17
1
σχόλια
1379
λέξεις
ΣΙΝΕΦΙΛ

Το 57ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης και 20 trailer με όσα θα δούμε. Από τον Χ. Λακταρίδη

DOCTV.GR
2 Νοεμβρίου 2016
Η 57η διοργάνωση του Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, από τις 3 έως τις 13 Νοεμβρίου, το βρίσκει με νέα πρόσωπα στο τιμόνι (Ορέστης Ανδρεαδάκης, Ελίζ Ζαλαντό, Δημήτρης Κερκινός, Γιάννα Σαρρή, Γιώργος Κρασσακόπουλος) και με έναν αέρα ανανέωσης, ο οποίος εμπλουτίζει τις βασικές κατευθύνσεις (ανεξάρτητες παραγωγές - ταινίες νέων δημιουργών - βαλκανικό σινεμά), πάνω στις οποίες έχει σταθεροποιηθεί σαν θεσμός τις τελευταίες δεκαετίες.

Τμήματα όπως οι Ανοιχτοί Ορίζοντες, οι Ματιές στα Βαλκάνια, το Film Forward και το Round Midnight, εκπροσωπούν, την ανακάλυψη νέων ταλέντων από ολόκληρο τον κόσμο και τα Βαλκάνια, την εσκεμένα ριζοσπαστική, αλλά και την απροκάλυπτα cult προσέγγιση του κινηματογράφου (με την αντίστοιχη σειρά του το καθένα).

Οι Αντι/Κατοπτρισμοί αφορούν ζευγάρια ταινιών με εκλεκτές συγγένειες, ενώ το αφιέρωμα με τον τίτλο, 2 - 3 Πράγματα Που Ξέρω Γι Αυτήν, διερευνά τον ρόλο των γυναικών σε 5 ταινίες από την Ευρώπη, τις ΗΠΑ, την Ασία και την Βραζιλία.

Τα υπόλοιπα αφιερώματα φέτος αφορούν, τον σκοτεινό Γάλλο σκηνοθέτη Φιλίπ Γραντιέρ (7 τίτλοι), ο οποίος συνδυάζει το ντοκιμαντέρ με την video Art και τον παραγνωρισμένο στην Ευρώπη, Αργεντινό ηθοποιό, συνθέτη, τραγουδιστή και σκηνοθέτη, Λεονάρδο Φάβιο (1938 - 2012), πολύ αγαπημένο στην χώρα του και του οποίου μάλιστα οι ταινίες (θα προβληθούν 8 τίτλοι), άλλαξαν το τοπίο του σινεμά στην Αργεντινή, η οποία ακόμη και σήμερα, συνεχίζει να θριαμβεύει κινηματογραφικά.

Η φετινή ρετροσπεκτίβα αφορά τον Ζεκί Ντεμίρκουμπους, θεμελιωτή του σύγχρονου ανεξάρτητου τουρκικού κινηματογράφου, του οποίου ολόκληρη η φιλμογραφία θα προβληθεί μέσα από τις Ματιές στα Βαλκάνια. Το τμήμα Out of Competition (4 τίτλοι), αφορά τίτλους που δεν χώρεσαν στο Διαγωνιστικό, αλλά δεν γινόταν να μην παιχτούν κιόλας, ενώ οι Ειδικές Προβολές, περιλαμβάνουν 11 από τις πιο αναμενόμενες ταινίες της χρονιάς σε πρώτη προβολή.

Το ελληνικό κομμάτι του φεστιβάλ, εκτός από το ότι θα προβάλει το την τελευταία ταινία του πρόσφατα και πρόωρα χαμένου Νίκου Τριανταφυλλίδη, το ντοκιμαντέρ, 90 Χρόνια ΠΑΟΚ - Νοσταλγώντας το Μέλλον, χωρίζεται σε τέσσερα επί μέρους τμήματα. Πρεμιέρες για το τμήμα Επίσημη Πρώτη, στην οποία θα προβληθούν οι 11 καινούργιες ταινίες των: Κώστα Ζάππα (Αγάπη, Αγάπη, Αγάπη), Δημήτρη Μακρή (Αλκιβιάδης, Ο Ατίθασος Μαθητής του Σωκράτη), Σωτήρη Τσαφούλια (Έτερος Εγώ), Πανίκου Χρυσάνθου (Η Ιστορία της Πράσινης Γραμμής), Πέννυς Μπούσκα (Κοινός Τόπος), The Boy a.k.a. Αλέξανδρου Βούλγαρη (Νήμα), Κλειώ Φανουράκη (Ξα Μου), Γιάννη Κορρέ (Όντως Φιλούνται;), Πέτρου Χαραλάμπους (Το Αγόρι στη Γέφυρα) και Φωτεινής Σισκοπούλου (Istanbul Story - Μια Ιστορία της Πόλης).

Τέσσερις ταινίες (3 μεγάλου και μία μικρού μήκους), για το τμήμα Έλληνες της Διασποράς (42 Seconds of Happiness, A Beautiful Day, Joe Cinque's Consolation, Tracktown), ενώ το τμήμα Μια Δεύτερη Ματιά, θα προβάλει τίτλους που έκαναν ήδη την πρεμιέρα τους, εντός και εκτός διανομής (Ένας Άλλος Κόσμος, Ευτυχία, Η Πόλη της Σιωπής, Καύση, Νοτιάς, Ουζερί Τσιτσάνης, Πέντρο Νούλα, Ρισάλτο,Nocturne, Short Fuse 7 Suntan).

Το τέταρτο τμήμα περιλαμβάνει 5 ελληνικές ταινίες μικρού μήκους που συμμετείχαν σε μεγάλα φεστιβάλ. Σε άλλο, ξεχωριστό τμήμα θα παιχτούν οι 21 -ελληνικές και ξένες- βραβευμένες ταινίες από το φετινό Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους της Δράμας.


Το Paterson του Τζιμ Τζάρμους, θα είναι η Ταινία Έναρξης (το ντοκιμαντέρ του για τους The Stooges με τον τίτλο Gimme Dander θα παιχτεί στις Ειδικές Προβολές), ενώ Η Χορεύτρια  της Στεφανί ντι Τζούστο, με την Σοκό και την Λίλι-Ρόουζ Ντεπ (κόρη του ζεύγους Παραντί-Ντεπ), θα είναι η ταινία λήξης την Κυριακή 13 Νοεμβρίου, ημέρα που θα δοθούν και τα Βραβεία, αντί του καθιερωμένου Σαββάτου. Ας δούμε τις ταινίες που τα διεκδικούν:

ΤΟ ΑΙΜΑ ΤΩΝ ΣΑΜΙ (SAMEBLOD/SAMI BLOOD), της Αμάντα Κέρνελ (Σουηδία - Νορβηγία - Δανία). Μια 14χρονη αυτόχθων της φυλής των Σάμι, στον ευρωπαϊκό βορά της δεκαετίας του 30, αποφασίζει να αποδράσει από το ρατσιστικό περιβάλλον της επαρχίας και να αναζητήσει την τύχη της, μακριά από την οικογένειά της, αλλά και τις παραδόσεις της φυλής της.



ΑΚΟΜΑ ΚΡΥΒΟΜΑΙ ΓΙΑ ΝΑ ΚΑΠΝΙΣΩ (Α MON AGΕ JE JE ME CACHE ENCORE POUR FUMER), της Ρεϊχάνα (Γαλλία - Ελλάδα, Αλγερία). Μεταφορά στον σινεμά του γνωστού θεατρικού έργου από την συγγραφέα του, σε παραγωγή του Κώστα Γαβρά. Ιστορίες γυναικών σε ένα χαμάμ στην Αλγερία. 47 χρόνια αργότερα, η Θεσσαλονίκη, αντικαθιστά το Αλγέρι, το οποίο είχε μετατραπεί σε Θεσσαλονίκη, για τα γυρίσματα του Ζ του ελληνικής καταγωγής, σκηνοθέτη. Το βίντεο είναι από τα γυρίσματα.



ΑΦΤΕΡΛΩΒ, του Στέργιου Πάσχου (Ελλάδα). Ένα χρόνο μετά τον χωρισμό τους, ο Νίκος κλειδώνει τη Σοφία σ’ ένα υπόγειο στούντιο μουσικής με σκοπό να μην την αφήσει να φύγει μέχρι να καταλάβει ακριβώς για ποιο λόγο χωρίσανε. Βραβείο Επιτροπής Νέων στο Φεστιβάλ του Λοκάρνο.



ΔΟΛΟΦΟΝΙΚΑ ΑΜΑΞΙΔΙΑ (TISZTA SZIVVEL/KILLS ON WHEELS). του Ατίλα Τιλ (Ουγγαρία). Δύο έφηβοι σε αναπηρικά αμαξίδια, βρίσκουν καινούργιο νόημα στην ζωή τους, όταν γίνονται συνεργάτες, ενός επίσης ανάπηρου και τροχοκινούμενου, πληρωμένου εκτελεστή.



ΟΙ ΕΝΑΡΕΤΟΙ (LOS DECENTES/A DECENT WOMAN), του Λούκας Βαλέντα Ρίνερ (Αργεντινή - Αυστρία - Κορέα). Μια υπηρέτρια, σε ένα περιφραγμένο προάστιο ευπόρων οικογενειών στις παρυφές του Μπουένος Άιρες, γνωρίζει την σεξουαλική και πνευματική απελευθέρωση, σε μια γειτονική λέσχη γυμνιστών και εναλλαγής συντρόφων.



KEKSZAKALLU, του Γκαστόν Σολνίκι (Αργεντινή). Με έμπνευσή του την μοναδική όπερα που συνέθεσε ποτέ ο Ούγγρος Μπέλα Μπάρτοκ υπό τον τίτλο, Bluebeard's Castle (1911), ο Αργεντινός Σολνίκι, στα όρια του ντοκιμαντέρ, εικονογραφεί τις επιπτώσεις της μακροχρόνιας οικονομικής κρίσης στη χώρα του, στην καθημερινότητα μιας ομάδας νεαρών γυναικών.



ΚΥΛΑ ΣΤΟ ΑΙΜΑ (I BLODET/IN THE BLOOD), του Ράσμους Χάιστερμπεργκ (Δανία). Τέσσερις φοιτητές, νοικιάζουν μαζί ένα διαμέρισμα στην πρωτεύουσα της Δανίας. Αυτό είναι χρονικό των συμβάντων των πρώτων φάσεων της ενηλικίωσής τους. Κάτι περισσότερο από ένα συμβατικό νεανικό δράμα.



ΛΑΙΔΗ ΜΑΚΒΕΘ (LADY MACBETH), του Γουίλιαμ Όλντροϊντ (Αγγλία). Κινηματογραφική μεταφορά του Μυθιστορήματος του Νικολάι Λεσκόφ, Η Λαίδη Μάκβεθ του Μτσενσκ (1864) Μια νεαρή γυναίκα, πωλείται από την οικογένειά της σε έναν μεσόκοπο άνδρα ο οποίος θέλει να την παντρευτεί. Το ίδιο μυθιστόρημα έχει εμπνεύσει τον Σοστάκοβιτς για να συνθέσει την ομώνυμη όπερα, αλλά και την ταινία του 1962, Η Λαίδη Μάκβεθ της Σιβηρίας, του πρόσφατα χαμένου Πολωνού σκηνοθέτη, Αντρέι Βάιντα.

Η ΜΑΤΑΜΟΡΦΩΣΗ (THE TRANSFIGURATION), του Μάικλ Ο΄Σι (ΗΠΑ). Ένα νεαρό θύμα σχολικού εκφοβισμού, εισέρχεται στον κόσμο των βρυκολάκων...



ΜΠΑΧΑΛΟ (MAUDITE PUTINE/SHAMPLES), του Καρλ Λεμιέ (Καναδάς). Στην προσπάθειά του να ξεφύγει από τα πλοκάμια της Μαφίας, ο 27χρονος Βενσάν, επιστρέφει στην επαρχία κοντά στον αδερφό του Μισέλ, με τον οποίον είχαν αποξενωθεί. Όσο όμως η ζωή του Βενσάν μπαίνει σε φυσιολογικούς ρυθμούς, τόσο εκτροχιάζεται εκείνη του Μισέλ,



PARK, της Σοφίας Εξάρχου (Ελλάδα - Πολωνία). Ένας νεανικός έρωτας ανθίζει, ανάμεσα στις εγκαταλειμμένες εγκαταστάσεις των Ολυμπιακών Αγώνων, όπου παρέες αγοριών και κοριτσιών, δοκιμάζουν τα όρια τους. Βραβείο Νέας Σκηνοθέτη για την Εξάρχου, στο Φεστιβάλ του Σαν Σεμπαστιάν.



Η ΠΕΤΡΑ ΤΗΣ ΚΑΡΔΙΑΣ (HJARTASTEINN/HEARTSTONE), του Γκουντμουντούρ Αρνάρ Γκούσταβσον (Ισλανδία -Δανία). Τρυφερή αλλά και σκληρή ιστορία ενηλικίωσης δυο παιδικών φίλων, ένα καλοκαίρι, σε ένα χωριό, στην Ισλανδία.



Η ΠΙΟ ΕΥΤΥΧΙΣΜΕΝΗ ΜΕΡΑ ΣΤΗ ΖΩΗ ΤΟΥ ΟΛΙ ΜΑΚΙ (HYMYILEVA MIES/THE HAPPIEST DAY IN THE LIFE OF OLLI MAKI), του Γιούο Κουσμάνεν (Φινλανδία - Σουηδία - Γερμανία). Το Βραβείο Σκηνοθεσίας του Ενός Κάποιου Βλέμματος του τελευταίου Φεστιβάλ των Κανών, βασισμένο στην ζωή του διασημότερου Φινλανδού μποξέρ στην ιστορία του αθλήματος.



ΠΛΑΤΕΙΑ ΑΜΕΡΙΚΗΣ, του Γιάννη Σακαρίδη (Ελλάδα - Αγγλία - Γερμανία). Δυο Αθηναίοι με εκ διαμέτρου αντίθετες απόψεις περί του προσφυγικού, συναντιούνται στην Πλατεία Αμερικής, χάρη στον Τάρεκ, έναν Σύρο πρόσφυγα. Το βίντεο είναι από τα γυρίσματα.



Ο ΣΠΟΡΕΑΣ (TANEOMAKUHITO/THE SOWER), του Γιοσούκε Τακεούτσι (Ιαπωνία). Ατμοσφαιρικό οικογενειακό δράμα, από έναν νέο ταλαντούχο Γιαπωνέζο σκηνοθέτη. Ο ξαφνικός χαμός ενός βρέφους, διαλύει μια οικογένεια.



ΕΝΔΙΑΜΕΣΟΣ ΣΤΑΘΜΟΣ (VOIR DO PAYS/THE STOPOVER), των Ντελφίν & Μιριέλ Κουλέν (Γαλλία - Ελλάδα). Ελληνογαλλική συμπαραγωγή που κέρδισε το Βραβείο Σεναρίου, στο Ένα Κάποιο Βλέμμα των Κανών. Γάλλοι στρατιώτες, κάνουν έναν ενδιάμεσο τριήμερο σταθμό στην Κύπρο για αποσυμπίεση, επιστρέφοντας στην πατρίδα, από τα πολεμικά πεδία του Αφγανιστάν.



ΧΕΣΟΥΣ (JESUS), του Φερνάντο Γκουζόνι (Γαλλία - Χιλή - Γερμανία - Ελλάδα - Κολομβία). Η ταραχώδης σχέση ενός πατέρα με τον γιο του. Δυο γενιές, δυο διαφορετικοί κόσμοι και χαρακτήρες, στην ίδια διαδρομή. Μια ιστορία βίας, προδοσίας και ενοχής.



Την αφίσα του Φεστιβάλ έχει επιμεληθεί ο Δημήτρης Παπάζογλου, ενώ ο Αργύρης Παπαδημητρόπουλος του Suntan, σκηνοθέτησε τα επίσημα τρέιλερ της φετινής διοργάνωσης.



Για περισσότερες λεπτομέρειες γύρω από τις ταινίες, το πρόγραμμα προβολών και των παράλληλων εκδηλώσεων, δείτε εδώ.


Η φετινή διοργάνωση, με χορηγό το Ίδρυμα και την Στέγη Ωνάση και με σύμβουλο την Κίνηση Καλλιτεχνών με Αναπηρία, βελτιώνει την προσβασιμότητα σε όλες τις εγκαταστάσεις του (αίθουσες, φουαγιέ, τουαλέτες) και μοιράζεται τη δύναμη του σινεμά με όλους τους θεατές ανεξαιρέτως.


Info: 57o Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης. 3 έως 13 Νοεμβρίου. Στις Αίθουσες: Ολύμπιον, Παύλος Ζάννας, Τζον Κασσαβέτης, Σταύρος Τορνές, Φρίντα Λιάππα, Τόνια Μαρκετάκη.
 
εμφάνιση σχολίων