Αν Είχα Πόδια θα σε Κλωτσούσα. Ρενουάρ. Misericordia. Keeper. Το Οτιδήποτε. Το Δέντρο που Πληγώναμε. Πικρό Ψωμί. Από τον Χ. Λακταρίδη
ΑΝ ΕΙΧΑ ΠΟΔΙΑ ΘΑ ΣΕ ΚΛΩΤΣΟΥΣΑ (If I Had Legs I'd Kick You). Ψυχολογική Δραματική Κομεντί της Μέρι Μπρόνσταϊν. Με τη ζωή της κυριολεκτικά να καταρρέει γύρω της, η Λίντα προσπαθεί να τα βγάλει πέρα με τη μυστηριώδη ασθένεια του παιδιού της που τρέφεται από έναν σωλήνα στην κοιλιακή χώρα, τον απόντα, καπετάνιο σε πλοίο, σύζυγό της, μία θεραπευόμενή της που εξαφανίζεται αφήνοντάς της το νεογέννητο μωρό της, αλλά και την ολοένα και πιο εχθρική σχέση της, με τον δικό της θεραπευτή.10 Δεκεμβρίου 2025
Αναμονή (4/5): Η ταινία που παίζει σε όλα τα βραβεία του τέλους του 2025, έχει βραβευτεί για την ερμηνεία της Ρόουζ Μπερν στο περασμένο Φεστιβάλ Βερολίνου, μαζί με άλλες 5 νίκες και 6 ακόμα υποψηφιότητες για επερχόμενες βραβεύσεις (υποψήφια στις Χρυσές σφαίρες, σίγουρα και στα Οσκαρ) για την ηθοποιό, δύο νίκες (με μία από αυτές να είναι το Βραβείο Σκηνοθεσίας στις περασμένες Νύχτες Πρεμιέρας) και 10 ακόμα υποψηφιότητες και για την ηθοποιό, σκηνοθέτη και σεναριογράφο, Μέρι Μπρόνσταϊν,στη δεύτερη ταινία μυθοπλασίας μεγάλου μήκους που χώρεσε και στην δεκάδα των υποψήφιων ταινιών για τα φετινά Independent Spirit Awards.
Αποτέλεσμα (3,5/5): Με εφιάλτη μοιάζει το μεγαλύτερο μέρος της αφήγησης (στην οποία θα άξιζαν και υποψηφιότητες σεναρίου και μοντάζ), των όσων συμβαίνουν στην καθημερινότητα και στο μυαλό της ηρωίδας την οποία ενσαρκώνει μοναδικά η Ρόουζ Μπερν (Spy, Bridesmaids, Insidious), σε έναν ρόλο ζωής. Με διάσπαρτα κωμικά στοιχεία μαύρου χιούμορ και κλειστοφοβική ατμόσφαιρα που φέρνει στο νου το ύφος του Ρομάν Πολάνσκι στην τριλογία των διαμερισμάτων (Αποστροφή, Το Μωρό της Ρόζμαρι, Ο Ένοικος), η Μπρόνσταϊν καταφέρνει να αποτυπώσει μοναδικά την ψυχολογική πίεση της ηρωίδας της, την οποία αποτυπώνει τρισδιάστατα, χωρίς να την εξιδανικεύει. Σίγουρα μία από τις καλύτερες αμερικανικές ταινίες του 2025, που σε αντίθεση με πέρυσι, φέτος έχει να παρουσιάσει πολλές αξιόλογες παραγωγές, βλέπεται "μονορούφι", εντυπωσιάζει και συγκινεί.
ΗΠΑ, 2025. Πρεμιέρα: Πέμπτη, 11 Δεκεμβρίου. Παίζουν: Ρόουζ Μπερν, Κόναν Ο' Μπράιαν, A$AP Rocky, Ντανιέλ ΜακΝτόναλντ, Κρίστιαν Σλέιτερ, Ντελέινι Κουί. Διάρκεια: 113' Διανομή: Spentzos Film.
ΡΕΝΟΥΑΡ Δραματική ταινία ενηλικίωσης της Τσι Χαγιακούα. Στο Τόκιο το καλοκαίρι του 1987, η Φούκι, ένα ξεχωριστό και ευαίσθητο εντεκάχρονο κορίτσι προσπαθεί να συμφιλιωθεί με τη σοβαρότητα της κατάστασης της υγείας του πατέρα της. Καθώς η μητέρα της είναι απορροφημένη με τη δουλειά και την φροντίδα του συζύγου της, η Φούκι περνά τις καλοκαιρινές της διακοπές, παρατηρώντας και εξερευνώντας τον ενήλικο κόσμο γύρω της.
Αναμονή (4/5): Πρόκειται για την καινούργια ταινία της Τσι Χαγιακούα που μας είχε εντυπωσιάσει πριν δύο χρόνια με το ντεμπούτο της, «Πλάνο 75». Παραγωγή της Ιαπωνίας, έκανε την παγκόσμια πρεμιέρα της στο Διαγωνιστικό Πρόγραμμα Φεστιβάλ Καννών, ενώ στη συνέχεια προβλήθηκε στα Φεστιβάλ Τορόντο, Φεστιβάλ Κάρλοβι Βάρι, Φεστιβάλ Μελβούρνης, Φεστιβάλ Εδιμβούργου, Φεστιβάλ Μανχάιμ, Φεστιβάλ Μπουσάν και στο Διαγωνιστικό Πρόγραμμα στο Φεστιβάλ του Σικάγο. Στην Ελλάδα έκανε πρεμιέρα στο 66ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης.Βραβείο Σεναρίου στα Asia Pacific Screen Awards ενώ η μικρή πρωτοεμφανιζόμενη πρωταγωνίστρια Γιούι Σουζούκι τιμήθηκε με ένα ξεχωριστό Ειδικό Βραβείο Πρωτοεμφανιζόμενης Ηθοποιού. Η νεαρή ακαταμάχητη πρωταγωνίστρια πλαισιώνεται από τον σπουδαίο Λίλι Φράνκι (Κλέφτες Καταστημάτων) και την Χικάρι Ισίντα στους ρόλους των γονιών της.
Αντιμετώπιση (3/5): Με τη δεύτερη μόλις μεγάλου μήκους ταινία της η Τσι Χαγιακάουα, στη στιλιστική παράδοση μεγάλων δημιουργών όπως ο Όζου και ο σύγχρονός μας Χιροκάζου Κόρε-Έντα, αλλά με μια ολότελα προσωπική γραφή, δημιουργεί ένα αινιγματικό χρονικό καθημερινότητας μοιρασμένο μαγικά ανάμεσα στην σκληρή πραγματικότητα και στην απελευθερωτική φαντασία σκιαγραφώντας μοναδικά την αποκάλυψη της ενήλικης ζωής στα μάτια ενός μικρού κοριτσιού και τη σταδιακή συμφιλίωσή του με την απώλεια. Με τα λόγια της ίδιας της δημιουργού «η ταινία συνιστά έναν ιμπρεσιονιστικό πίνακα φτιαγμένο από μικρές λεπτές πινελιές που μας καλεί να ανασύρουμε ή ακόμη και να ανακαλύψουμε εκ νέου ξεχασμένα συναισθήματα και εμπειρίες ζωής».
Ιαπωνία, 2025. Πρεμιέρα: Πέμπτη, 11 Δεκεμβρίου. Παίζουν: Γιούι Σουζούκι, Χικάρι Ισίδα, Λίλι Φράνκι Γιούμι Καβάι, Αγιούμου Νακάτζιμα. Διάρκεια: 120' Διανομή: One From the Heart.
MISERICORDIA. Noir Αστυνομική Μαύρη Κωμωδία του Αλέν Γκιροντί. Η επιστροφή του Ζερεμί στη γενέτειρά του για την κηδεία του πρώην αφεντικού του, του φούρναρη του χωριού, εξελίσσεται σταδιακά (όταν αποφασίσει να μείνει με την προοπτική να ξανανοίξει τον φούρνο), σε μια δίνη παραδοξότητας, αιματηρών μυστηρίων και απρόσμενων σεξουαλικών ορέξεων και εξελίξεων. Όσο η προσωρινή παραμονή του νεαρού στο σπίτι της χήρας του εκλιπόντος παρατείνεται, τόσο περισσότερο αρχίζει να συνδέεται με μια μυστηριώδη εξαφάνιση, τις εναλλασσόμενες διαθέσεις ενός γνωστού - από το παρελθόν - χωριανού και τις παρεξηγήσιμες προθέσεις του τοπικού ιερέα, που δείχνει "πατρικό" ενδιαφέρον για τον νεαρό.
Αναμονή (4/5): Ο Αλέν Γκιροντί (Ο Άγνωστος της Λίμνης, Ήρωας Κανενός), μαζί με τον Μπρουνό Ντιμόν (France, P'tit Quinquin, Οικογένεια Βαν Πέτεγκεμ, Καμίλ Κλοντέτ) και τον ισπανικής καταγωγής, Αλμπέρ Σερά (Pacifiction), που είναι και παραγωγός του «Misericorde» (Ευσπλαχνία), είναι τρεις ιδιοσυγκρασιακοί arthouse δημιουργοί του γαλλικού κινηματογράφου, οι οποίοι έχουν χαρίσει απίστευτες σινεφίλ συγκινήσεις σε όσους αγαπούν τον μη mainstream, καλλιτεχνικό και - για τους εχθρούς του - "ψευτοκουλτουριάρικο" κινηματογράφο. Εμείς εδώ τον αγαπάμε και πάντοτε απολαμβάνουμε το σαρδόνιο χιουμοριστικό ύφος του, που είναι ταυτόχρονα σκληρό, σχεδόν αμείλικτο και σεξουαλικά φορτισμένο.
Αποτέλεσμα (3,5/5): Γεμάτη αφηγηματικές εκπλήξεις, η καινούργια δημιουργία του Γκιροντί, μας οδηγεί ξανά στην - φθίνουσα από ζωή - γαλλική επαρχία. Με νουάρ αφήγηση και πιο mainstream - όπως και στο «Ήρωας Κανενός» - ύφος, παρακολουθεί τον ήρωα και τους υπόλοιπους χαρακτήρες σε ένα σουρεαλιστικής λογικής γαϊτανάκι, όπου κρυφές και φανερές επιθυμίες, αλλά και το ένστικτο της επιβίωσης έχουν το πάνω χέρι. Χωρίς ιδιαίτερα φτιασίδια, σκληρός, χιουμορίστας και καίριος, παραδίδει άλλη μια ιδιόμορφη δημιουργία, με ένα εντελώς γκιροντικό χάπι εντ.
Γαλλία, Ισπανία, Πορτογαλία, 2024. Πρεμιέρα: Πέμπτη, 11 Δεκεμβρίου. Παίζουν: Φελίξ Κιζίλ, Κατρίν Φρο, Ζαν-Μπατίστ Ντουράν, Σερζί Ρισάρ, Ζακ Ντεβελέ. Διάρκεια: 104' Διανομή: Weird Wave.
KEEPER. Ταινία τρόμου του Οζγκουντ Πέρκινς. Ο Μάλκολμ και η Λιζ ταξιδεύουν σε μια απομονωμένη ξύλινη κατοικία στη μέση του δάσους, για να γιορτάσουν την πρώτη τους επέτειο. Αυτό που αρχίζει ως ρομαντικό σαββατοκύριακο παίρνει σκοτεινή τροπή όταν ο γιατρός Μάλκομ, πρέπει να την αφήσει μόνη της για κάποιες ώρες. Τρομακτικά όνειρα, η ξαφνική επίσκεψη του γείτονα, ξαδέρφου του Μάλκολμ και της ανατολικοευρωπαίας φίλης του που δεν μιλάει σχεδόν καθόλου Αγγλικά, αλλά κυρίως κάποιες σκοτεινές οντότητες που μοιάζουν να κατοικούν στο υπόγειο της κατοικίας, προκαλούν μια σειρά από τρομακτικά, ανεξήγητα γεγονότα.
Αναμονή (3/5): Ο Οσγκουντ Περκινς, γιος του Αντονι Πέρκινς του χιτσκοκικού «Ψυχώ», ηθοποιός και σκηνοθέτης σύγχρονων ταινιών τρόμου όπως τα Longlegs, The Monkey, I Am the Pretty Thing that Lives in the House, έχει αποκτήσει απρόσμενο hype από νεότερους κριτικούς με μια σειρά από ατμοσφαιρικές, αλλά - κατά την άποψή μας - άνισες δημιουργίες που αν και έχουν ενδιαφέρον σκηνοθετικά, είναι ανολοκλήρωτα αφηγηματικά, χωρίς αφήνουν πίσω τους ένα πραγματικό αποτύπωμα, πέρα από κάποιες κάποιες φευγαλέες εντυπώσεις.
Αποτέλεσμα (2/5): Για άλλη μια φορά, μια σειρά από ιδέες που θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε κάτι διαφορετικό, καταλήγει σε μια σειρά από εντυπωσιακές σεκάνς χωρίς κεντρική ιδέα. Η βουτιά σε μία καινούργια σχέση και οι κίνδυνοι τους οποίους εμπεριέχει, μαζί με την μακριά ιστορία της γυναικείας κακοποίησης από το ανδρικό φύλο, το οποίο "τρέφεται" με την βία είναι δύο από τις πολλές θεματικές που πέφτουν στο τραπέζι. Ολόκληρο το πρώτο μέρος είναι ιδιαίτερα ατμοσφαιρικό και αγωνιώδες. Όταν όμως αρχίζουν να εξηγούνται τα "ανεξήγητα", με τα ειδικά εφέ να παίρνουν το πάνω χέρι, οι φαν του gore θα ξεφυσίξουν, έστω και αργά, με ικανοποίηση, ενώ οι οπαδοί της ατμόσφαιρας και του σασπένς, θα προσπεράσουν. Η τελευταία σκηνή "καταπίνεται" με χιούμορ και χάρη στην - επιβεβλημένη από την εποχή - "επικράτεια" της πολιτικής ορθότητας (για να μην κάνουμε spoiler). Κοντολογίς, αν σας άρεσαν οι προηγούμενες δουλειές του, θα σας αρέσει και αυτή.
ΗΠΑ, 2025. Πρεμιέρα: Πέμπτη, 11 Δεκεμβρίου. Παίζουν: Τατιάνα Μάνσλι, Ρόσιφ Σάδερλαντ, Κλερ Φρίσεν, Κριστίν Παρκ. Διάρκεια: 99' Διανομή: Tanweer.
ΤΟ ΟΤΙΔΗΠΟΤΕ (The Anything). Υβριδικό Μουσικό Ντοκιμαντέρ του Γιώργου Αθανασίου. Δύο φίλοι και μουσικοί ταξιδεύουν σε ένα απομονωμένο χωριό στα βουνά της Αρκαδίας. Σκοπός τους είναι να ηχογραφήσουν έναν αυτοσχεδιαστικό δίσκο. Μέσα από μουσικές απόπειρες , κουβέντες και περιπλανησεις, διαπραγματεύονται την επιθυμία τους για επαφή και σύνδεση, καθώς ο φόβος, η ζωή και ο θάνατος εκτυλίσσονται μέσα στην έννοια του οτιδήποτε.
Αναμονή (3/5): Ο Γιώργος Αθανασίου (Τα Άνθη στα Άνθη), παρουσιάζει την δεύτερη μεγάλου μήκους ταινία του που είναι μια υβριδική δημιουργία, η οποία ισορροπεί ανάμεσα στην μυθοπλασία και το ντοκιμαντέρ. Πρωταγωνιστούν μουσικοί της μουσικής σκηνής της Αθήνας, ο Βρετανός Κρίστοφερ Σκοτ και ο Μάριος Βίττης.
Αποτέλεσμα (3/5): Στο πνεύμα του walking and talking αμερικανικού ανεξάρτητου κινηματογράφου, γυρισμένο χωρίς χρηματοδότηση και με ελάχιστα μέσα, Το Οτιδήποτε είναι μια ταινία για την δημιουργικότητα, την ζωή, τον θάνατο, την φιλία και την ελαφρότητα, στην οποία ο σκηνοθέτης και οι ηθοποιοί/μουσικοί δούλεψαν με βασικό εργαλείο τον αυτοσχεδιασμό και το χιούμορ, χωρίς να λείπει ο εικαστικός λυρισμός, χάρη στην παρουσία της ορεινής φύσης και των δασών. Μετά την παγκόσμια πρεμιέρα της ταινίας στο Doclisboa, και την ελληνική πρεμιέρα της ταινίας στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, η ταινία ξεκινάει τις προβολές της στην Αθήνα στο Newman, Σεβαστουπόλεως 117, Αθήνα.
Ελλάδα, 2025. Πρεμιέρα: Δευτέρα, 15/11 στο Newman (Σεβαστουπόλεως 117, Ερυθρός Σταυρός). Παίζουν: Christopher Scott, Μάριος Βίττης. Διάρκεια; 92'
ΤΟ ΔΕΝΤΡΟ ΠΟΥ ΠΛΗΓΩΝΑΜΕ. Νοσταλγική κωμωδία εποχής του Δήμου Αβδελιώδη. To καλοκαίρι του 1960, σε ένα γραφικό μαστιχοχώρι της Χίου, δύο δεκάχρονα αγόρια περνούν τις καλοκαιρινές τους διακοπές, με παιχνίδι και παιδικές σκανταλιές, ενώ το ένα από τα δύο, γνωρίζει για πρώτη φορά τον έρωτα. Η πρώτη μεγάλου μήκους ταινία του Δήμου Αβδελιώδη θεωρείται δικαίως μία από τις σπουδαιότερες και πιο ιδιαίτερες δημιουργίες του σύγχρονου ελληνικού κινηματογράφου.
Αναμονή (5/5): Πρόκειται για καινούργια, ψηφοποιημένη και με διαφορετικό μοντάζ εκδοχή της αγαπημένης δημιουργίας του Δήμου Αβδελιώδη από το 1986-87, που δεν αλλάζει όμως ιδιαίτερα το τελικό αποτέλεσμα. Η τανία πήρε Βραβείο από τους Έλληνες Κριτικούς και το Φεστιβάλ Βερολίνου, ενώ συμμετείχε και στην Εβδομάδα της Κριτικής στο Φεστιβάλ Κανών.
Αποτέλεσμα (3,5/5): Νοσταλγία και λυρισμός, χιούμορ και συγκίνηση σε μια αξέχαστη χειροποίητη, καλοκαιρινή δημιουργία με αυτοβιογραφικά στοιχεία. Ο ίδιος ο σκηνοθέτης υποδύεται τον Σαλό του χωριού. Η φωτογραφία του Φίλιππου Κουτσαφτή και η μουσική του Δημήτρη Παπαδημητρίου, σε ένα από τα πιο χαρακτηριστικά synth ελληνικά σάουντρακ - που αρχικά μοιάζει αταίριαστο στο ύφος της ταινίας και οι πηγαίες ερμηνείες μικρών και μεγάλων συνηγορούν σε ένα ανεπανάληπτο αποτέλεσμα.
Ελλάδα, 1986. Επετειακή Επανέκδοση με νέο μοντάζ: Πέμπτη, 11 Δεκεμβρίου. Παίζουν: Γιάννης Αβδελιώδης, Νίκος Μειωτέρης, Δήμος Αβδελιώδης, κατερίνα Κυριακούδη. Διάρκεια: 75' Διανομή: New Star.
ΠΙΚΡΟ ΨΩΜΙ. Κοινωνικό Δράμα του Γρηγόρη Γρηγορίου. Η ταινία ακολουθεί τον Φώτη, έναν ταλαντούχο μαθητή που υποστηρίζεται από τις τεράστιες θυσίες της οικογένειάς του: Ο πατέρας του υπομένει σκληρή εργασία στην οικοδομή, ενώ η μητέρα του φροντίζει έναν γιο που έχει ακρωτηριαστεί στην Κατοχή, ενώ ο Γιάγκος, ο μεσαίος αδερφός, προσπαθεί να βρει μια δουλειά που δεν θα είναι η οικοδομή (στην οποία τελικά θα καταλήξει). Παρά τη φτώχεια τους, η νοημοσύνη του Φώτη διαπρέπει, καλλιεργούμενη από τους δασκάλους του και τη σύνθετη σχέση του με τον Εβραίο γείτονά του, τον Αρχοντα, και την κόρη του, τη Λουίζα. Θα κερδίσει 200.000 δραχμές σαν επιβράβευση για τις επιδόσεις του στο σχολείο, όμως η καλή του τύχη θα έχει αρνητικό αντίκτυπο σε όλη την οικογένεια που θα βρεθεί αντιμέτωπη με μια σειρά από ατυχίες.
Αναμονή (5/5): Η πρώτη νεορεαλιστική ελληνική ταινία γυρισμένη το 1951 από τον Γρηγόρη Γρηγορίου, σε αποκατεστημένη σε DCP 4K εκδοχή, από την ενότητα "Αποκατεστημένες και Υπέροχες" του Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου της Ταινιοθήκης, θα παιχτεί σε μια Δωρεάν προβολή την Τετάρτη 17/12 στις 17:00. Παίζουν οι: Ελένη Ζαφειρίου, Άλκης Παππάς, Μιχάλης Νικολόπουλος, Αλέκος Κουρής, Δήμος Σταρένιος, η Ιντα Χριστινάκη που έγραψε το σενάριο και υποδύεται την Λουίζα και στον ρόλο του Γιάγκου ο Στρατής Φλώρος, νεαρός ηθοποιός που πέθανε στην διάρκεια των γυρισμάτων, με τον Γιώργο Φούντα να του δανείζει τη φωνή και την εκτός κάδρου παρουσία του. Η ταινία είναι αφιερωμένη στη μνήμη του.
Αποτέλεσμα (4/5): Με τον "αέρα" του κλασικού, θα φέρει ρίγη συγκίνησης στους μεγαλύτερους. Η φωτογραφία είναι του Ζόζεφ Χεπ και η μουσική του Αργύρη Κουνάδη.
εμφάνιση σχολίων