6
6
σχόλια
1510
λέξεις
ΣΙΝΕΦΙΛ
Detroit: Μια Οργισμένη Πόλη. Paulina. Αυτή η Γη Είναι Δική Μας. Έρχεται τη Νύχτα. Ο Νεκρός. Το Πέρασμα του Χρόνου
 
ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΑΚΗΣ ΛΑΚΤΑΡΙΔΗΣ [email protected]
7 Σεπτεμβρίου 2017

DETROIT: ΜΙΑ ΟΡΓΙΣΜΕΝΗ ΠΟΛΗ: Η κινηματογραφική αναπαράσταση ενός πραγματικού επεισοδίου, αστυνομικής βίας και αυθαιρεσίας, εις βάρος μιας ομάδας μαύρων νεαρών και δυο λευκών γυναικών, κατά τη διάρκεια της εξέγερσης στο Ντιτρόιτ το καλοκαίρι του ’67. Στην τρίτη συνεργασία της με τον σεναριογράφο Μαρκ Μπολ (The Hurt Locker, Zero Black Thirty), η βραβευμένη με Όσκαρ Κάθριν Μπίγκελοου, μεταφέρει το επεισόδιο αυτό στην οθόνη, με τον γνωστό από τα δυο προηγούμενα φιλμ α λά Πολ Γκρίνγρας (Τζέισον Μπορν) ρεαλιστικό τρόπο, με την κάμερα στο χέρι. Η αφήγηση χωρίζεται σε τρία μέρη. Στο πρώτο γνωρίζουμε τους τρεις κύριους χαρακτήρες. Έναν μαύρο σεκιουριτά ο οποίος, ενώ σπεύδει να βοηθήσει τους νεαρούς, βρίσκεται στην συνέχεια κατηγορούμενος για τους φόνους. Έναν νεαρό, μέλος ενός φωνητικού συγκροτήματος, το οποίο προσπαθεί να μπει στο δυναμικό της περίφημης δισκογραφικής της πόλης, Motown Records, ο οποίος επέζησε από το φονικό επεισόδιο και τον, επίσης νεαρό λευκό αστυνομικό που ήταν υπεύθυνος, για όσα απαράδεκτα συνέβησαν.

Το μεσαίο κομμάτι, το οποίο έχει δεξιοτεχνικά κλιμακούμενη ένταση είναι και το πιο ενδιαφέρον της όλης αφήγησης, καθώς ξεσκεπάζει τους τρόπους με τους οποίους η -κατά βάση λευκή- αστυνομία, αυθαιρετεί εις βάρος των «έγχρωμων» πολιτών. Πολίτες δεύτερης κατηγορίας, που βρίσκονται πάντοτε στο στόχαστρο των εκπρόσωπων του νόμου κι οι οποίοι (συνήθως λόγω κοινωνικού αποκλεισμού και οικονομικής ανέχειας) έχουν μία ή και περισσότερες συλλήψεις στο ενεργητικό τους.

Στο τρίτο μέρος, η δίκη, σύντομη σε φιλμική διάρκεια και αποσπασματική, μοιάζει αναιμική σε σχέση με όσα έχουν προηγηθεί, ενώ το θρησκευτικού υπόβαθρου φινάλε, έρχεται να αποδυναμώσει ακόμη περισσότερο την καταγγελτική δύναμη της ταινίας, αν όντως αυτός ήταν ο σκοπός της και όχι η επίδειξη σκηνοθετικής μαεστρίας από την πλευρά της Μπίγκελοου, σε μια εποχή που οι αυθαιρεσίες των λευκών Αμερικανών, απέναντι στους αφρικανικής καταγωγής συμπολίτες τους, πουλάνε στα ταμεία. Εξαιρετικοί στο σύνολό τους, οι νεαροί, κατά βάση, ηθοποιοί, η αναπαράσταση της εποχής και των επεισοδίων, στην πολύπαθη Motor Town, Ντιτρόιτ, γενέτειρα του Φράνσις Φορντ Κόπολα, της Motown Soul του Πέρι Γκόρντι και της Techno μουσικής.

Ιnfo: Detroit: Μια Οργισμένη Πόλη (Detroit). Δραματική. ΗΠΑ 2017. Πρεμιέρα: Πέμπτη 7 Σεπτεμβρίου. Σκηνοθεσία: Κάθριν Μπίγκελοου. Παίζουν: Τζον Μπογιέκα, Άντονι Μακί, Άλτζι Σμιθ, Γουίλ Πούλτερ, Τζέικομπ Λάτιμορ, Τζέισον Μίτσελ, Χάνα Μουράι, Τζακ Ρέινορ, Κέιτλιν Ντέβερ. Διανομή: Odeon.





PAULINA: Μία μεγαλοαστή –πολλά υποσχόμενη– δικηγόρος του Μπουένος Άιρες η Παουλίνα, αποφασίζει να κάνει αναστροφή στη ζωή της και αναχωρεί για την βαθιά αργεντίνικη επαρχία. Θα γίνει δασκάλα σε ένα ξεχασμένο από θεούς και ανθρώπους χωριό, όπου η πλειοψηφία είναι αναλφάβητη. Ο πατέρας της, ένας καταξιωμένος ανώτατος δικαστής, προσπαθεί μάταια να την μεταπείσει, ώστε να ασχοληθεί απερίσπαστη με την καριέρα που την περιμένει και την εύκολη ζωή μέσα στους κόλπους της καλής κοινωνίας του Μπουένος Άιρες. Συνοδοιπόρος στις απόψεις του πατρός και ο φίλος της. Η Παουλίνα σε πείσμα πάντων και πασών ξεκινάει το μεγάλο ταξίδι.

Ο σκηνοθέτης και συν-σεναριογράφος Σαντιάγο Μίτρε (El Estudiante, La Cordillera) διασκευάζει ένα κλασικό αργεντίνικο φιλμ νουάρ του 1960 και το μετατρέπει κατά τη συνήθειά του σε μία πολιτική παραβολή. Κάποιος μπορεί εύκολα να ταυτιστεί ταυτόχρονα και με την ιδεαλίστρια Παουλίνα, αλλά και με τον πραγματιστή πατέρα της. Όπως συμβαίνει συνήθως, οι ερωτήσεις που πρέπει να απαντηθούν κρύβουν πάντα τουλάχιστον δύο απαντήσεις. Τι νόημα έχει να ζεις εάν δεν προσπαθήσεις να αλλάξεις προς το καλύτερο τη ζωή τουλάχιστον ενός ανθρώπου; αναρωτιέται κάποια στιγμή η ηρωίδα, συνοψίζοντας έτσι τις προθέσεις της ενδιαφέρουσας αυτής δημιουργίας, η οποία κέρδισε το Βραβείο στην Εβδομάδα της Κριτικής στις Κάννες, το 2015.

Ιnfo: Paulina. Δραματική. Αργεντινή, Βραζιλία, Γαλλία 2015. Πρεμιέρα: Πέμπτη 7 Σεπτεμβρίου. Σκηνοθεσία: Σαντιάγο Μίτρε. Παίζουν: Ντολόρες Φόνζι, Όσκαρ Μαρτίνεζ, Εστεμπάν Λαμότ. Διανομή: Mikrokosmos.


 
ΑΥΤΗ Η ΓΗ ΕΙΝΑΙ ΔΙΚΗ ΜΑΣ: Γαλλική ταινία η οποία αφορά την δράση του Εθνικού Μετώπου της Λεπέν και τον τρόπο με τον οποίο, αυτό, όπως και όλα τα ακροδεξιά κόμματα στον σημερινό κόσμο, μπορεί να φανεί ελκυστικό σε ανθρώπους που αντικειμενικά, έχουν καλές προθέσεις και που νομίζουν ότι έτσι βοηθούν την χώρα τους. Εδώ ηρωίδα είναι μια νεαρή νοσοκόμα που εντάσσεται στο κόμμα χάρη στην πρόταση που της γίνεται από έναν γιατρό που είναι υψηλό στέλεχος του κόμματος. Ταυτόχρονα ερωτεύεται ένα από τα ακραία πρώην μέλη του, που έχει περάσει στην καθαρά ναζιστική δράση, μονάχα που εκείνος της το κρύβει. Η ματιά της προσπαθεί να είναι αχρωμάτιστη αφήνοντας τον θεατή να βγάλει τα δικά του συμπεράσματα. Σκηνοθετεί με ψύχραιμο βλέμμα και τρόπο όσο το δυνατόν πιο ρεαλιστικό, ο Λουκά Μπελβό (38 Μάρτυρες, Μήπως Είσαι ο Τύπος Μου;) ενώ πρωταγωνιστεί η αγαπημένη Εμιλί Ντεκέν (Πέρα Από την Λογική, Μήπως Είσαι ο Τύπος Μου; Ροζέτα), αλλά και οι: Αντρέ Ντισολιέ και Γκιγιόμ Γκουί. Η ταινία βγήκε στην Γαλλία λίγο πριν τις προεδρικές εκλογές κι αντιμετώπισε την χλεύη και τις διαμαρτυρίες του Εθνικού Μετώπου.

Ιnfo: Αυτή η Γη Είναι Δική Μας (Chez Nous/This is Our Land). Κοινωνική Δραματική. Γαλλία, Βέλγιο 2017. Πρεμιέρα: Πέμπτη 7 Σεπτεμβρίου. Σκηνοθεσία: Λουκά Μπελβό. Παίζουν: Εμιλί Ντεκέν, Αντρέ Ντισολιέ. Διανομή: Weird Wave.


 
ΕΡΧΕΤΑΙ ΤΗ ΝΥΧΤΑ: Σε μια μετά-αποκαλυπτική εποχή, όπου μια άγνωστη μεταδιδόμενη θανατηφόρα ασθένεια, θερίζει τον ανθρώπινο πληθυσμό, μια τριμελής οικογένεια που ζει απομονωμένη σε ένα ξύλινο σπίτι, στην καρδιά του δάσους, αποφασίζει να προσφέρει καταφύγιο σε άλλη μία ισάριθμη οικογένεια, που έχει να της προσφέρει τα ζώα που θα τους κρατήσουν όλους ζωντανούς. Σύντομα οι ισορροπίες θα διαταραχτούν καθώς θα καταπατηθούν κάποιοι κανονισμοί ασφαλείας και όλοι θα βρεθούν αντιμέτωποι με μιαν αόρατη απειλή και οι δύο οικογένειες, η μία απέναντι στην άλλη.

Υποδειγματικό και ατμοσφαιρικό ολιγοπρόσωπο θρίλερ που ποντάρει περισσότερο στο σασπένς και λιγότερο στην γραφική βία, το Έρχεται τη Νύχτα, αν και δεν δικαιολογεί επακριβώς τον τίτλο του, εκτός κι αν εννοεί τους εφιάλτες-προειδοποιήσεις τους οποίους βλέπει ο νεαρός Τράβις, μέσα από την ματιά του οποίου ξετυλίγεται κυρίως η αφήγηση, καταφέρνει  με απόλυτα λιτό και καίριο τρόπο, να μιλήσει παραβολικά, για την κοινωνία μας και τις φοβίες της (δεν μαθαίνουμε ποτέ την αιτία της επιδημίας κι η αδιόρατη απειλή δεν αποκτά μορφή), τον σύγχρονο απομονωτισμό, την θέση του – σε ανάγκη – Ξένου δίπλα μας και μέσα στο σπίτι μας (βλέπε πρόσφυγες) και τις ενδοοικογενειακές σχέσεις και ταυτόχρονα να κρατήσει τον θεατή, στην άκρη του καθίσματός του.

Βαθιά απαισιόδοξο για το ανθρώπινο είδος το οποίο πέφτει τελικά θύμα της δικής του παράνοιας και των καλών του προθέσεων που στην πορεία αποκτούν εγκληματική μορφή,  απέναντι στους άλλους, αλλά και στον ίδιο τον εαυτό του, καταφέρνει να θυμίσει το πολιτικά φορτισμένο έργο του Τζορτζ Ρομέρο (Η Νύχτα των Ζωντανών Νεκρών, The Crazies), που χάθηκε πρόσφατα και να κρατήσει την τρομακτική, διφορούμενη και απειλητική του αν-ισορροπία, μέχρι το ανησυχητικό τέλος του. Σκηνοθετεί ο Τρέι Έντουαρτ Σουλτς, της περίφημης, αλλά άπαιχτης ακόμη στη χώρα μας, Trisha (2015). Δείτε εδώ το εντυπωσιακό αμερικάνικο, τρέιλερ 3 της ταινίας.

Ιnfo: Έρχεται τη Νύχτα (It Comes at Night). Θρίλερ. ΗΠΑ 2017. Πρεμιέρα: Πέμπτη 7 Σεμπτεμβρίου. Σκηνοθεσία: Τρέι Έντουαρτ Σουλτς. Παίζουν: Τζόελ Έτζερτον, Κρίστοφερ Άμποτ, Κάρμεν Ετζόγκο, Κέλβιν Χάρισον Τζούνιορ. Διανομή: Seven Films.



Ο ΝΕΚΡΟΣ: Ο Γουίλιαμ Μπλέικ ταξιδεύει στα δυτικά σύνορα της Αμερικής στο δεύτερο μισό του 19ου αιώνα. Χαμένος και τραυματισμένος, θα γνωρίσει έναν παράξενο Ινδιάνο που έχει το όνομα Κανένας και ο οποίος πιστεύει ότι ο Μπλέικ είναι ένας νεκρός Άγγλος ποιητής με το ίδιο όνομα. Οδηγημένος από τις καταστάσεις, ο Μπλέικ θα γίνει ένας παρίας, ένας δολοφόνος και σταδιακά θα αποξενωθεί από τον ίδιο του τον εαυτό. Σε επανέκδοση, η πιο εμβληματική, ποιητική και παράδοξη ταινία δρόμου του Τζιμ Τζάρμους (Paterson, Μόνο οι Εραστές Μένουν Ζωντανοί, Στην Παγίδα του Νόμου), η οποία με την μορφή ενός μυσταγωγικού μετα-γουέστερν, ταξιδεύει τον θεατή στον ιδιότυπα συναρπαστικό κινηματογραφικό κόσμο του σπουδαίου αυτού σκηνοθέτη, ο οποίος είναι πάντοτε γεμάτος από αναφορές στους δικούς του αγαπημένους καλλιτέχνες κάθε μορφής τέχνης. Το σάουντρακ υπογράφει ο Νιλ Γιάνγκ και την ασπρόμαυρη φωτογραφία, ο Ρόμπι Μίλερ των ταινιών του Βιμ Βέντερς.

Ιnfo: Ο Νεκρός (Dead Man). Γουέστερν. ΗΠΑ 1995. Επανέκδοση: Πέμπτη 7 Σεπτεμβρίου. Σκηνοθεσία: Τζιμ Τζάρμους. Παίζουν: Τζόνι Ντεπ, Γκάρι Φάρμερ, Λαρς Χένρικσεν, Κρίσπιν Γκλόβερ, Ίγκι Ποπ, Μπίλι Μπομπ Θόρτον. Διανομή: Ama Films.



ΤΟ ΠΕΡΑΣΜΑ ΤΟΥ ΧΡΟΝΟΥ: Ο Μπρούνο, γνωστός και ως King of the Road κατασκευάζει προβολείς ταινιών και οδηγεί το φορτηγό του κατά μήκος των γερμανικών συνόρων. Ο ψυχολόγος Ρόμπερτ, γνωστός και ως Καμικάζι προσπαθεί να ξεφύγει από το παρελθόν του. Όταν ο Ρόμπερτ οδηγεί το παλιό του αυτοκίνητο κατευθείαν στον ποταμό Έλβα, ο Μπρόυνο θα είναι αυτός που θα τον βοηθήσει. Αυτή θα είναι και η αφετηρία της κοινής τους περιπλάνησης στη μέση του πουθενά. Ο Βιμ Βέντερς ξεκίνησε αυτή την ταινία, χωρίς σενάριο. Η προεργασία που είχε κάνει ήταν η επιλογή της διαδρομής: όλες οι μικρές πόλεις κατά μήκος του Τείχους, οι οποίες εξακολουθούσαν να διαθέτουν κινηματογράφο, σε εκείνη την εποχή, της μαζικής κινηματογραφικής εξαφάνισης, όπως αναλογικά είναι πλέον και η σημερινή. Το παλιό φορτηγάκι με τους προβολείς ταινιών, θα αποτελέσει μια μεταφορά ολόκληρης της κινηματογραφικής ιστορίας – δεν είναι καθόλου τυχαίο το ότι η ταινία είναι αφιερωμένη στον Φριτς Λανγκ. Τρίτο μέρος της άτυπης  Τριλογίας της Περιπλάνησης, μετά την Αλίκη Στις Πόλεις και την Λάθος Κίνηση.

Ιnfo: Το Πέρασμα του Χρόνου (Im Lauf der Zeit/Kings of the Road). Κοινωνική. Δυτική Γερμανία 1976. Επανέκδοση: Πέμπτη 7 Σεπτεμβρίου. Σκηνοθεσία: Βιμ Βέντερς. Παίζουν: Ρούντιγκερ Φόγκλερ, Χανς Τσίσλερ, Λίζα Κρόιτσερ. Διανομή: StraDa Films.


 
εμφάνιση σχολίων