0
3
σχόλια
482
λέξεις
CULTURE
Το National Geographic κάνει ένα αφιέρωμα για το πώς ο Παρθενώνας «έχασε» τα Μάρμαρα του από τον Έλγιν
 
ΛΕΝΑ ΛΥΔΑΚΗ
11 Απριλίου 2017

Παράλληλα με το Brexit η συζήτηση για την επιστροφή των Μαρμάρων του Παρθενώνα έχει αναζωπυρωθεί. Το τεύχος Απριλίου 2017 του διεθνούς περιοδικού National Geographic, δημοσιεύει ένα εκτεταμένο χρονικό για την αφαίρεση των Μαρμάρων φωτίζοντας για άλλη μια φορά την ιστορία και θέτωντας τα σχετικά ερωτήματα για την κατοχή τους από τη Μεγάλη Βρετανία.

Το 1801, ο Βρετανός Τόμας Μπρους ή Λόρδος Έλγιν, αφαίρεσε από το Παρθενώνα πολλά από τα γλυπτά του και τα μετέφερε στην Αγγλία. Η διένεξη με το Βρετανικό Μουσείο σχετικά με την επιστροφή τους στην Ελλάδα συνεχίζεται μέχρι σήμερα, γράφει το περιοδικό το οποιο παραθέτει και πίνακα από το πρώτο Δωμάτιο του Έλγιν με την υπογραφή του Archibald Archer (1819) όπου ο Ελγιν και μέλη του Βρετανικού Μουσείου απολαμβάνουν την παρέα του αγάλματος του θεού Διόνυσου και άλλων κλοπιμαίων σ΄ένα χώρο που θυμίζει περισσότερο το σαλόνι του Λόρδου.

Ο Thomas Bruce, ο 7ος κόμης του Έλγιν και 11ου κόμης του Kincardine, ήταν ένας αριστοκράτης με μια πολλά υποσχόμενη πολιτική καριέρα. Κατείχε διάφορες διπλωματικές θέσεις στη Βιέννη, τις Βρυξέλλες και το Βερολίνο. Το 1799, ο Οθωμανός σουλτάνος Σελίμ Γ. ζήτησε τις διπλωματικές υπηρεσίες του Λόρδου Έλγιν. Πριν από την αναχώρησή του για την Κωνσταντινούπολη, ζήτησε από τον αρχιτέκτονα Thomas Harrison να χρησιμοποιήσει την προνομιακή του θέση για να πάρει στα χέρια του τα σχέδια και τα αντίγραφα των μεγάλων μνημείων της Ελλάδας.

Ο Έλγιν στρατολόγησε μια ομάδα καλλιτεχνών υπό της καθοδήγηση του ζωγράφου Giovanni Battista Lusieri. Για να καταστεί δυνατή η πρόσβαση στο μνημείο, οι Οθωμανοί απαίτησαν μεγάλες καθημερινές πληρωμές, και αρνήθηκαν να αφήσουν τον ζωγράφο να δημιουργήσει ένα ενιαίο κομμάτι της σκαλωσιάς. Ο Lusieri στη συνέχεια ζήτησε από τον Λόρδο Έλγιν να του εξασφαλίσει ειδική άδεια από τον ίδιο τον σουλτάνο.

Στις 6 Ιουλίου 1801, ο Λόρδος Έλγιν έλαβε άδεια όχι μόνο για να ερευνήσει και να λάβει εκμαγεία των γλυπτών, αλλά και να αφαιρέσει ό,τι κομμάτια τον ενδιέφεραν

Έχοντας κερδίσει την εύνοια του κυβερνήτη της Αθήνας, ο Lusieri και οι άνδρες του αποσυναρμολόγησαν ένα μεγάλο μέρος της ζωφόρου του Παρθενώνα καθώς και πολλές μετόπες.

Στο τέλος το 1803, η τεράστια συλλογή των μαρμάρων ήταν συσκευασμένη σε περίπου διακόσια κουτιά, τα οποία στη συνέχεια φορτώθηκαν σε βαγόνια και μεταφέρθηκαν στο λιμάνι του Πειραιά για να περιμένουν το πέρασμά τους στην Αγγλία.

Ο Έλγιν και οι συνεργάτες του θα αναγνωρίσουν ενώπιον της κοινοβουλευτικής επιτροπής πως αυτή η πράξη ήταν μάλλον παράνομη, αλλά τη δικαιολόγησαν ως έναν τρόπο για να σώσουν αυτά τα κομμάτια από τη ζημιά και τις λεηλασίες της οθωμανικής κυριαρχία.

Από την ανάκτηση της ανεξαρτησίας το 1832, οι ελληνικές κυβερνήσεις έχουν υποβάλει αίτηση για την επιστροφή των μαρμάρων του Παρθενώνα.

Το νέο Μουσείο της Ακρόπολης των Αθηνών, το οποίο άνοιξε το 2009, διαθέτει ειδικά διαμορφωμένο χώρο για να στεγάσει τα μάρμαρα, την ημέρα που θα επανενωθούν με τους άλλους θησαυρούς από τον Παρθενώνα και την Ακρόπολη, καταλήγει το έντυπο.