0
1
σχόλια
1120
λέξεις
ΣΙΝΕΦΙΛ

Ένα μεγάλο αφιέρωμα με 23 φιλμ, σ΄έναν μεγάλο σκηνοθέτη του 20ου αιώνα. Η είσοδος στις προβολές του Ινστιτούτου Γκέτε είναι ελεύθερη

ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΑΚΗΣ ΛΑΚΤΑΡΙΔΗΣ
9 Δεκεμβρίου 2016
Ένα εκτενές αφιέρωμα έρχεται από την Ταινιοθήκη της Ελλάδας, το Ινστιτούτο Γκέτε και το Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου - Νύχτες Πρεμιέρας, στον Γερμανό σκηνοθέτη Ράινερ Βέρνερ Φασμπίντερ (1945-1982), το οποίο θα διαρκέσει μέχρι τις 21 του μήνα, με 23 ταινίες, ανοιχτή συζήτηση και master class.


Ο Ράινερ Βέρνερ Φασμπίντερ, ο πιο ριζοσπαστικός και ένας από τους σπουδαιότερους δημιουργούς του Νέου Γερμανικού Κινηματογράφου της δεκαετίας του 70, υπήρξε ένα enfant terrible, το οποίο αν και έζησε έναν ταραχώδη βίο, όντας αυτοκαταστροφικός και παγιδευμένος σε έναν φαύλο κύκλο χρήσης ναρκωτικών, σεξουαλικής ασυδοσίας και ασταμάτητης δουλειάς, υπήρξε ταυτόχρονα, ο παραγωγικότερος σκηνοθέτης του παγκόσμιου σινεμά γενικότερα, καθώς κατάφερε να γυρίσει 44 ταινίες μεγάλου μήκους και τρεις τηλεοπτικές σειρές, μέσα σε 16 χρόνια.

Έχοντας δουλέψει σε όλα τα πόστα, σε θεατρικές, τηλεοπτικές και κινηματογραφικές παραγωγές, όχι μόνο έπαιζε και σε παραγωγές άλλων, αλλά έκανε και τον σεναριογράφο, τον μοντέρ, τον ντεκορατέρ, τον διευθυντή φωτογραφίας, τον μουσικοσυνθέτη και τον ηθοποιό. Αυτές του οι ιδιαίτερες ικανότητες του, τον βοήθησαν να γυρίσει ένα πλήθος ταινιών χαμηλού προϋπολογισμού, αλλά υψηλής ποιότητας.

Καθώς ήταν παιδί ενός Γιατρού και μιας Μεταφράστριας, στο μεταπολεμικό Μόναχο της δεκαετίας του ’50, η μητέρα του τον έστελνε συνέχεια μόνο του στον κινηματογράφο για να μπορεί να δουλεύει στο σπίτι με την ησυχία της. Μέσα στις σκοτεινές αίθουσες, ο μικρός Ράινερ, αγάπησε τον κόσμο της υποκριτικής και πολύ πιθανόν, συνειδητοποίησε και την ιδιαίτερη φύση της σεξουαλικότητάς του. Στα 22 του ήταν ήδη μέλος της ομάδας του Αντί-θεάτρου, ενός πρωτοποριακού θεατρικού ομίλου της εποχής. Αργότερα έκανε την δική του ομάδα στην οποία έπαιζαν η σύζυγός του, οι ευκαιριακοί εραστές του, αλλά και η μητέρα του.

Γύρισε την πρώτη ταινία του, Η Αγάπη Είναι Πιο Κρύα κι Από τον Θάνατο, το 1969. Ή δεύτερη του, Ο Έλληνας Γείτονας (Katzelmacher), την ίδια χρονιά, ήταν αυτή που του χάρισε την αναγνώριση. Αν και η θεματική του είχε να κάνει με ήρωες περιθωριακούς, απόκληρους, αδικημένους, γυναίκες, ομοφυλόφιλους και καταφρονεμένους που γνώριζαν το σκληρό και απάνθρωπο πρόσωπο της οποιασδήποτε εξουσίας, λέγεται ότι στην προσωπική του ζωή και πάνω στην δουλειά του, υπήρξε ιδιαίτερα κακότροπος και καταπιεστικός. Κατά καιρούς είχε κατηγορηθεί για σοβινιστής, αντικομμουνιστής, ομοφοβικός και αντισημίτης παρόλο που είχε γυρίσει πλήθος ταινιών με αντιστρόφως ανάλογη θεματική.

Οι ταινίες του, ως επί το πλείστον, οξυδερκή κοινωνικά μελοδράματα, είχαν χολιγουντιανές κατά βάθος επιρροές, κυρίως από τον (επίσης γερμανικής καταγωγής) Ντάγκλας Σερκ (Imitation of Life, Γραμμένο στον Άνεμο, All That Heaven Allows), αγαπημένο σκηνοθέτη πολλών ανοιχτά γκέι σκηνοθετών, όπως ο Πέδρο Αλμοδόβαρ και ο Τοντ Χέινς της Carol. Δεν ήταν λίγοι αυτοί που θεωρούσαν ότι οι ταινίες του μεταλαμπάδιζαν, αλά γερμανικά, τις χολιγουντιανές κινηματογραφικές αξίες. Την ίδια στιγμή, κάποιοι άλλοι, τις θεωρούσαν δύστροπες ή κομμάτι της άβαν γκαρντ πρωτοπορίας. Γυρίζοντας την μια σπουδαία ταινία μετά την άλλη, έχασε την ζωή του από υπερβολική δόση, το 1982, αφού είχε ολοκληρώσει το αριστούργημά του, τον Καυγατζή (Querelle), βασισμένο στο ομώνυμο μυθιστόρημα του Ζαν Ζενέ. Το επόμενο, ανολοκλήρωτο σχέδιό του, θα ήταν μια ταινία για την Ρόζα Λούξενμπουργκ, με πρωταγωνίστρια την Ρόμι Σνάιντερ.

Το αφιέρωμα ξεκινάει την Πέμπτη 8 Δεκεμβρίου στις 18:00 το απόγευμα, στο Ινστιτούτο Γκέτε, όπου ο ηθοποιός, σκηνοθέτης, σεναριογράφος, διευθυντής παραγωγής και μέλος της Γερμανικής Ακαδημίας Κινηματογράφου Χάρι Μπέαρ, ο σκηνοθέτης Νίκος Περάκης, η σκηνοθέτις και Αναπληρώτρια Καθηγήτρια στο τμήμα Θεατρικών Σπουδών του ΕΚΠΑ Εύα Στεφανή, η ηθοποιός και Καθηγήτρια στο μεταπτυχιακό του τμήματος Επικοινωνίας και ΜΜΕ του Πανεπιστημίου Αθηνών Μυρτώ Ρήγα και ο διευθυντής του Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας-Νύχτες Πρεμιέρας και του περιοδικού ΣΙΝΕΜΑ Λουκάς Κατσίκας, θα συμμετέχουν σε ανοιχτή συζήτηση υπό τον τίτλο: Πείνα Για Φασμπίντερ, την οποία θα συντονίσει η Μαρία Κομνηνού, Γενική Γραμματέας του ΔΣ της Ταινιοθήκης της Ελλάδος, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια του Πανεπιστημίου Αθηνών. Στην συνέχεια θα προβληθεί Ο Έλληνας Γείτονας.

Την επόμενη μέρα, πάλι στις 18:00, αλλά στην Tαινιοθήκη, ο Χάρι Μπέαρ, βασικός συνεργάτης και επιστήθιος φίλος του Ράινερ Βέρνερ Φασμπίντερ από το ξεκίνημα μέχρι το τέλος της καριέρας του (εμφανίστηκε πρώτη φορά μπροστά από την κάμερα στον Ελληνα Γείτονα, πρωταγωνίστησε στους Θεούς της Πανούκλας και συμμετείχε ερμηνευτικά σε πολλά φιλμ του σκηνοθέτη, ενώ δούλεψε και σαν βοηθός του στα Πικρά Δάκρυα της Πέτρα φον Καντ, στο Βερολίνο Αλεξάντερπλατς και στον Καβγατζή, μεταξύ άλλων), θα προσφέρει ένα μοναδικό master class επάνω στην τέχνη του και τις εμπειρίες του πλάι στον μέγιστο δημιουργό του Νέου Γερμανικού Σινεμά. Καλεσμένη θα είναι και η ηθοποιός Μαρκρίτ Κάρστενσεν, η οποία έπαιξε σε μια σειρά σπουδαίων έργων του σκηνοθέτη (Berlin Alexanderplatz, Κινέζικη Ρουλέτα, Μάρθα), σε τηλεόραση και κινηματογράφο.

Θα ακολουθήσουν 23 κορυφαίες δημιουργίες της φιλμογραφίας του οι οποίες θα προβληθούν για πρώτη φορά σε μεγάλη οθόνη έπειτα από πολλά χρόνια, στις ψηφιακές τους αποκαταστάσεις και σπάνιες κόπιες αρχείου 35mm. Τρεις από τις ταινίες αυτές (το Ενσύρματος Κόσμος και τα ντοκιμαντέρ Ο Άλι στον Παράδεισο και Φασμπίντερ) θα προβληθούν σε πανελλήνια πρεμιέρα, ενώ ανάμεσα στα φιλμ που φιλοξενεί το αφιέρωμα βρίσκεται και το σχεδόν 15ωρο έπος Βερολίνο Αλεξάντερπλατς, για πολλούς η καλλιτεχνική κορωνίδα του σκηνοθέτη. Η ιδιαιτερότητα του αφιερώματος είναι ότι σε κάθε νέα προβολή, ένας επώνυμος καλεσμένος που έχει σχέση με το έργο του σκηνοθέτη θα αναλαμβάνει να περιηγήσει το κοινό στην εκάστοτε ιδιαιτερότητά του έργου αυτού.

Οι ταινίες που θα προβληθούν είναι: Η αγάπη είναι πιο κρύα από τον θάνατο (Liebe ist kälter als der tod, 1969), Ο Έλληνας γείτονας (Katzelmacher, 1969), Οι θεοί της πανούκλας (Götter der pest, 1970), Ο έμπορος των τεσσάρων εποχών (Händler der vier jahreszeiten, 1971), Φυλαχτείτε από την ιερή πόρνη (Warnung von einen heiligen nutte, 1971), Τα πικρά δάκρυα της Πέτρα φον Καντ (Die bitteren tränen der Petra von Kant,1972), Ενσύρματος κόσμος (Welt am dracht, 1973), Έφι Μπριστ (Fontane Effi Briest, 1974), Ο φόβος τρώει τα σωθικά (Angst essen seele Auf, 1974), Μάρθα (Martha, 1974), Το παιχνίδι της τύχης (Fraustrecht der freiheit, 1975), Η Μάνα Κιούστερς ανεβαίνει στον ουρανό (Mutter Küsters fahrt zum himmel, 1975), Το μόνο που θέλω είναι να με αγαπάτε (Ich wil doch nur, das ihr mich liebt, 1976), Κινέζικη ρουλέτα (Chinesisches roulette, 1976), Η χρονιά με τα 13 φεγγάρια (In einem jahr mit 13 monden, 1978), Απόγνωση (Despair, 1978), Η τρίτη γενιά (Die dritte generation, 1979), Ο γάμος της Μαρία Μπράουν (Die ehe der Maria Braun, 1979), Βερολίνο Αλεξάντερπλατς (Berlin Alexanderplatz, 1980), Λόλα (Lola, 1981), Ο καβγατζής (Querelle, 1982), Ο Άλι στον παράδεισο (Ali im paradies, 2011) και Φασμπίντερ (Fassbinder, 2015).
 

Info: Φασμπίντερ και Ξερό Ψωμί! Αφιέρωμα στον Ράινερ Βερνερ Φασμπίντερ. Από 8 έως 16 Δεκεμβρίου οι προβολές θα διεξαχθούν στην Ταινιοθήκη της Ελλάδας (Ιερά οδός 48 & Μεγάλου Αλεξάνδρου 134-136) και στη συνέχεια θα μεταφερθούν στο Ινστιτούτο Γκέτε (Ομήρου 14-16). Τα εισιτήρια για τις προβολές στην Ταινιοθήκη της Ελλάδος κοστίζουν 5 ευρώ. Κάρτες διαρκείας: 25€ και 15€ μειωμένη. Η είσοδος στις προβολές του Ινστιτούτου Γκέτε της Αθήνας είναι δωρεάν. Θα τηρείται σειρά προτεραιότητας.
 
εμφάνιση σχολίων