Ένα ταξίδι σε 14 χώρες της πρώην Σοβιετικής Ένωσης και μια μοναδική τέχνη -που αποτέλεσε καλλιτεχνικό διέξοδο από τα ιδεολογικά πρέπει της εποχής
ΛΕΝΑ ΛΥΔΑΚΗ
8 Οκτωβρίου 2015
Από την Ανατολική Ευρώπη, περνώντας μέσα από τον Καύκασο και σε όλη τη διαδρομή προς την Κεντρική Ασία, ο Αμερικανός φωτογράφος Christopher Herwig φωτογράφησε στάσεις λεωφορείων που χτίστηκαν κατά τη διάρκεια της ΕΣΣΔ. Και ποιος θα το φανταζόταν πως ένα τόσο φαινομενικά αδιάφορο στοιχείο, θα μπορούσε να αντικατοπτρίζει με τόση ακρίβεια τον βαθμό στον οποίο ο κομμουνισμός άφησε το αποτύπωμα του, ένα αποτύπωμα χιλιάδων χιλιομέτρων.
Ο Χέρβιγκ ανακάλυψε για πρώτη φορά την ασυνήθιστη αρχιτεκτονική των στάσεων των λεωφορείων της, το 2002 κατά τη διάρκεια μιας μεγάλης ποδηλατικής διαδρομής από το Λονδίνο στην Αγ. Πετρούπολη.
Ο Χέρβιγκ έβαλε πρόκληση στον εαυτό του να τραβάει μια φωτογραφία κάθε μία ώρα κατά τη διάρκεια όλου το ταξιδιού και έτσι παρατήρησε στάσεις λεωφορείων σε απροσδόκητη σχεδίαση εκεί που κατά τα άλλα δεν είχε τίποτα παρά ερημωμένους δρόμους.
Δώδεκα χρόνια αργότερα ο Χέρβιγκ διένυσε πάνω από 18.000 χιλιόμετρα σε 14 χώρες της πρώην Σοβιετικής Ένωσης, ταξιδεύοντας με αυτοκίνητο, ποδήλατο, λεωφορείο και ταξί για να εντοπίσει και να καταγράψει αυτές τις στάσεις.
Είτε στην Εσθονία, στην Αμπχαζία ή στο Κιργιστάν, αυτά τα παρακμασμένα πλέον λείψανα των Σοβιετικών χρόνων είναι πολύ διαφορετικά μεταξύ τους αλλά και πολύ παρόμοια. Πολλά από αυτά είναι