρχισε να ζωγραφίζει τοπία και εικόνες της καθημερινής ζωής. Τελικά δεν στέριωσε σε καμία από όλες τις άλλες σχολές ζωγραφικής και άρχισε να διδάσκει δικούς του μαθητές.


Ο Hokusai άλλαζε συχνά το όνομά του, μια πρακτική συνήθη ανάμεσα στους Ιάπωνες καλλιτέχνες της εποχής, ανάλογα με την καλλιτεχνική του ενασχόληση, τους δασκάλους, τις σχολές που φοιτούσε ή τη δημιουργική του φάση. Μερικά από τα τριάντα ονόματα που επέλεξε κατά τη διάρκεια της ζωής του ήταν τα: Σουνρό, Ταουράιγια Σόρι, Χοκουσάι Τομίσα, Τάιτο, Ιίτσου, Gakyō Rōjin Manji (Ο γέρος άντρας που τρελαίνεται για την τέχνη).

Ένα άλλο μεγάλο του ταλέντο ήταν η ικανότητά του να μανατζάρει καλλιτεχνικά τον εαυτό του και να διοργανώνει περφόρμανς, πολύ πριν τους σύγχρονους εικαστικούς. Προκαλούσε το κοινό με τη δημιουργία τεράστιων εικαστικών συνθέσεων σε δημόσιους χώρους που δημιουργούσε με τη βοήθεια των μαθητών του. Η περφόρμανς που έχει μείνει στην ιστορία είχε δύο βασικά συστατικά: μία κότα και κόκκινη βαφή. Ζωγράφισε σε ένα τεράστιο φύλλο χαρτιού μια μεγάλη μπλε καμπύλη, βούτηξε τα πόδια μιας κότας σε κόκκινη βαφή και άρχισε να την κυνηγάει, δημιουργώντας έτσι μια αποτύπωση του παραδοσιακού ιαπωνικού μοτίβου των φύλλων του σφένδαμου που επιπλέουν στον ποταμό Τατσούτα.

Στην ηλικία των 88 ετών, λίγο πριν αφήσει την τελευταία του πνοή, λέγεται ότι αναφώνησε ότι χρειαζόταν μόνο πέντε ακόμα χρόνια ζωής για να γίνει πραγματικός ζωγράφος.

Πρόσφατα το Βρετανικό μουσείο έκανε την μεγαλύτερη μέχρι σήμερα ρετοσπεκτίβα στον Ιάπωνα καλλιτέχνη και μέσω της τεχνολογίας φύσηξε ζωή μέσα στο Κύμα του



Διαβάστε επίσης:
FOCUS #1: Ρονί, ο φωτογράφος του δρόμου
FOCUS #2: Doisneau, ο φωτογράφος του Παρισιού
FOCUS #3: Robert Capa, o φωτορεπόρτερ

εμφάνιση σχολίων