0
1
σχόλια
651
λέξεις
Α' ΠΡΟΣΩΠΟ

Η Μία Κόλλια μιλάει για τη γνωριμία της με την πιο περιπετειώδη Ελληνίδα

30 Νοεμβρίου 2010
ΜΙΑ ΓΥΝΑΙΚΑ ΧΩΡΙΣ ΗΛΙΚΙΑ, ΕΝΑΣ ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΧΩΡΙΣ ΠΕΡΙΟΡΙΣΜΟΥΣ ΚΑΙ ΠΡΟΚΑΤΑΛΗΨΕΙΣ, σπάνιας ηθικής, που φυσικά και δεν θα μπορούσε να μην έχει πάρει το τουφέκι και τα βουνά. Ασυγκράτητη και όμως τόσο πειθαρχημένη, γενναιόδωρη και στις επάλξεις μέχρι το τέλος.

ΤΗ ΜΑΡΙΑ ΤΗ ΓΝΩΡΙΣΑ ΣΤΗΝ ΕΥΒΟΙΑ, ΣΤΟ ΕΞΟΧΙΚΟ ΤΗΣ ΣΧΕΔΙΑΣΤΡΙΑΣ ΛΟΥΚΙΑΣ. Την αγάπησα αμέσως -δεν μπορείς να κάνεις αλλιώς. Περάσαμε ένα σαββατοκύριακο μαζί, μέσα στα δέντρα και τα λουλούδια να μιλάμε με τις ώρες. Για όλα: για τις σχέσεις «Μην είσαι χαζή και λες ότι ο αγαπημένος σου είναι μικρότερός σου. Δεν σας φαίνεται η διαφορά», για μουσική «Από τις καινούργιες μου αρέσει η ραπ και ακούω πολύ την Ελεωνόρα Ζουγανέλη», για το βουνό «Έλεγα παραμύθια στις συναγωνίστριές μου μέχρι να κοιμηθεί και η τελευταία», για σκυλιά «Το μόνο που δεν συγχωρώ στον εαυτό μου είναι που άφησα τον Μπόμπι πίσω στη Ρωσία, αλλά πραγματικά δεν γινόταν να τον πάρω πίσω στην Ελλάδα», για φιλίες «…και χτυπάω το χέρι μου στο τραπέζι και του λέω «Αντρέι, αυτή δεν είναι συμπεριφορά». Όλα του τα έφαγε η δεύτερη γυναίκα του! Είναι οι άντρες… Τι να πω;» – όλα αυτά για τον Ταρκόφσκι και φυσικά για την αγαπημένη της ανιψιά «Η Λουκία είναι πια το παιδί μου. Δεν είναι που της έχω αδυναμία, αλλά τα ρούχα της είναι τόσο υψηλής αισθητικής που εγώ θα καταφέρω να τα επιβάλω στη Μόσχα». Και φυσικά για όλη την ιστορία της Ελλάδας και του κόσμου, για πολιτική και απογοητεύσεις. Όλα με χιούμορ και ζωντάνια. Καμία γραφικότητα, καμιά στενομυαλιά, καμιά υπερβολή.

Η ΜΑΡΙΑ ΜΠΕΪΚΟΥ ΣΤΑ 85 ΤΗΣ, ΗΤΑΝ ΠΡΑΓΜΑΤΙ ΕΝΑΣ ΜΥΘΟΣ ΚΑΙ ΠΡΑΓΜΑΤΙ ΕΧΕΙ ΖΗΣΕΙ ΟΣΑ ΛΙΓΟΙ. Και μετά τούτα ήταν πιο νέα από εμένα και τις φίλες μου, πιο φρέσκια από πολλούς, ανοιχτή και ακούραστη. Η ηλικία δεν υπάρχει όταν το μυαλό επιθυμεί και ρουφά σαν σφουγγάρι, όταν η ψυχή είναι καθαρή και «παίζει» ακόμα.

ΣΤΗΝ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΤΟΥ ΒΙΒΛΙΟΥ ΤΗΣ «ΑΦΟΥ ΜΕ ΡΩΤΑΤΕ, ΝΑ ΘΥΜΗΘΩ» (εκδ. Καστανιώτη) ο κολλητός της φίλος και συναγωνιστής, Μάνος Ζαχαρίας, είχε πει ότι από όλα όσα έχει ζήσει με τη Μαρία, τη μεγαλύτερη έκπληξη τού προκάλεσε που μέχρι το 2009 έπαιζε όλο τον χειμώνα στο θέατρο («Μάουζερ», θέατρο ΑΤΤΙΣ). Και μετά, ο Θόδωρος Τερζόπουλος είχε πει ότι την ετοιμάζει για Μπέκετ.



Υ.Γ. Μάθε ποια ήταν. Η Μαρία Φέρλα-Μπέικου γεννήθηκε το 1925 και έζησε μια ζωή αληθινό μυθιστόρημα: ΕΠΟΝ, αντίσταση, ΕΛΑΣ, Δεκεμβριανά, κατάθεση των όπλων μετά τη Συνθήκη της Βάρκιζας, ο γάμος με τον έρωτα της ζωής, τον αγωνιστή και σπουδαίο δημοσιογράφο Γεωργούλα Μπέικο το 1945, η σύλληψή του το 1946, κακουχίες, φυματίωση, η κατάταξη στον Δημοκρατικό Στρατό και η φυγή στην ΕΣΣΔ, τον Αύγουστο του 1949. Όταν φτάνει πια στην Τασκένδη, ο άντρας της έχει ήδη καταδικαστεί σε ισόβια και ο αδερφός της βρίσκεται στην εξορία. Το 1952 επιλέγεται για τη θέση της εκφωνήτριας στον ελληνόφωνο ραδιοφωνικό σταθμό της Μόσχας, Εδώ Μόσχα. Την επόμενη χρονιά θα φοιτήσει στο Ινστιτούτο Κινηματογράφου, με καθηγητή τον Μιχαήλ Ρομμ και συμφοιτητή τον Αντρέι Ταρκόφσκι, τον οποίο και θα παντρέψει με την Ίρμα Ράους. Μια βαθιά φιλία και συνεργασία που φέρνουν σαν αποτέλεσμα μια διασκευή του φιλμ «Οι φονιάδες» του Ερνεστ Χέμινγουέι. Βαφτίζει και τον γιο τους Αρσένι. Θα ξαναδεί τον άντρα της το 1961, ο οποίος έχει καταφέρει να μεταβεί στη Μόσχα. Το 1975, με τη Μεταπολίτευση, η Μαρία Μπέικου επιστρέφει στην Ελλάδα για να ξαναπάρει την ιθαγένεια. Όταν μετά από 25 χρόνια θα πάρει το ελληνικό διαβατήριο και θα γυρίσει στη Μόσχα, η ζωή θα της παίξει το χειρότερο παιχνίδι αφού ο Γεωργούλας έχει ήδη πεθάνει. Από τότε επιστρέφει με τις στάχτες του στην Ελλάδα, όπου ζει και ασχολείται με το θέατρο μέχρι το τέλος της ζωής της το 2011.


Η Μία Κόλλια είναι δημοσιογράφος. Λόγω ιδιοσυγκρασίας έχει κάνει όλα τα πιθανά και απίθανα πράγματα στη δημοσιογραφία από αθλητικό ρεπορτάζ ως διεύθυνση σύνταξης σε περιοδικά (Γυναίκα, ΒΗΜΑ Men, κ.α.). Τις Κυριακές απαγορεύεται να την καλέσεις στο τηλέφωνο: βλέπει Παναθηναϊκό.

εμφάνιση σχολίων