0
2
σχόλια
316
λέξεις
CULTURE
Το εύρημα αυτό αλλάζει τον τρόπο με τον οποίο αντιλαμβανόμαστε την προϊστορική τέχνη
 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΜΟΥΝΔΕΛΑΣ
8 Νοεμβρίου 2017

H σφραγίδα που ανακαλύφθηκε από ζεύγος Αμερικάνων αρχαιολόγων στον τάφο του πολεμιστή στην ευρύτερη περιοχή της Πύλου αποτελεί ένα σπουδαίο εύρημα. Η συντήρηση του έδειξε ότι πρόκειται για έναν σφραγιδόλιθο, μία πέτρα με χάραγμα που σφράγιζε το κερί ή το μολύβι σαν ταυτότητα του κατόχου του. Πάνω του υπάρχει μια εκπληκτικής ακρίβειας σκηνή μάχης, με έναν πολεμιστή να σκοτώνει τον αντίπαλό του, ενώ ένας τρίτος πολεμιστής κείται νεκρός.

Ο Διευθυντής της Βρετανικής Αρχαιολογικής Σχολής στην Αθήνα, Τζον Μπένετ, λέει στους New York Times για το εύρημα: «Με δεδομένο το μέγεθος του λίθου, οι λεπτομέρειες είναι εκπληκτικές». Ο Μάλκολμ Βίνερ, από το Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης της Νέας Υόρκης και ειδικός στο προϊστορικό  Αιγαίο συμπληρώνει: «Είναι ένα από τα αριστουργήματα της αιγαιακής τέχνης και μπορεί να συγκριθεί με σκίτσα του Μιχαήλ Άγγελου που εκτίθενται στο Μουσείο».


Που μπορεί να χαράχτηκε ο λίθος;
Η χρονολόγηση του τάφου τοποθετείται στο 1450 π.Χ. Είναι η εποχή που ο μινωικός πολιτισμός μεταφερόταν από την Κρήτη στην ηπειρωτική Ελλάδα, έναν αιώνα πριν αποκτήσουν μεγάλη δύναμη η Πύλος, οι Μυκήνες και τα άλλα μεγάλα κέντρα. Η κατασκευή ενός τέτοιου κομψοτεχνήματος ήταν αδύνατη για τα δεδομένα της εποχής στην ηπειρωτική Ελλάδα. Ήταν όμως δυνατή στην Κρήτη από όπου μάλλον εισήχθη. Πιθανόν να πρόκειται για αντίγραφο ενός μεγαλύτερου έργου, όπως μιας τοιχογραφίας, και πιθανόν να είχε κατασκευαστεί με τη χρήση μεγεθυντικού φακού, αν και δεν έχουν βρεθεί φακοί στην Κρήτη.

Η πολεμική σκηνή είναι από την Ιλιάδα; Η πολεμική σκηνή θυμίζει την Ιλιάδα, η οποία όμως είναι αρκετούς αιώνες νεότερη. Έτσι τίθεται το ερώτημα του αν αυτή η απεικόνιση επηρέασε τις προφορικές παραδόσεις που «γέννησαν» τα ομηρικά έπη. Σύμφωνα με τη Στόκερ –η μία εκ των δύο αρχαιολόγων-, «αυτή η σφραγίδα θα πρέπει να αναφέρεται σε όλα κείμενα ιστορίας της τέχνης που θα ακολουθήσουν και θα αλλάξει τον τρόπο με τον οποίο αντιλαμβανόμαστε την προϊστορική τέχνη».

εμφάνιση σχολίων